Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Silvertejp kan användas till allt!

80 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera teknik här

Bengt Erik Eriksson

#16 » 01:02:08, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnnas att mythbusters klarade sig väldigt bra med en pall silvertejp när de lekte robinson cruse.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



63an

#17 » 06:22:28, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den äldre silvertapen klarade massor problem om än tillfälligt, trordet var något med miljö som vanligt att den fösvann! den som finns sedan går ju inte ens att dra loss från rullen i hel bredd...sånt är skit överhuvudtaget :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Martin.Eriksson

#18 » 10:56:56, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du tänker på är vävtejp. typ varenda "silvertejpsrulle" ida är ju vävtejp. dom kan du riva av åt alla håll o kanter..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

matts.boman

#19 » 14:20:11, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teater-, musik- och film-branschen stannar utan Gaffa!
Been there!

/Matts
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954

Holger (trådstartaren)

#20 » 15:35:47, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Truk

#21 » 17:03:57, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Holger (trådstartaren)

#22 » 16:13:06, 20-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

BGullb

#23 » 21:01:44, 20-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två bra produkter. WD40 och "silvertejp".
Saknas bara bondens nödhjälp. STÅLTRÅD.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Loke

#24 » 02:20:12, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att "riktig" silvertejp är bra, har för mig att tejpen kallades för ventilationstape i begynnelsen och var tänkt för att täta ventilationsgrejer med, i synnerhet skarvar på spirorör, därav silverfärgen.

Men däremot kan inte i alla fall jag hålla med om att WD40 är bra, inte som rostolja då det inte har bra rostlösande egenskaper som riktig rostlösning har, ej heller som smörjmedel då det lämnar en klibbig hinna som gör att damm och skit fastnar. Det enda som WD40 funkar till är att smörja in maskindelar för att de inte ska rosta, det för övrigt detta som oljan är från början var tänkt för. Man sprayar på oljan låter den dra och dunsta, torkar av överbliven olja och vips har man ett rostskydd på grejerna. WD40 var alltså tänkt att användas för att förhindra ytrost på maskindelar i kustnära områden där luften är saltbemängd.

Som rostolja och smörjmedel finns det betydligt bättre grejer men med smart marknadsföring så har denna smörja fått ett rykte om att liksom funka till allt, allt går att sälja med mördande reklam har jag hört. :grin:
556 är ungefär samma dynga som WD40, har tagit reda på fordon där folk sprutat in dessa oljor i fördelare och generatorer genom att det står att skiten driver ut fukt, fixat grejer som tokkärvat genom att dom smörjt i tron att det varit ett bra smörmedel, i stället har skiten bäckat ihop genom att smörjan funkar mer som klister. Vet folk som jävlats till bristningsgränsen med att lossa hoprostade detaljer då dom spånat in på 556 och WD40. Har då sprutat in riktig rostlösning och då har grejerna lossat. Ser ofta här på forumet att folk kör med WD40 i tron att det är något undermedel, testa riktiga grejer och jag lovar att ni inte tittar åt dessa medel något mer.

Tar i lite till: 556 och i synnerhet marinversionen 6-66 kan ofta ställa till ett elände då det befintliga fettet löses upp och kan få grejerna att kärva ihop totalt. Elgrejer och i synnerhet vridkontakter av plast kan det vara rent olyckligt att använda dessa medel till, någonting händer med plasten så att den börjar kärva så att dom inte går att använda alls. Ska ej heller användas till vissa typer av potensiometrar då medlet löser upp innanmätet.

Så nu fick jag det sagt å
Men silvertejp är bra....
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Jonas A

#25 » 09:11:32, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du ge ett exempel på en bra rostlösare?

2 personer gillar det här inlägget.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Holger (trådstartaren)

#26 » 10:32:06, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Appropå WD40: kul bild ("WD40 reklam på 60-talet"), inte äkta men kul ändå

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Loke

#27 » 12:32:52, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas A skrev:Kan du ge ett exempel på en bra rostlösare?


Nu ska vi inte förstöra silvertejpstråden med rostoljesnack, det var bara jag som drog iväg utav bara farten, ber om ursäkt för detta.
Men när vi ändå har lite styrfart kvar så hade Swedol tidigare, såg den i alla inte senast jag var där en som hette "Inno rostlösare" denna funkar faktiskt bra, man ser faktiskt att rosten löses upp men den var ganska dyr, tror en flaska gick på 140 kr. Sen har vi "BrunoX" en väldigt bra olja som användes på industrin men vart sedemera förbjuden då den innehöll någon kemikalie som inte gick ihop med företagets policy.
Finns ju även Wurth och Chesterton med flera men dom finns inte heller på de vanliga varuhusen utan då får man bege sig till någon som säljer industriförnödenheter, även Mekonomen hade i alla fall tidigare någon bättre sort av rostlösning vill jag minnas.
Ska man köpa riktig rostlösare får man nog vara beredd att betala lite extra så jag brukar köra med Biltemas där det liksom är bara frågan om att lossa på kärvande grejer, typ lämlås osv. Men när det är frågan om att demontera saker så kostar jag mer än gärna på riktig lösare direkt.

Produkter som liksom lämnar en rostskyddande hinna finns det ju ingen anledning att använda då det är frågan om att grejer ska lossna, skillnaden är ju om man är ute för att rostskydda, tror att detta har blivit någon typ av försäljningsargument då folk tycker att dom får mer ur en och samma produkt.

Ytterligare en olja som funkar väldigt bra till att smörja gångjärn, lås och dyligt är Biltemas vapenolja, oljan är ofärgad samt att den ska klara kyla bra.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Va ... ay-364520/

:back_to:
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Volvot24

#28 » 12:42:14, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ca 10 år sedan blev jag mer eller mindre tvingad av min sambo att åtminstone åka kortvasan. Det skulle tränas månader i förväg och skidorna vallas kvällen innan.
Träningen blev det inte så mycket med. Och kvällen innan var det dags att titta över utrustningen. Den var så att säga inte i ordning...

Kom på att jag inte hade någon lämplig skiddress, så det fick bli kronans camouflagebyxor med hängslen en ylletröja och en smidig regnjacka av andastyp. Liten rygga för fika mm, mobil typ större och en halv rulle silvertape.
Ty när jag plockade ned pjäxorna från vinden i senaste timmen (legat där några år), så visade det sig att sulan spruckit tvärs över på den ena pjäxan, och var på gång på den andra, samt att det var lite väl luftigt framöver.

Att nu svika, var inte att tänka på. Räddningen i denna nöd blev SILVERTAPE. Först flera remsor längs med, yttersidan uppstyrd med tunna trälister och många tapevarv runt om. Skar upp på ovansidan, så att det skulle gå att få i fötterna väl på plats och remma. Strax innan start så drog jag på några varv till för att säkerställa det hela.
Förmodar att jag var ensam med silvertapekängor :hurra:

Hur det gick? Jo då, kängorna höll hela vägen och jag kom i mål på personbästa genom tiderna. O andra sidan har jag inte åkt någon fler kortvasa.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#29 » 13:41:48, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lappat o lagat flera säsonger nu. Hoppas att tomten kommer med en ny skiddress, eller åtminstone en slivertaperulle, för nu är båda på upphällningen.


Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

östemann

#30 » 16:15:07, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Silvertejp har räddat många i otaliga situationer under åren. :grin:
För ett tag sedan köpte jag i ren nyfikenhet och på prov en rulle Gorilla tape och blev faktiskt positivt överraskad av hur slitstarkt den tapen verkar vara.
Limytan är inte så kladdig och fastsugande som på silvertejp men det verkar vara en bra ''räddare i nöden''. :thumme:

http://www.gorillaglue.com/gorilla-tape

2 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se