Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Placering av kullager

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Tesla-Rolf (trådstartaren)

#1 » 00:22:48, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag skall montera kullager till en axel men är tveksam över hur jag bör göra.

Såhär ser det ut:

Bild
Originalets URL: http://img225.imageshack.us/img225/346/namnlskn.jpg

Tanken är att kullagrena skall sitta till hälften i plexiglaset som bilden visar varpå de kommer ligga emot den bredare inre delen av axeln.

Går det att sätta en bricka som ligger emot innersta lagret och sedan pressa ihop det och få det att rulla? D.v.s. är bredden på det inre lagret bredare än det yttersta?

Vill helst inte använda mig utav stoppringar då jag måste hålla mig till en begränsad axellängd.

Vore snällt om någon kunde förklara hur jag ska gå tillväga, gärna med bild. Är allt annat än expert på kullager.

Detta kullager skall jag använda mig av:
http://ironbill.se/product_info.php/cPa ... ts_id/2605
Tesla-Rolf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:44, 12-08-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Teslaturbin



JohnOlof

#2 » 20:23:23, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att brickan ska gå mellan kullagret och den bredare inre delen av axeln för att den inte ska gå emot den yttre delen av kullagret? Borde fungera men hur har du tänkt att dra ihop det?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Tesla-Rolf (trådstartaren)

#3 » 20:45:21, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnOlof skrev:Menar du att brickan ska gå mellan kullagret och den bredare inre delen av axeln för att den inte ska gå emot den yttre delen av kullagret? Borde fungera men hur har du tänkt att dra ihop det?


Ja precis! Jag hade tänkt dra ihop plexiglasskivorna med en drös bultar och muttrar.

Hele grejen blir svårare eftersom jag troligvtis inte kommer att ha möjlighet att presspassa kullagret med axeln, och helst inte vill använda stoppringar.

Jag har också funderat på om man kanske kan fästa axeln med epoxy i kullagret. Borde väl rimligen funka?

Notera att grejorna skall ha ett varvtal på cirka 20 000 - 30 000 rpm, så det vore önskvärt om inte kalaset brakade ihop :P
Tesla-Rolf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:44, 12-08-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Teslaturbin

jörgen.ottosson

#4 » 20:57:11, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Lagret är jämn brett, så du måste ha en avsats eller bricka som inner ringen kan stöda mot, samt ett något större hål i plexiskivan så inner ringen inte ligger ann mot den.


Tesla-Rolf skrev:
Jag har också funderat på om man kanske kan fästa axeln med epoxy i kullagret. Borde väl rimligen funka?

Notera att grejorna skall ha ett varvtal på cirka 20 000 - 30 000 rpm, så det vore önskvärt om inte kalaset brakade ihop :P


Du kan använda "lagerlim" eller gänglåsning (nästan samma sak bara lite olika lättflytande) tex loctite 638 eller 270 för att ästa lagret mot axeln. Inte epoxy! :slag:

Och med det varvtalet så tror jag du valt fel tätningstyp (jag skulle valt 2Z, metalltätningar) 2RS är gummitätningar som brinner upp vid höga varv.... ( skulle tro att varvtalet även är i högsta laget för lagertypen trots det....ids dock inte kolla..)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Tesla-Rolf (trådstartaren)

#5 » 21:03:54, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bild


Lagret är jämn brett, så du måste ha en avsats eller bricka som inner ringen kan stöda mot, samt ett något större hål i plexiskivan så inner ringen inte ligger ann mot den.


Tesla-Rolf skrev:
Jag har också funderat på om man kanske kan fästa axeln med epoxy i kullagret. Borde väl rimligen funka?

Notera att grejorna skall ha ett varvtal på cirka 20 000 - 30 000 rpm, så det vore önskvärt om inte kalaset brakade ihop :P


Du kan använda "lagerlim" eller gänglåsning (nästan samma sak bara lite olika lättflytande) tex loctite 638 eller 270 för att ästa lagret mot axeln. Inte epoxy! :slag:

Och med det varvtalet så tror jag du valt fel tätningstyp (jag skulle valt 2Z, metalltätningar) 2RS är gummitätningar som brinner upp vid höga varv.... ( skulle tro att varvtalet även är i högsta laget för lagertypen trots det....ids dock inte kolla..)


Detta var det mest storslagna svaret jag varit med om! Tack så mycket, du besvarade alla min frågor! Blir att borra lite annorlunda, köpa lagerlim och plåttätningar.

Återigen, jag är mycket tacksam!

Bild Tillägg efter 15 minut(er):

Tror ni detta lagerlim funkar? Loctite är det med det anges ej vad det är för nummer:

http://www.jula.se/skruvlasningslim-5-g-129008

Bild Tillägg efter 33 minut(er):

Hittade detta också, Loctite 638 (som verkar bäst lämpat för ändamålet):
http://internetbutiken.sjogren.se/eSale ... ey%2E%2BX=

Problemet är att det kostar en smärre förmögenhet... Finns det inte ekonomipack att få tag på? Jag bor i Göteborg.

Bild Tillägg efter 44 minut(er):

Loctite 603 är det visst jag söker...
Tesla-Rolf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:44, 12-08-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Teslaturbin

Loke

#6 » 22:35:13, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är "cylindrisk fastättning" typ (Loctite 603) du ska använda dig
av för att limma fast lager på axlar, även Swedol säljer sånt lim,
deras motsvarighet till Loctite är LOXEAL.
Här har du en länk om Loxeals cylindriska fastsättningsprodukter:

http://www.rostberg-bengtsson.se/prod/o ... ylfast.htm

jörgen.ottosson skrev:Du kan använda "lagerlim" eller gänglåsning (nästan samma sak bara lite olika lättflytande) tex loctite 638 eller 270 för att ästa lagret mot axeln.


Jag vill bara utfärda en liten varning gällande cylindrisk fastsättning,
använd aldrig det som gänglåsning om du vill få upp bultarna/muttrarna igen
utan att du måste rödglödga grejerna. För det andra är det en
väsentlig skillnad på detta och vanlig gänglåsning, jag har
cylinderflaskan undanstoppad så att jag inte ska kunna ta fel då jag
sett hur det kan gå om man har detta på gängor som sen ska demonteras.
Däremot går det säkert att använda gänglåsning som lagerlim, i alla
fall som en nödlösning.

Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robban_C

#7 » 23:17:32, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste som skiljer olika sorters lagerfastsättning (638, 603 etc) är att viskositeten varier och med det skiljer förmågan att fylla större fogar.

150 eller möjligen 200 gr värme brukar räcka för att få alla (?) sorters gänglås, lagerfastsättning etc att lossa.

Om den här mojen har måttliga lagerbelastningar och måttlig budget så skulle nog jag föreslå gänglås istället.
Vad är det för applikation? Vad ska det bli?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tesla-Rolf (trådstartaren)

#8 » 01:23:02, 19-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Det är "cylindrisk fastättning" typ (Loctite 603) du ska använda dig
av för att limma fast lager på axlar, även Swedol säljer sånt lim,
deras motsvarighet till Loctite är LOXEAL.
Här har du en länk om Loxeals cylindriska fastsättningsprodukter:

http://www.rostberg-bengtsson.se/prod/o ... ylfast.htm

jörgen.ottosson skrev:Du kan använda "lagerlim" eller gänglåsning (nästan samma sak bara lite olika lättflytande) tex loctite 638 eller 270 för att ästa lagret mot axeln.


Jag vill bara utfärda en liten varning gällande cylindrisk fastsättning,
använd aldrig det som gänglåsning om du vill få upp bultarna/muttrarna igen
utan att du måste rödglödga grejerna. För det andra är det en
väsentlig skillnad på detta och vanlig gänglåsning, jag har
cylinderflaskan undanstoppad så att jag inte ska kunna ta fel då jag
sett hur det kan gå om man har detta på gängor som sen ska demonteras.
Däremot går det säkert att använda gänglåsning som lagerlim, i alla
fall som en nödlösning.

Loke


Tack för tipsen. Loxeal är ju avsevärt billigare vilket är mycket bra, men då det rör sig om ett skolprojekt så vill jag helst inte lägga mer än en hundralapp på limmet... Förvisso slipper jag kostnad för stoppringar men helst söker jag ett billigare alternativ. I nödfall får jag väl använda mig utav Julas gänglåsnings-Loctite om jag inte hittar Loctite 603 eller Loxeal 83-x(?) på mindre flaska.

[/quote]
Robban_C skrev:Det viktigaste som skiljer olika sorters lagerfastsättning (638, 603 etc) är att viskositeten varier och med det skiljer förmågan att fylla större fogar.

150 eller möjligen 200 gr värme brukar räcka för att få alla (?) sorters gänglås, lagerfastsättning etc att lossa.

Om den här mojen har måttliga lagerbelastningar och måttlig budget så skulle nog jag föreslå gänglås istället.
Vad är det för applikation? Vad ska det bli?


Det kommer inte röra sig om någon större vikt som vilar på axeln och således inte heller på lagrena. Uppskattningsvis bara några hekto. Däremot kommer varvtalet vara mycket högt som sagt, 20 000 - 30 000 RPM, men dock under kortare stunder.

Det är en Teslaturbin som jag skall driva en hembyggd generator med! Bilden i första inlägget illustrerar långt ifrån slutprodukten.

Här är ett exempel på en Teslaturbin:
http://www.youtube.com/watch?v=sJfyV0cJuEo
Tesla-Rolf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:44, 12-08-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Teslaturbin

jörgen.ottosson

#9 » 17:48:03, 19-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
...
Du kan använda "lagerlim" eller gänglåsning (nästan samma sak bara lite olika lättflytande) tex loctite 638 eller 270 för att ästa lagret mot axeln.
..


Orsaken att jag säger det är att tillverkarna är är intreserad av att sälja så så många olika flaskor som möjligt, som ska stå och torka bort....

Vi gjorde en utredning på jobbet för en tid sedan för att minska antalet kemiska varar, en av produkterna vi tittade på var "låsvätskor" ( och liknande) det man kunde konstatera var att:

Gäng/hydrauliktätning/medelstarklåsning- var i prencip samma = en flaska gängtätning valdes som kompromiss (permabond 1044)

starkgänglåsning/"lagerlim" (cylindrisk låsning)- var i prencip samma = en produkt valdes som kompromiss (loctite 638)

Det som skiljer mellan de olika produkterna är oftast hur lätt-/trögflytande de är och bindningstyrkan, samt temperaturtålighet och kemikaliebeständighet.

Sedan finns det ju naturligt vis applikationer där man måste ha precis en viss produkt för att det ska fungera, men dessa fall hanterar vi separat fall för fall.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Tesla-Rolf (trådstartaren)

#10 » 20:52:15, 19-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om du har koll. Skall nog pröva med vanlig Loctite stark gänglåsning från Jula. Spänner även åt med mutter och bult (bricka i mellan) och eventuellt en stoppring på "utsidan".

Finns inte heller så många alternativ, om ens något. Min budget är såpass begränsad.
Senast redigerad av Tesla-Rolf 20:56:54, 19-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Tesla-Rolf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:44, 12-08-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Teslaturbin

jörgen.ottosson

#11 » 21:05:53, 19-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar bra med stark gänglåsning så länge glappet inte är för stort... (max ca 0,1 mm) och köper du en centerlesslipad axel (oftast h8 tolerans så blir spelat max några 100-delar...)

Lycka till! hoppas vi får se resultatet :eat:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Tesla-Rolf (trådstartaren)

#12 » 21:31:52, 19-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Funkar bra med stark gänglåsning så länge glappet inte är för stort... (max ca 0,1 mm) och köper du en centerlesslipad axel (oftast h8 tolerans så blir spelat max några 100-delar...)

Lycka till! hoppas vi får se resultatet :eat:


Oh ja! Laddar upp lite bilder när jag kommit en bit på den praktiska biten!Förhoppningsvis blir det en film där turbinen funkar med ;)
Tesla-Rolf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:44, 12-08-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Teslaturbin

Loke

#13 » 22:25:14, 19-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:

Det som skiljer mellan de olika produkterna är oftast hur lätt-/trögflytande de är och bindningstyrkan, samt temperaturtålighet och kemikaliebeständighet.



Jaså, det är inte mer som skiljer...... :grin:


Tesla-Rolf skrev:Laddar upp lite bilder när jag kommit en bit på den praktiska biten!Förhoppningsvis blir det en film där turbinen funkar med ;)


Det ser vi fram emot, och även en beskrivning hur det funkar.


Loke
Senast redigerad av Loke 22:47:17, 19-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se