För det första så är 5-56 inte lämpligt i sådanahära sammanhang, det kan lämna kvar en oljehinna som isolerar.
Det verkar som om du har listat ut var de olika ledningarna går så för att vi ska förstå varandra rätt så går den grova kabeln (röda?) mellan B+ på generatorn och D+/61 på regulatorn och den smala (
grön?) mellan DF på generatorn och DF på
regulator. Tredje anslutningen på regulatorn är B+/51 med anslutning till batteriet.
Att den gick som motor är positivt då finns det hopp om att det går att få till laddningen.
När du kopplade loss kablarna från generatorn och körde den och fick 3-5 volt så hade du inte någon magnetiseringsström så den gav bara
ström från den kvarvarande magnetismen i generatorn.
Provade du med att lägga
spänning på DF när du fick ut 3-5 volt? Du kan koppla i hop B+ och DF på generatorn så tar den magnetiseringsströmmen från det den ger. Gjorde du det och fick inte ut högre spänning så är generatorn kass annars så prova med det.
Får du spänning på det viset så får vi koncentrera oss på regulatorn.
När du har kablarna losskopplade från generatorn och tändningen tillslagen ska det finnas spänning på DF. Den kommer från laddningslampan och ska ge magnetiseringsström när generatorn ska börja ladda. Se till att inte B+ kabeln ligger mot gods. När du har kablarna till generatorn loss ska inte laddningslampan lysa kanske glöda lite.
Du har hittat den spolen som sköter om backströmmen /tillslaget av laddningen. De andra spolarna sköter om att reglera spänning (det är klen tråd i lindningen) och ström (grov tråd i lindningen). Stömreläet har en
kontakt och där ska det vara kontakt när den inte laddar för fullt och spänningsreläet har en växlande kontakt och på ena sidan ska det vara kontakt kontakt när den inte laddar och den andra sidan blir det kontakt när den laddar för fullt. Det var lite teori och svammel om hur systemet fungerar hoppas att du får ut lite vettigt ur det här för vidare
felsökning.
det är länge sedan som jag höll på med likströmsgeneratorer men de är tåliga.
Du han göra ett inlägg medans jag skrev mitt.
Är det bara 2-3 mm kvar av kolen så är de utnötta, så du åker nog på att skaffa nya.
Att Ohm mäta upp en likströmsgeneraror är lite besvärligt.
Det man kan mäta på rotorn är att den inte har jordfel annars så måste man ha specialinstrument.
På fältlindningen kan man mäta att det inte är avbrott i den eller jordfel.
Man skruvar loss så att man har båda anslutningarna fria och mäter mellan dom och till
jord. Skruva inte loss polskorna (järnklumparna i mitten av lindningarna) som håller lindningarna, det behövs specialverktyg för att få dom att centera igen när man monterar tillbaks dom.
Är det något mera så är det bara att fråga.