Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Laddningsrelä/generator problem TD67C! (Parca 854)

42 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera teknik här

JonR (trådstartaren)

#1 » 12:43:43, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har en gammal Parca 854 som har en TD67C motor! Jag har problem med laddningen på denna.

Nån som har tips på hur jag ska mäta för utesluta antingen generatorn eller laddningsrelät?

Eller om nån har tips om vilka andra maskiner dessa motorer/generatorer/laddningsrelän sitter på så vore jag tacksam! Hittar inte så mycket när jag söker på "TD67C"

Mvh/Jon
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341



Mikael Jönsson

#2 » 13:45:00, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej börja med att mäta laddspänningen då motorn är igång, du mäter mellan + & - på batteriet den ska helst ligga på 14volt om du har 12 volt & 28 volt om du har 24 volt, Jag tror att det är kolen som behöver bytas. skruva lös kolhållaren/ laddningsrelä som sitter med 2 skruvar, se om kolen är korta? felet ligger mest troligt där. Jag vet inte om du har inbyggt eller separat relä. Kan även vara kabelfel, Lyser ladd lampan? laddlampan måste vara hel. Mät upp laddspänningen & kolla kolen. Det där fixar sig om jag får lite mera info, mvh Micke
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

JonR (trådstartaren)

#3 » 14:52:38, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mikael och tack för ditt svar!

Jag har 24volt på Parcan! Det sitter ett separat laddningsrelä bakom generatorn!

Sätter man mutlimetern på batteriet så visar den 24,5 ungefär oavsett om motorn är igång eller inte! Laddningslampan lyser hela tiden!

Kolen har jag nyligen haft isär och rengjort och smörjt upp, hittade ett kabelbrott på ena kolet (sitter 4st totalt) och trodde att jag hade hittat felet men det funkade inte efter att jag lödde ihop kablarna heller.. ytan där kolen går emot ser väldigt fin ut! likaså kolen!

Jag mätte på högra kabeln som går in i startrelät(kommer från startmotorn) och där visade den 24,5volt! På den vänstra kablen som kommer från generatorn(antar att den är plus eftersom den är röd), den visar 0-2Volt ungefär.. Relät ser inte fint ut på insidan, provade att smörja upp det och vicka lite på armarna i det men utan resultat!

Hur mäter man enklast för att utesluta generatorn eller laddrelät?

Har vi kommit närmare en lösning? :)

(Bilderna går att förstora)

Mvh/Jon

Bild
Originalets URL: http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201009143121.jpg

Bild
Originalets URL: http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201009143123.jpg
Senast redigerad av JonR 15:45:10, 14-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

jörgen.ottosson

#4 » 18:09:02, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är ju en likströmsgenerator....... lite knöliga att felsöka ( speciellt om man ska beskriva det... :???: )

Men du verkar ha ett ladd relä med tre spolar, det brukar betyda *frånskiljarspole: denna kopplar till generatorn mot batteriet sedan generatorn börjat ladda... om generatorn är tillkopplad helatiden, så kommer den att ladda ur batteriet.
*ström(regulator) spole: denna kollar så att ladd strömmen stämmer med volttalet.
*spänning(regulator)spole: denna reglerar spänningen så du inte kokar bateriet

Kolla först att du inte har något problem med gjordningen (även regulatorns gjord är viktig!)

sedan kan du prova att mannuellt sluta frånskiljarspolens kontakter, om du lagt av remen ska då generatorn börja fungera som elmotor....då fins det i alla fall hopp att det ska gå att få ordning på det... ( i bland kan detta fäcka för att återmagnetisera en generator som stått "förlänge")

Om det funkar enl. ovan och inget ser ut att vara brunnet, så kolla så regulatorspolarnas kontakter inte blivit brända ( kan behöva putsas/filas i så fall och regulatorn justeras om)

jag kan helt enkelt inte beskriva alla kontroller och justeringar man kan göra här, men det borde väl finnas någon sida på nätet där det står... prova sök på likströms generator.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mikael Jönsson

#5 » 19:00:02, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj en likström, koppla ur laddrelä & mät på röd plus på generatorn & jorda så ser du om den laddar mera. man bruka kunna justera tillslag & frånslag för laddningen. krånglade mycket på min volvo bm men det sluta med att jag fick montera dit en växelströmsgenerator, Men vad är det för slangar som sitter bakom generatorn? Du kan lätt montera dit en 28volts generator, har såna fästen på min TD50 & där sitter en 90A växelström med inbyggt relä,
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

JonR (trådstartaren)

#6 » 20:35:34, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tack för det! Då har jag lite att pyssla med imorgon!

Slangarna som sitter bakpå generatorn har jag inte en susning om vad det är, nån pump av nåt slag är det iaf, vet inte om det är vakuum kanske, ska kolla upp imorgon vart slangarna tar vägen! Hade hoppats på att nån här visste vad det var för något!

Problemet med att byta till en växelströmsgenerator blir väl just den där pumpen som sitter baktill... Kanske går att bygga om den med ett eget remhjul men då handlar det ju om några timmars knep o knåp och då vart det genast jobbigt! :)

Mvh/Jon
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

Ivar Risslén

#7 » 21:30:40, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad använde du för smörjmedel när du smorde upp kolen? Även mycket lite olja kan isolera.

Putsa lite på kontakterna i laddningsregulatorn med en magnetfil eller fin smärjelduk, du får inte använda för mycket våld när du särar på kontakterna för då kan inställningen rubbas.

Dags att starta. Koppla in en voltmätare mellan B+ på generatorn och jord. Laddar den inte så kan du koppla en ledning från batterianslutningen på laddningsregulatorn till DF på generatorn. Då har du kopplat bort regulatorn. Laddar den då så är det fel på regulatorn.
Bosch generatorer brukar ha + till fältlindningen (DF). En del andra fabrikat kan ha - till fältlindningen fast det är minusjordade system.
Glöm inte att kolla att jorden mellan generatorstomme och motor är okej.

Nästa steg är att felsöka backströmsreläet i regulatorn. Det gör du genom att mäta spänningen på generatorn och jämföra den med spänningen på batterianslutningen. Det ska vara samma spänning om allt är okej.
Att justera ström och spänning i regulatorn kräver att man har lite vana samt mätare och data på regulatorn.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

JonR (trådstartaren)

#8 » 13:45:24, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er! Jag kopplade bort remmarna på generatorn och tvångsmatade relät, då snurrade generatorn, inte direkt med nån vidare fart(en lös startmotor som man kör lös går som en topfuelbil i jämförelse med min generator som gick som en fiat 126) men det kanske ska vara så?

Jag kopplade bort kablarna och mätte på den röda kabeln från generatorn, då fick jag fram mellan 3-5volt beroende på hur mycket jag gasade, så liv finns det ju i den, dock inte tillräckligt!

Både generatorn och relät har jord!

Mer än så hann jag inte innan det började ösregna! :(

Nåt som jag lade märke till angående relät var att spolen i mitten(som är kopplad till den gröna kabeln på generatorn, var tillslaget, oavsett om motorn var igång eller inte, blixtrade inte nånting heller om man lättade på det med motorn igång eller avstängd! Den har jag noll volt på!

Spolen till höger i laddrelät är frånslagen, tvångsmatar man det så snurrar generatorn!(den kabeln som går in i den spolen kommer från startmotorn), den har jag 24volt på!

Spolen till vänster är den som går till den röda kabeln på generatorn, och den kabeln fick jag fram 3-5volt ur med motorn igång!

Oljan som användes var 5-56, den har funkat till elgrejor förut så den ska nog inte ha nån hämmande effekt på funktionen eller vad tror ni?

Jag putsade lite på kontaktytorna i relät och det satt en "loppa" på den vänstra spolen men vart inget bättre när den var bortfilad!

Nu är jag inte med här, vilken är DF? Den i mitten på relät? (till gröna kabeln på generatorn?) När jag har mätit på den i mitten så har jag inte fått nåt utslag alls på voltmätaren!

Mvh/Jon

Bild Tillägg efter 26 minut(er):

Hej igen! Solen kom tillbaka! :smile:

Nu antog jag att DF var spolen i mitten(gröna kabeln från generatorn) och kopplade batteriplusen på den, då fick jag fram 23,5volt på röda plusen från generatorn och på batterisidan fick jag 24,5volt, så med generatorn inkopplad så verkar den snarare stjäla ström än att ge!

Kan jag uteslute laddningsregulatorn då och rikta in mig på generatorn?

Mvh/Jon
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

63an

#9 » 14:48:27, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvätta rent kolen å kopparfälten i generatorn, kolen är ju grafitbaserade å smörjer själv, kanske den funkar sen...
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael Jönsson

#10 » 14:51:19, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara rotorn som är dålig, eller dålig kontakt i kolen eller någon av anslutningarna uppe på generatorn. anslutningarna på laddreläet ser ut dåliga det är ju så rostigt där, om du koppla bort strömmen kan du ohm mäta generatorn, ohm mäta kablarna, för kabelanslutningarna ser ut dåliga. det kan bara vara glapp i någon av anslutningarna på generatorn sitter bultarna stadigt där du koppla kabeln? så dom inte snurrar?

Bild Tillägg efter 11 minut(er):

är du säker på att kolkabeln du lött ihop har nog bra kontakt, ta lös alla kol skapa rent där kolen sitter så dom går lätt, tvätta kontaktytorna tsprit eller nått, ohm mät kolen, slipa kabelanslutningarna. det kan vara att ett kol har för dålig kontakt, koppla bort strömmen, ohm mät lindningen. så du inte har något som stjäl ström där
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

JonR (trådstartaren)

#11 » 17:06:20, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Hade isär generatorn och kollade över lite, kolen är rättså slitna, men dom har fin anliggningsyta så visst borde dom fungera då? Eller blir trycket av fjädern på kolen för liten och det är där problemet ligger? Ytan där kolen går emot är också blank och fin. Kolen går också lätt o fint i spåren.

Lödde om en kabel som går från spolen till kolen då den var i stort sett av men det vart ingen skillnad, generatorn ger fortfarande bara 2-4volt..

Hur ska jag gå tillväga när jag ohm mäter allt? Om nån har tid o lust får dom gärna förklara lite och berätta vad jag ska ha för värden!

Mvh/Jon

Så här ser kolen ut i profil, cirka 2-3mm kvar tills slitytan är helt borta!

Bild
Originalets URL: http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/Untitled-1.png
Senast redigerad av JonR 17:12:12, 15-09-2010, redigerad totalt 2 gånger.
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

Ivar Risslén

#12 » 17:33:52, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första så är 5-56 inte lämpligt i sådanahära sammanhang, det kan lämna kvar en oljehinna som isolerar.

Det verkar som om du har listat ut var de olika ledningarna går så för att vi ska förstå varandra rätt så går den grova kabeln (röda?) mellan B+ på generatorn och D+/61 på regulatorn och den smala (grön?) mellan DF på generatorn och DF på regulator. Tredje anslutningen på regulatorn är B+/51 med anslutning till batteriet.

Att den gick som motor är positivt då finns det hopp om att det går att få till laddningen.
När du kopplade loss kablarna från generatorn och körde den och fick 3-5 volt så hade du inte någon magnetiseringsström så den gav bara ström från den kvarvarande magnetismen i generatorn.

Provade du med att lägga spänning på DF när du fick ut 3-5 volt? Du kan koppla i hop B+ och DF på generatorn så tar den magnetiseringsströmmen från det den ger. Gjorde du det och fick inte ut högre spänning så är generatorn kass annars så prova med det.
Får du spänning på det viset så får vi koncentrera oss på regulatorn.

När du har kablarna losskopplade från generatorn och tändningen tillslagen ska det finnas spänning på DF. Den kommer från laddningslampan och ska ge magnetiseringsström när generatorn ska börja ladda. Se till att inte B+ kabeln ligger mot gods. När du har kablarna till generatorn loss ska inte laddningslampan lysa kanske glöda lite.

Du har hittat den spolen som sköter om backströmmen /tillslaget av laddningen. De andra spolarna sköter om att reglera spänning (det är klen tråd i lindningen) och ström (grov tråd i lindningen). Stömreläet har en kontakt och där ska det vara kontakt när den inte laddar för fullt och spänningsreläet har en växlande kontakt och på ena sidan ska det vara kontakt kontakt när den inte laddar och den andra sidan blir det kontakt när den laddar för fullt. Det var lite teori och svammel om hur systemet fungerar hoppas att du får ut lite vettigt ur det här för vidare felsökning.
det är länge sedan som jag höll på med likströmsgeneratorer men de är tåliga.

Du han göra ett inlägg medans jag skrev mitt.
Är det bara 2-3 mm kvar av kolen så är de utnötta, så du åker nog på att skaffa nya.
Att Ohm mäta upp en likströmsgeneraror är lite besvärligt.
Det man kan mäta på rotorn är att den inte har jordfel annars så måste man ha specialinstrument.
På fältlindningen kan man mäta att det inte är avbrott i den eller jordfel.
Man skruvar loss så att man har båda anslutningarna fria och mäter mellan dom och till jord. Skruva inte loss polskorna (järnklumparna i mitten av lindningarna) som håller lindningarna, det behövs specialverktyg för att få dom att centera igen när man monterar tillbaks dom.
Är det något mera så är det bara att fråga.
Senast redigerad av Ivar Risslén 17:56:32, 15-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikael Jönsson

#13 » 18:11:18, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha nya kol där är ett fel, dom är helt utnötta, visst har du 4 kol i den där? putsa upp kontakt ytan där du skruvar fast kolen. avfetta & blås rent så att kolen går lätt i kolhållaren. om ett haka upp sig så krångla det
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

JonR (trådstartaren)

#14 » 18:22:43, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har nu tvättat rent med sprit, dock utan resultat!

Har svarat dig med fet text nedan!

Ivar Risslén skrev:
Det verkar som om du har listat ut var de olika ledningarna går så för att vi ska förstå varandra rätt så går den grova kabeln (röda?) mellan B+ på generatorn och D+/61 på regulatorn och den smala (grön?) mellan DF på generatorn och DF på regulator. Tredje anslutningen på regulatorn är B+/51 med anslutning till batteriet.

Ja det stämmer bra!

Provade du med att lägga spänning på DF när du fick ut 3-5 volt? Du kan koppla i hop B+ och DF på generatorn så tar den magnetiseringsströmmen från det den ger. Gjorde du det och fick inte ut högre spänning så är generatorn kass annars så prova med det.
Får du spänning på det viset så får vi koncentrera oss på regulatorn.

När jag kopplade ström från B+ till DF så fick jag endast 23,5volt! Utan bryggningen där så ger generatorn 3-5volt! Ska jag börja leta ny generator?


När du har kablarna losskopplade från generatorn och tändningen tillslagen ska det finnas spänning på DF. Den kommer från laddningslampan och ska ge magnetiseringsström när generatorn ska börja ladda. Se till att inte B+ kabeln ligger mot gods. När du har kablarna till generatorn loss ska inte laddningslampan lysa kanske glöda lite.

Med kablarna borta från generatorn så har jag 23,5volt på DF, laddningslampan slocknade också med kablarna bortskruvade!



Tack så mycket för all hjälp!

Mvh/Jon

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Mikael Jönsson skrev:Du måste ha nya kol där är ett fel, dom är helt utnötta, visst har du 4 kol i den där? putsa upp kontakt ytan där du skruvar fast kolen. avfetta & blås rent så att kolen går lätt i kolhållaren. om ett haka upp sig så krångla det


Okej tack för det! Jo precis det är 4 kol totalt! Då får jag ta numrena på generatorn och googla lite!

Ska prova att ringa Swecon imorgon o fråga om dom möjligvis kan vaska fram nya!

Har nyss plockat isär generatorn och gjort rent allting där så kolen går som dom ska! :smile:

Mvh/Jon
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

Ivar Risslén

#15 » 18:48:18, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Ja det enklaste är att montera en växelströmmare men då är ju problemet med klumpen baktill kvar. :mrgreen:

Det är ju bara att hoppas att det hjälper med nya kol. All ström går ju genom kolen så det blir lätt lite bränt på kontaktytorna.
Kommer du åt så kan du putsa av kommutatorn (där kolen ligger emot på ankaret) lite och rengöra mellan lammellerna. Det samlas koldamm där som kan leda strömmen fel.

Har inte Swecon så prova med någon som säljer Bosch grejer.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se