Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Elverk med perkins TV8.540

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Bjørn (trådstartaren)

#1 » 16:31:08, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den siste tiden har jeg vært involvert i et prosjekt angående montering av reservekraftselverk ved den lokale Coop Konsumen. I forbindelse med Ivar-stormen ble det en lengre strømutkobling med påfølgende stengt butikk og ødelagte frysevarer, det økonomiske tapet p.g.a dette ble ganske stort.

Via bekjentskap fikk vi vite at det fanns et komplett nødstrømsanlegg ved Nidarosdomen (Domkirka) i Trondheim som ikke lengre var i bruk. Anlegget ble montert nytt i 1997 og har vært testkjørt fram til de monterte et nytt større anlegg for en tid tilbake. Nødstrømsanlegget er komplett med container og skap for automatisk innkobling. Dette kunne vi få gratis mot avhenting, ulempen var at containeren sto delvis nedgravd inne på noe grøntareal og farlig nær en gammel stenruin som er verneverdig.

Et lokalt enterprenørforetak tok jobben med å grave opp og transportere containeren fra Trondheim, dette ble gjort denne uka på spekt mark for å unngå skader på grøntareal. Containeren står nå i garasjen til grannen der vi skal sandblåse og lakkere den, i tillegg skal vi ta service på motor og skifte ut gammel diesel før den settes på plass ved Coopen.

Motoren er en V8 perkins med betegnelse TV8.540
Generatoren er en stamford på 125kva
Timtelleren viser omlag 200timmar, noe som hovedsaklig er jevnlig testkjøring. Den siste tiden har det stått ubrukt.





Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1



Bjørn (trådstartaren)

#2 » 16:42:29, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er litt dokumentasjon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

rospigg

#3 » 16:58:54, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Intressant! 200 timmar sedan 1997 är ju inte ett dugg.
Skräckscenario är väl om det är -10 grader, kall motor som drar igång upp till 1500 rpm på några sekunder!! (kanske det är konstant motorvärmare på den vid kallgrader?)

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Grisen

#4 » 17:08:19, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone min generator har konstant motorvärmare :thumme:
större problem - större hammare

2 personer gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Bjørn (trådstartaren)

#5 » 17:09:09, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Intressant! 200 timmar sedan 1997 är ju inte ett dugg.
Skräckscenario är väl om det är -10 grader, kall motor som drar igång upp till 1500 rpm på några sekunder!! (kanske det är konstant motorvärmare på den vid kallgrader?)

Mvh Rospigg



Containeren er isolert, type sandwich, med termostatstyrt varme innvendig. Mulighet for å plugge i motorvarmer i tillegg, men er usikker på om den er termostatstyrt.

Skal bli mer bilder og info etterhvert som vi starter med service og montering :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Grisen

#6 » 00:03:24, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa vore väl konstant motorvärmare med termostat för att hålla högre temp i motorn och låta spillvärmen värma containern :klia:
större problem - större hammare

1 person gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Bjørn (trådstartaren)

#7 » 03:02:06, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisen skrev:Det bästa vore väl konstant motorvärmare med termostat för att hålla högre temp i motorn och låta spillvärmen värma containern :klia:


Det er nok en god løsning :thumme:
Har ikke hatt tid til å studere løsningene så nøye enda, men så det var 2 uttak for varmer på motoren + at det var en ovn på veggen i containeren. Uansett er det en god løsning å ha alt samlet innvendig i en container så det blir temperert. Det er en dieseltank på over 700 liter innvendig i containeren.

Løftet containeren av flaket med en EC230B, det var faktisk ganske bra vekt i hele greia, muligens rundt 4 tonn ettersom dieseltanken er nesten full.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#8 » 19:05:10, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prosjektet har dratt litt ut i tid p.g.a mye annet arbeid innimellom. Men containeren er sandblåst, grunnet og lakkert 2 strøk med topplakk. Gammel diesel er tappet av og erstattet med ny, nye diesel og oljefilter samt ny olje og kjølevæske. Motoren er startet opp og går som ei klokke, målte spenning og frekvens fra generatoren i dag og alt ser ok ut. I neste uke skal den flyttes på plass ved coopen.


Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#9 » 00:26:26, 04-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husvagn med innlagt strøm :grin:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#10 » 17:20:51, 19-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Begynte med oppkobling ved coopen i dag, gikk mest på å dra inn kabler i trekkrør og å klargjøre for innkobling av automatskapet, det blir noen tilpassinger. Vi må koble ut strømmen på hele bygget ei kort stund når vi skal koble inn skapet, det blir på søndag når coopen er stengt. I tillegg skal jeg ta med en traktorgenerator i tilfelle det tar lengre tid enn planlagt, det finns en del frys og kjøledisker som kan stå max 2 timmar uten strøm.


Bild
Bild
Bild

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Grisen

#11 » 19:34:44, 19-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog bra det där :thummar:
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Bjørn (trådstartaren)

#12 » 16:34:09, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag blev det en ny dag med montering, det nærmer seg prøvkjørning av anlegget.


Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#13 » 23:39:47, 23-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei! Nødstrømsanlegget har vært tilkoblet siden midten av mai nå og vi har testkjørt et par ganger, i tillegg var det i drift ved ei strømutkobling en dag. Elverket starter automatisk ved strømbrudd og etter 45 sekunder kobles strømmen fra elverken inn på anlegget ved coopen, fungerer som det skal!

Vi har hatt en liten bekymring, kontaktoren som ligger inn med nettstrømmen blir noe varm. Det er ikke koblingspolene som er problemet, men metallflatene som ligger sammen med magnetisme når kontaktoren er i "inngrep" Det er også litt støy "summing" av samme grunn. Elmontøren vi bruker sier at varmgangen kommer fra urenheter i flatene som ligger sammen når magnetspolen er aktivert, derfor har vi demontert kontaktoren og gjort rent/pusset flatene. Det ble noe mindre støy fra den, men metallbøylen trekkes inn av magnetismen blir fortsatt litt var, d.v.s fronten av kontaktoren (se bilde) Jeg tror en del varme her kan være normalt, varmen er konsentrert om punktet magnetisme ligger inn, selve magnetspolen er ikke unormal varm (kanskje 45-50gradet) men metallbøylen er nærmere 70. Selve koblingspolene for nettspenningen er jeg sikker på at ikke er problemet, polene er rengjort og kontaktoren er beregnet for mer enn 300amper, mens det går ca 100amper under normal drift nå.
Vi har også byttet om på kontaktoren mellom nett og reservestrøm, men varmen ble den samme om kontaktorene var byttet om. Kontaktoren for reservestrøm burde være så og si ubrukt i og med at det er nettspenning som ligger inn mer enn 99% av tiden.

Har noen her erfaring med sånne kontaktorer?? De er av tysk fabrikat, husker ikke navnet helt, men muligens kløctner et eller annet (skal skrive ned navnet neste gang jeg er der)

Jeg tror noe varme på denne metallbøylen er normalt og ufarlig så lenge magnetspolen ikke blir for varm, men elmontøren er bekymret :)

Bilde fra før anlegget ble tilkoblet. Nettspenning kommer inn på kontaktoren til venstre (C1)


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Michael Meier

#14 » 06:43:52, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med värmen ? sjuttio grader kontinuerligt känns lite sisådär
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bjørn (trådstartaren)

#15 » 09:32:01, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Temperaturen på kontaktoren har gått ned, har ikke målt nå, men den kjennes ok ut.

En mulig forklaring er at på samme tid som vi hadde problem med varm kontaktor så dukket det opp varmgang i ene polen/fasen på hovedbryteren ved inntaket til anlegget (nettstrømmen) Elmontøren tror problemet med bryteren har pågått ei stund før varmgangen ble oppdaget og ført til ujevn spenning på ene fasen. Magnetspolen på kontaktoren kan ha fått ujevn/låg spenning av samme årsak og kontaktoren har ikke ligget inn med den kraften den skulle og påfølgende varmgang. Dette var ihvertfall ei mulig forklaring elmontøren hadde og tempen på kontaktoren falt etter at hovedbryteren ble skiftet og det kjenns ok nå.
Det har også vært en del trøbbel med annet utstyr på anlegget som sansynligvis kom av ujevn spennig, forhåpentligvis er alt ok nå.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se