Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hydraulpump på kraftuttag TD100

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera teknik här

Fredrik_

#16 » 20:46:09, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte plats så du kan montera pump med kort axel rätt framför vevaxeln!?
"Frontpump" Verkar enklast!!
Eventuellt med enkel klokoppling för bortkoppling när behovet inte finns under en längre tid...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dimorep

#17 » 20:54:22, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det finns k-uttag som klarar av en "57 L pump" att montera på de önskade ställena.

Kan du inte "frontmontera" den direkt mot vevaxelen? -Kolla bara så att du får rätt rotationsriktning på pumpen!


Tillägg: Och som vanligt så var det någon som svarade samma som jag men skrev lite snabbare än mig... :huh:
Senast redigerad av dimorep 20:57:22, 26-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#18 » 21:01:05, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

TMD100 skrev:....Effekten är ca 13 kW (eller ca 16-17 hk). Kraften ska driva en bogpropeller och som används väldigt sällan men som är guld värd i vissa situationer....


TMD100 skrev:....Arbetstrycket för hydraulmotorn är ca 230 bar och jag behöver 33 liter/minut vid 700 varv....



arbetstryck 230 bar ? :uupps: har du någon länk till motorn?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nixs

#19 » 21:01:57, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
TMD100 skrev:....Effekten är ca 13 kW (eller ca 16-17 hk). Kraften ska driva en bogpropeller och som används väldigt sällan men som är guld värd i vissa situationer....


TMD100 skrev:....Arbetstrycket för hydraulmotorn är ca 230 bar och jag behöver 33 liter/minut vid 700 varv....



arbetstryck 230 bar ? :uupps: har du någon länk till motorn?


Skulle det vara konstigt eller hur menar du?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

TMD100 (trådstartaren)

#20 » 21:03:28, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, var väl lite inne på det också men var rädd för att inte få det perfekt i linje med vevaxel, med ev vibrationer och belastningar på pumpen som det skulle innebära. Motorn står ju inte helt stilla när man lägger i propellern även om den är stumt monterad.
Det sitter ett paket med 6xremskivor på utgående axel redan, men också ett gäng bulthål att koppla på en kort axel.
Men visst, en koppling och en pump där kanske varit det bästa. Men borde kanske ha en koppling man kan slå i under gång.
Finns det några enkla kopplingar till vettigt pris så är det en bra idé.

Eller drömma om en pump med variabelt deplacement, kanske utan koppling. Men dom kostar för mycket för min plånbok just nu!
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

Michael Meier

#21 » 21:14:00, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Michael Meier skrev:...arbetstryck 230 bar ? :uupps: ....
Skulle det vara konstigt eller hur menar du?


Både ja och nei :smile: Kräver motorn ca:230 bar, eller uppnår den max verkningsgrad vid 230 bar? den behöver någonting mellan 33 och 57 minutliter.

är det inte snarare så att den fungerar alldeles utmärkt med den pumpen som Conny tipsade om, eftersom motorn ger det som pumpen ger minus förluster, och om en bogpropeller är guld värd vid 230 bar, kanske den är värd platina vid 180 bar?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

TMD100 (trådstartaren)

#22 » 21:16:05, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ramlar det ju in svar!!! :grin:

Hydraulmotorn sitter på en vetus bogproppeller som heter BOW230HMB. Hittar ingen länk till just den utan man måste ladda hem hela deras katalog!!

Är problemet med en 57 liters pump att den är för stor? Det spelar väl ingen roll vad det är för deplacement på pumpen om man ser det från motorns del. Det är väl hur mycket effekt man plockar ut som är det viktiga.
Dvs att kraftuttagen isf inte är dimensionerade för 15-20hk.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

dimorep

#23 » 21:16:48, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar gå att bulta på en fläns i den bultcirkelen där är på remskivan.

Givetvis ska hyd.pumpens fäste sitta monterat i motorn och "följa med" när den rör sig. Ev. felavvikelser i drivningen måste kompenseras med en flexibel drivning, tex hardyskiva (som även tar upp lite vibrationer) eller med en kort "kardanaxel".

En "by-pass" ventil för att kunna avlasta pumpen lär du behöva.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

TMD100 (trådstartaren)

#24 » 21:21:26, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här tror jag att det är.

För att få propellern att snurra med 1900 varv så krävs det 33 liter/minut vid 230 bar. Det ger en effekt på ca 13kW / 16hk typ.

Eftersom jag måste göra detta vid maskinens "tomgångsvarv" på ca 700rpm
så krävs det en pump som ger ca 49cm3/varv.
700x49 är ca 33 liter.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

nixs

#25 » 21:24:42, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

TMD100 skrev:Nu ramlar det ju in svar!!! :grin:

Hydraulmotorn sitter på en vetus bogproppeller som heter BOW230HMB. Hittar ingen länk till just den utan man måste ladda hem hela deras katalog!!

Är problemet med en 57 liters pump att den är för stor? Det spelar väl ingen roll vad det är för deplacement på pumpen om man ser det från motorns del. Det är väl hur mycket effekt man plockar ut som är det viktiga.
Dvs att kraftuttagen isf inte är dimensionerade för 15-20hk.


Det som är väsentligt är vad propellern skall ha för effekt. Man väljer en hydraulmotor och en pump som passar ihop med det effektuttag man behöver och vilket varvtal man vill ha på det utgående axel på motorn.

Man kan sänka flödet, man sänker utgående varvtal och man sänker effekten man kan ta ut.

Flöde multiplicerat med tryck = effekt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

TMD100 (trådstartaren)

#26 » 21:25:12, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, fästa den i motorn blir ju klart bäst förstås!
Ska man räkna med oljekylare på ett sånt här system? Bogpropellern går väl max1% av tiden jag kör men oljan snurrar ju hela tiden ändå i bypassen.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

nixs

#27 » 21:26:19, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

TMD100 skrev:Så här tror jag att det är.

För att få propellern att snurra med 1900 varv så krävs det 33 liter/minut vid 230 bar. Det ger en effekt på ca 13kW / 16hk typ.

Eftersom jag måste göra detta vid maskinens "tomgångsvarv" på ca 700rpm
så krävs det en pump som ger ca 49cm3/varv.
700x49 är ca 33 liter.


Du ger de siffror och uppgifter som saknas... :mrgreen:

Sänker du trycket eller flödet minskar effekten!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

TMD100 (trådstartaren)

#28 » 21:28:35, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, just precis. Och eftersom bogpropellern är på (kräver) ca 13kW såär det det jag behöver ta ut på kraftuttaget isf.
Varvet på motorn är ju 700rpm när jag gör dom här manövrarna. Annars är den urkopplad/bypassad.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

TMD100 (trådstartaren)

#29 » 21:40:29, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu går det så fort att mina pekfingrar glöder!

Jo, att plocka ut det framåt direkt från veven är ett bra och säkert kort. Men lite lat som man är kunde man ju hoppas på en färdig pump att skruva fast direkt i motorns kraftuttag.
Hoppades att dumprarna som jag hört rykten om, hade en lämplig pump till mitt projekt. Att bara skruva på liksom.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

Fredrik_

#30 » 21:44:04, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom de där motorerna inte är byggda för kraftuttag i sidan, har allt de drivit haft pumpen monterad på växellådan!
Eventuellt med mellandel mellan motor och låda för kopplinsoberoendet!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se