Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Belastning på lager i boggilåda.

87 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera teknik här

JengaPRO

#61 » 13:20:03, 26-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ahh ja det är ju en variant som är ganska vanlig på äldre maskiner. Den känns stabil.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



a.Holm (trådstartaren)

#62 » 07:22:51, 27-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den känns stabil.
Ska man köra med glidlager som jag tänkt blir det nästan ett måste.
Skulle man endast haft lagring på insidan av lådan så blir det mycket hävstång och man skulle behöva ett långt glidlager.

Din lösning med svängkranslager är ju såklart bra, men lite dyrare.
Du får dock all belastning på en av sidolpåtarna i boggilådan. Jag belastar på båda sidorna. Vet inte vad som är bäst faktiskt.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

ja-bond77

#63 » 08:13:35, 27-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större skogsmaskiner brukar väl därför ofta ha gjutna boggilådor(med tillräckligt tjockt gods kring boggilagringen) när de är lagrade enbart på insidan...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO

#64 » 08:33:26, 27-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Större skogsmaskiner brukar väl därför ofta ha gjutna boggilådor(med tillräckligt tjockt gods kring boggilagringen) när de är lagrade enbart på insidan...


Ja ofta gjuta men så bryr dom sig inte om vikten heller. Kan nog komma å ändra sig framöver tror jag.
Gjuta är rätt billigt när man får upp lite volym.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#65 » 10:13:26, 27-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog tror jag skogsmaskinstillverkare i största grad bryr sig om vikten på maskin.
Mindre vikt ger möjlighet till mer last, så dom är nog rätt optimerade som dom är.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#66 » 16:21:06, 27-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tittar på vad maskinerna väger i förhållande till vad dom lastar så kan dom inte bry sig alltför mycket om vikten.
Dom mindre lastar mycket mer i förhållande till egenvikten. Visst dom kanske inte klarar lika många drifttimmar men ändå.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#67 » 16:23:29, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget bygge på gång riktigt än, så jag filar vidare på designen.
Har bestämt mig för att inte chansa med vanliga spårkullager till hjulaxlarna.
Det blir 2 st koniska rullager till varje axel. SKF 33112 100x60x30.
Ska klara 117kN/st
Lagren får sitta i urfrästa lagerlägen i ett ämnesrör. Packboxar på utsidorna av varje lager. Då funkar det att köra med fettsmörjning till lagren.
Sätter ett distansrör tillsammans med shims mellan lagren.
Då kan man dra ihop hela paketet med den försänkta skruven till höger i bild.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#68 » 17:11:59, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du gör rätt i att köra med koniska rullager. Alstorn har kullager vad jag hört och den har problem.
Du har dock en miss i designen som jag ser det. Du behöver förspänna lagren och på det sätt du gör med röret så blir dom inte förspända. Det enda du åstadkommer är förspänning av själva innerringen på lagren och inget över själva lagerbanan och det är där dom behövs.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jörgen.ottosson

#69 » 17:50:52, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montera brickan (med försänktaskruven) med två skruvar.....en skruv i centrum skruvar upp sig. ( och kolla så du får tillräcklig klämkraft med "bara" en skruv, justering av lagerförspänning brukar kräva ganska mycket kraft.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#70 » 17:52:48, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han skulle schimsa... Men där ska man nog vara försiktig, jag schimsade för tätt på ena boggihjulet på dumpern och skiten skar. Ska vara typ 0,2mm, eller vad det var, axialglapp på dumperns hjulaxellagringar. Nu är det förstås lite skillnad mellan att frakta hem 20 ton med grus i 30 knyck och köra lite plockepinn i skogen... Men dumperns lagring är nästan exakt så där uppbyggt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

a.Holm (trådstartaren)

#71 » 07:16:35, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förspänning blir det i lagret om man pressar innerbanorna mot varandra.

2 skruvar är nog inte så dumt, har tänkt lite i dom banorna. Axeln är Ø60 så det ska inte vara några problem att få plats med det.

Har hållit på en del med koniska lager och förspänningar då jag tidigare i mitt arbetsliv monterat ihop drivande hjulaxlar till gruvlok.
Där skulle det vara förspända lager, alltså 0-spel. Man shimsade tills man hade ett visst motstånd i lagringen när man snurrade på axeln.
I en ren hjullagring är det dock vanligare att man har ett litet spel.
Det finns en liten risk med förspända lager och som gör att det kan bli en ond spiral som gör att lagret skär.
Om man har lite för mycket förspånt så att det blir varmt i lagret så utvidgas grejerna av värmen, det blir att gå tyngre, ännu mer värme, ännu tyngre osv.
Då är det lätt att det blir skrot.

Kikade dock i en verkstadshandbok till en 4300.
Där fattade jag det som att man har lite förspänning på lagren.
Lagren justeras med en stor kronmutter.
Man skulle sedan göra ett dragtest med hjälp av ett snöre som lindas utanpå hjulbultarna. När man drar i snöret snurrar hjulnavet.
Nu minns jag inte värdet på dragkraften, men för att det ska bli nån dragkraft alls så borde lagret vara förspänt.

Kommer nog sikta på att ha ett litet spel, men så nära 0 som möjligt.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#72 » 08:22:45, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näe håller inte med om att det blir förspänt. Kolla i SKF katalogen så ser du hur man normalt sett gör.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#73 » 09:45:02, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ungefär så där min konstruktion ser ut, så ja, det blir förspänt.
Den där konstruktionen ser exakt ut så som pinjongen på gruvlokaxlarna.
Där shimsade man mellan lilla lagrets innerring och pinjongen.
Muttern dras stumt.

Min lagring fungerar på samma sätt, skillnaden är att jag lika stora lager och ett distansrör.
Titta mer på min bild så förstår du.
Skruven med brickan i änden av hjulaxeln trycker på taperlockbussningen, vidare till en distans -> innerringen på lager 1 -> distanshylsa -> shims -> innerring lager 2 -> ansats på hjulaxeln.
Man trycker ihop hela paketet mot ansatsen på hjulaxeln. Det ska dras ihop tills det är stumt.
Genom att justera med shims mellan lagren så kan man öka eller minska avståndet mellan innerringarna och därmed förspänningen.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#74 » 10:03:31, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nope det är inte samma sak. Du skulle kunna plocka bort lagerhuset (ämnesröret) och ändå förspänna. Tittar du på SKF:s lösning så kan du inte åstadkomma någon förpänning om du plockar bort lagerhuset.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#75 » 10:10:22, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte vad du svamlar om...
Förspänna utan lagerhus och därmed ytterringar?

Det jag visar på bilderna funkar. Punkt.
Inser du inte det så titta ännu mer på bilden och fundera vidare.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se