Förspänning blir det i lagret om man pressar innerbanorna mot varandra.
2 skruvar är nog inte så dumt, har tänkt lite i dom banorna. Axeln är Ø60 så det ska inte vara några problem att få plats med det.
Har hållit på en del med koniska lager och förspänningar då jag tidigare i mitt arbetsliv monterat ihop drivande hjulaxlar till gruvlok.
Där skulle det vara förspända lager, alltså 0-spel. Man shimsade tills man hade ett visst
motstånd i lagringen när man snurrade på axeln.
I en ren hjullagring är det dock vanligare att man har ett litet spel.
Det finns en liten risk med förspända lager och som gör att det kan bli en ond spiral som gör att lagret skär.
Om man har lite för mycket förspånt så att det blir varmt i lagret så utvidgas grejerna av värmen, det blir att gå tyngre, ännu mer
värme, ännu tyngre osv.
Då är det lätt att det blir skrot.
Kikade dock i en verkstadshandbok till en 4300.
Där fattade jag det som att man har lite förspänning på lagren.
Lagren justeras med en stor
kronmutter.
Man skulle sedan göra ett dragtest med hjälp av ett snöre som lindas utanpå hjulbultarna. När man drar i snöret snurrar hjulnavet.
Nu minns jag inte värdet på dragkraften, men för att det ska bli nån
dragkraft alls så borde lagret vara förspänt.
Kommer nog sikta på att ha ett litet
spel, men så nära 0 som möjligt.