Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Katastrofrummet, våra elverk vid strömavbrott.

187 inlägg • Sida 1 av 13
Diskutera teknik här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 09:02:15, 02-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla, på begäran så startar jag denna tråden om vad vi har för elverk vid strömavbrott.
Själv så har jag tre stycken, ett litet 3 fas ca 4 kva, ett 3 fas på ca 7-8 kva och ett 3 fasverk på 25 kva samtliga går på diesel. Jag tänker presentera dom ett i sänder med bild och lite data och dess funktion. Först av stapeln är detta, mitt största verk som orkar driva hela gården om så behövs, jag är väl lite tveksam till om motorn orkar hålla varvet vid uppåt maxbelastning...
Men hittills har det inte varit några problem. För några år sedan då alla våra ledningar var upphängda mellan träna, så var det strömavbrott ganska ofta, då använde jag detta verk flitigt.
Nu så är dom flesta ledningar nergrävda och strömmen har nog inte gått mer än någon enstaka gång så jag bara motionskör verket ibland.
Bild
Att det är hemmabyggt syns väl? Motorn kommer från en Atlas kompressor från 60 talet och generatorn hade från början en växellåda och kraftuttagsaxel och skulle köras med traktor.
Jag har använt den inbyggda slungkopplingen som sitter original på motorn, den är bakvänd så slungorna satt från början på kompressorsidan, så man startade motorn och varmkörde, sedan tryckte på en knapp och en liten tryckcylinder tryckte ut beläggen så motorn började att driva kompressorn, sedan så fortsatte den att driva pga centrifugalkraften. Jag har behållit detta utom tryckcylindern, den behövs inte längre, när motorn startas står generatorn still och när motorn gått några sekunder börjar generatorn snurra med och kopplar själv, när man stänger av frirullar generator några sekunder efteråt och störs inte av motorns fram och tillbakarörelse vid avstängning. Detta har fungerat bra också. Sedan så kör gasar jag upp motorn till 50,5 Hz och kopplar sedan in gården, jag använder en gammal hz-mätare som består av ett antal avstämmda tongafflar från 47-53 hz tror jag, en elspole omger tongafflarna och får den som passar best i frekvens att medsvänga och visa frekvensvärdet. Motorn inbyggda slungregulator är tillräckligt exakt, det skiljer bara en 1 Hz mellan 0 och 50% belastning som den normalt arbetar mellan.

19 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#2 » 22:06:41, 02-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här syns trefastransformatorn med sina 9 lindningar och även kolborstarna skymtar fram lite.
Denna synkrongenerator har magnetiseringen i statorn och den stora trefasströmmen tas ut i rotorn via 4 dubbla kolborstar Fas 1, 2, 3, och nolla/jord. Funktionen är att det sitter en liten permanentmagnet som får rotorn att ge en liten spänning som sen magnetiserar statorn som i sin tur ger rotorn mer spänning tills 230/400 volt är uppfyllt. Transformatorn har 3 gånger 3 lindningar, två spänningslindningar och en strömlindning per fas. När generatorn går i tomme utan nån belastning så transformeras 230 volt om till magnetiseringspänning, (jag tror ca 50 volt) och likriktas via dom 6 dioder som syns på bilden. Med det ställbara motståndet ställs 230/400 volt in. När man tar ut belastning så börjar strömspolen (3:dje lindningen) som är kopplad i serie med Fasen att generera från ström till spänning i transformatorn och därmed öka magnetiseringspänningen proportionellt med uttagen effekt, det måste stämma exakt mellan uttagen effekt och styrmagnetism för att utgångsspänningen skall vara stabil. Om detta inte stämmer kan man justera järnankaret genom att flytta det närmare (mer magnetism) eller längre ifrån (mindre magnetism och därmed lägre spänning)
Rotorns 3 faser ligger "hårt" lindade till varandra vilket gör att spänningen inte sticker upp på den obelastade fasen vid snedbelastning som så ofta blir, typ 5 amp, 2 amp, 13 amp ändå skiljer det bara ett par volt mellan faserna.
Jag hoppas detta är greppbart, denna elektromekaniska reglering med bara 6 st halvledardioder, och att det är förståeligt.

9 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 21:59:46, 04-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verk nr 2 kommer tyvärr inte med på bild i dag då den står nästan längst in i maskinhallen.
Motorn är en tvåtakts diesel utan kompressor/spolpump eller turbo, den fungerar mer som en vanlig tvåtakts bensin men suger in ren luft och har en spridare istället för tändstift. Jag har aldrig sett någon liknande diesel, det är en JLO. Den har färskoljesmörjning som sen blåser ut via avgasröret i en enda sörja. Den driver sen en danskbyggd synkrongenerator på 7,5 kva Reglersystemet och generatorns uppbyggnad är nästan identisk med mitt stora verk.
Jag har bara i gång den här någon gång vartannat år för att det roligt... Jag märker att motorn är alldeles för svag, troligtvis felkonstruerad, i alla fall inte optimal i spolning, den ryker ganska vitt vid belastning men är lättstartad om bara glöden fungerar, och den har startmotor och en vev om man är hulken.

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 21:41:52, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är jag ensam i Skandinavien med eget elverk, jag trodde det gick 13 elverk på ett dussin här på maskinisten?...
Så, kom igen nu!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Martin.Eriksson

#5 » 21:56:22, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ropa in ett diesel elverk på toveks. är väl nå kina grejjer och när ja hämtat de så var de is i hela bränslesystemet så fick ordna det och då visa det sig att de inte gav nå ström :sad:
Lämna in det till en kille i stan som håller på med mycket elmotorn o grejjer o han sa att de inte funka så ja hade i princip en dieselmotor som gick iaf.. så ställde undan skiten o försökte glömma bort det..
Men sen var ja dit ett tag senare o starta upp det o när ja satte i en lampa så lyste den :huh:
Börja testa med diverse elmotorer o allt verkar som de ska. ger nog 4kw som de verkar..
Så som det verkar nu så funkar det iaf, dock har vi inte haft nå strömavbrott så ja har inte fått chansen o driva kåken här hemma än men blir väl nån dag kanske, annars är de ju bra o ha till annat..
Sen kan vi när vi ändå är inne på elverk ta upp farsans då, han har mjölkgård så läre ju ha elverk och han har ett traktor elverk. kan va på närmare 30kw har ja för mig.. jag tog och byggde ordning en vagn och satte det på så fick ja en mobil verkstad och sen har ja en tank på den och spolar lite dräneringar med..
Vart ju sjukt mycket enklare än när de ska kopplas på traktorn oxå..
Sen har han ett bensin elverk som vi har till vattenpumpen vid strömavbrott då..
Det som syns på 6hjulingen

Bild
Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 22:12:57, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tredje elverk är ett sådant 4 kw kinaverk, att kunna koppla in sig på huset funkade inte, det räckte med att varmvattenberedaren startade så gick automatsäkringen, det var näst intill hopplöst. Nu har jag det på kärra ihop med dammsugare, kompressor, belysning och varmluftpistol, till detta passar det jättebra. Motorn reglerar varvet och därmed hz-talet bra.
Däremot verkar spänningen inte så stabil vid snedbelastningar, men tillräckligt bra för det mesta grejer.
Martin. E, jag tror jag har en väldigt lika generator som din på bild två.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Martin.Eriksson

#7 » 22:24:19, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej i värsta fall kan ja dra ur kontakten till beredarn. huvudsaken kyl frys och cirkulationspumpen går :smile:
Okej här är fler bilder på det..

Bild
Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Hidsmekolek

#8 » 23:42:46, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl bidra åxå..
Har tre elverk (bara).
Gammalt enfasverk 2kw, detta hade en totalt utsliten B&S 5hk motor, fullständigt hopplöst..
Fick montera ett flänslager då generatorn var direktmonterad på motorn, svarva en axelförlängning och en
remskiva för multiribbrem.
Bild
Radiefräste en snutt ekplanka som fot, sen fixa ett fäste vid majorens remskiva..
Bild
Smidigt när man pysslar i buskarna och behöver rejält ljus eller vinkelslip..

ASEA-generator, Tvåtaktsdiesel från Jönköpings motorfabrik 10hk 8,7 kva.
Används på våran "sågverkstomt" där det inte finns nån ström, för att dra vedklyv, elevator, klyvsåg och annat
trefasdrivet..
Bild
Köpte det billigt stått länge i ett gammalt hönshus, men det funkar..
Bild
Bild
Fick bland annat gjuta ett nytt vevlager i motorn..
Bild
Bild
Bild
Det tredje verket är ett engelskt start-o-matic (tror jag) med en Petter AVA 5 hk luftkyld diesel
3 kw enfas, används som kompis till trefasverket, detta är lättare och smidigare att använda/starta.
köpte det i princip startklart på en auktion för 50 kronor, jo, faktiskt, Femtio kronor,
kanske min bästa affär någonsin??
Fungerar alldeles ypperligt, 24 volt elstart om man skulle vara trött i armen,
men det startar lätt med veven.
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

13 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bjørn

#9 » 23:51:58, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var med å monterte elverk ved den lokale coopen tidligere i år:

Bjørn @ [Allmänt] Elverk med perkins TV8.540

Har i tillegg et elverk på 40kva med en ford industrimotor på egen gård og et elverk for traktor på 40kva på en gård jeg forpakter. Grannen har også en fin sak på 100kva med en V8 Deutzmotor i. Skal ta bilder hvis jeg husker det :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Holger

#10 » 00:10:01, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktigt r väl att ha komponenter i dublett, särskilt elektrniska kort.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bjørn

#11 » 18:09:42, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er elverket jeg har på hemgården, det har ikke fått noen permanent oppstillingsplass ennå så jeg drar det bare ut med jekktralle når det er i bruk.

Tidligere marineelverk med ettermontert radiator, ford industrimotor. Husker ikke navnet på generatoren, men den er også av engelsk fabrikat og på 40kva. Elverket fungerer som det skal. Planen er å få det montert permanent i et rom med tilhørende instrument, som det er nå så kontrollmåles spenning og frekvens med multimeter etter oppstart og innkobling.


Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 22:54:22, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en grej till som bör ingå i "om det blir katastrof", en liten inverter från 12 volt DC till 230 volt ac 50 hz och den är på en kW (1000 Watt). Vid full spruta drar den 107 Amp så rejäla kablar behövs, mellan 25 till 35 kvadrat... Ja det är verkligen en näpen sak på några hekto, den är skyddad mot överspänning, underspänning, överström, överhettning. Den kan lämna 100% kontinuerligt, 120% i 10 sek och 150% i 1 sek. Den lämnar "Pure sine wave" och har 89% verkningsgrad. Allt enligt instruktionspappret...
Bild
Nu är det bara att skaffa ett 12 volts batteri... Jag funderar på vad jag skall låta den driva?
Jag har testat den mot mitt nätaggregat och den lämnar 225 volt oavsett inspänning och nästan oavsett belastning.
Däremot har jag inte mätt hur mycket sinus den lämnar men det är nog tillräckligt.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#13 » 23:40:35, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle nog behöva byta rubrik för tråden... när jag sökt på el-verk , reserv el-verk, nöd ström, mm så har jag aldrig fått upp din tråd.
:klia:
I och med 2018's alla strömavbrott och nyårsavbrotten i Uppland/Sthlm's län (Alfrida effekten likt Gudrun hade söder över för ngr år sedan), så är ju denna tråden högaktuell ju!
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 07:57:08, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC: vad tycker du är ett passande namn som rubrik?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Alrik

#15 » 08:09:22, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ett traktordrivet elverk pga fd djurproduktion. Kopplas in med 63A handske vid inkommande elcentral. Ska klara av att dra runt allt som behövdes till produktionen såsom kvarn, fodersystem, ventilation, värme osv.


En liten kul detalj är att när LS hade djurskyddskontroll på en gård vi då hyrde stallet på undrade om reservkraft så sa vi att de finns ett hemma som är flyttbart. Kontrollerar man att de går att koppla in? Nej, de gör man inte kan jag säga... :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se