Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Katastrofrummet, våra elverk vid strömavbrott.

75 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera teknik här

Roine.e

#31 » 19:25:31, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2x400 kva aggregat stor pentasexa till varje. (på jobbet då)... Har nys om ett litet trefasverk med ilomotor som jag tänkte försöka långtidslåna framöver. Bra å kunna åtm köra värmepumpen om det blir långvarit så det inte fryser.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)



Janson1 (trådstartaren)

#32 » 20:04:30, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roine.e: Är det en JLO bensin eller dieselmotor på det trefasverket?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Janson1 (trådstartaren)

#33 » 21:12:05, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här nyinköpta invertern, jag glömde fotot på dess inälvor.
Bild
Dess funktion då? Jag tror först så sitter det en transformator som via transistor-switcar transformerar om spänningen från 12 volt till ca 350 volt DC likriktat och klart. Sedan sitter det fyra push-pull transistorer som pulsar ut likspänningen i lagom portioner så det blir så lika sinus det kan bli. Sen går spänningen igenom en drossel, lite kondensatorer och ett par drosslar till för att få så fin sinus som möjligt. Rent spontant tycker jag det är mycket komponenter i den, men förmodligen behövs dom, allihopa...
Dom här switchtransistorerna heter: På sekundären FHP13N50 = 13 Amp/500 volt. På primären FHP100N07 = 100 Amp/70 volt
Så själva transistorerna tål krämen utan vidare. Det är ganska grovt mönsterkort ochså så den kanske håller i längden för uppåt 1 kW eller där över...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

torbjorn_forsman

#34 » 21:23:19, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla gärna att muttrarna på polskruvarna verkligen är åtdragna. Kan löna sig att lägga dit taggbrickor. Och att dra av isolerslangarna från ringkabelskorna och kolla hur (eller om) kablarna sitter fast i dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#35 » 21:35:11, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Muttrarna kollade/dragna. Kablarna är faktiskt lödade i kabelskorna. Jag har räknat lite förstrött på kabeldimensioneringen och den kommer att ge 1,75 Watt i värme vid 100 amp, så jag tror det funkar också utan problem. Däremot så är väl polskruvarna i klenaste laget?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

QV_

#36 » 21:45:40, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju något strul med min på 600W. Kanske får öppna den och kolla muttrarna på insidan. Den fungerar ibland och ibland inte. Fast jag använder mest mina 100w för cigguttaget. Startar man dom med den switchade nätdelen inkopplad så fungerar det...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W, Benford 3000, Atlas copco VT6-DD

Utskrotnings-Magnus

#37 » 02:27:53, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

17kW med Perkins 3.152. Håller på att göra det startklart på pall med kylare/batterier. Dieseltank blir en dunk.

Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

stoffe64

#38 » 14:51:00, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm,vad skulle jag med den till egentligen....en Scania dsc14-02 elverk 315KVA??
snälla nån bjud över mig på blinto.se

1 person gillar det här inlägget.
stoffe64
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:53, 22-08-2019
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo bm L120B

Volvot24

#39 » 16:18:37, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kånkat hem ytterligare 22 liter sjömacksdiesel, utan RME, för långtidslagring.

Där kan verket nu stå o gona sig...
Förberedd utan alger i bränslet.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#40 » 16:24:38, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alger och bakterier kan växa även i RME-fri diesel, många år innan RME började blandas in så förekom problem. Och även om man klarar sig från biologiska angrepp så kan dieseln åldras kemiskt, speciellt om den förvaras i plåtdunkar eller utsätts för ljus.
Ska du långtidslagra, så se till att använda plastdunkar och förvara dem mörkt, torrt och i jämn temperatur. Ordna gärna luftning med torkfilter (silicagel) på dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

stoffe64

#41 » 16:40:11, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
stoffe64
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:53, 22-08-2019
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo bm L120B

tronde

#42 » 20:15:50, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Tänk på att 1000 Watt drar mellan 70 och 100 Amp…(14-12 Volt) Jag kunde bara inte låta bli trots alla varningar, jag rev i sär den nya invertern och tittade på dimensioneringar mm. Den är ganska välbyggd men att dess kablar på insidan skall klara uppåt 100 Ampissar tror jag inte. Det är nåt emellan 4 och 6 kvadrat, visserligen bara 6 cm långa men ändå. Sen är ju primärswitchtransistorernas ben ganska smala, 20-30 Amp klarar dom nog utan vidare, sen kommer samma tveksamhet in. Nu är den ju fläktkyld vilket ökar strömtåligheten... Men, hur mycket kan man egentligen belasta en kabel med hänsyn till värmen även om den kyls? I hus så är 1,5 mm2 10 amp men den klarar visst 19 amp kontinuerligt ändå? Nån som vet bättre?

Det finnes tabeller for "fusing current". Det er i praksis absolutt maks. før lederen smelter.

Det meste er dessvere amerikansk, men her er en tabell
https://www.powerstream.com/wire-fusing-currents.htm

og en som regner om fra amerikanske lederdimensjoner (AWG) til noe forståelig
https://www.rapidtables.com/calc/wire/awg-to-mm.html

Da ser vi at 17AWG som er litt mer enn 1mm2 har fusing current på 99A.Varmetap og kjøling har stor innvirkning på når det går galt, men en leder tåler utrolig mye mer enn hva som er tillatt i en bygningsinstallasjon.

Tabeller (og regelverk) for vanlig installasjonskabel er svært konservative. Der er et hovedmål at isolasjonen ikke skal degraderes. En bygning har jo forventet levetid på mange 10-år, og installasjonen skal være inntakt hele tiden. Normalt er isolasjonen av PVC, og da er 70 grader C vurdert som høyeste sikre temperatur. Noe kabel har PEX-isolasjon, og den er normalt godkjent opp til 90 grader C.

Installasjonskabel er også typisk lagt sammen med andre kabler, eller inne i vegg eller kanaler som begrenser kjøling og derfor tillatt strømstyrke. Det finnes lange tabeller som viser hva man kan gjøre. Jeg har bare de norske, som ikke er lik de svenske, men dem finner dere selv ved behov.

Hvis noen har behov for ledere med høy temperaturklasse, er RADOX 125 (-40 ... +125) eller RADOX 155 (-55 ... +155) gunstige. Elfa selger begge.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#43 » 21:08:09, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Alger och bakterier kan växa även i RME-fri diesel, många år innan RME började blandas in så förekom problem. Och även om man klarar sig från biologiska angrepp så kan dieseln åldras kemiskt, speciellt om den förvaras i plåtdunkar eller utsätts för ljus.
Ska du långtidslagra, så se till att använda plastdunkar och förvara dem mörkt, torrt och i jämn temperatur. Ordna gärna luftning med torkfilter (silicagel) på dem.


Gör som fiskarna. Häller i en skvätt bensin.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Roine.e

#44 » 14:45:58, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Roine.e: Är det en JLO bensin eller dieselmotor på det trefasverket?

Är ingen Ilo alls, har trott det hela tiden tills förra veckan då jag tittade lite närmare å läste :SACHS! :mrgreen:
Bensinare är det, tvåtakt.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

wol

#45 » 19:08:41, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränsle är färskvara och bör inte lagras under lång tid det bästa är att se till att ha omsättning på bränslet så att man alltid har färskt bränsle i reservdunken häll det gamla i bilen eller något annat fordon och fyl på med nytt bränsle i dunken en gång / år.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Frentab

Dillon Welding

Motrab