Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Snilleblixtar

71 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera teknik här

Tjocksmocksjocke

#16 » 20:50:40, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man kan skarva den, titta på te x Rinkaby rör, där ser du vad prylarna kostar. Slang är inte dyrt.
Men har du bara 28mm? Titta på dimensioner runt 40mm om det är så att du tänker byta.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor



raggsockan

#17 » 21:02:33, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja 28mm är det ifrån brunnen och ner .. tydligen ett för åldrat mått ,, 16mm slang är det in i kåken
det är själv tryck får ca 1 eller 2 l i min ..om det spelar någon roll
men du rekomenderar att lägga ny slag isället för att gräva om den gamla?

satt och funderade lite
blir det högre flöde om man köper en grövre slang?
eller går det och få högre flöde utan och använda en el pump?
Senast redigerad av raggsockan 01:19:30, 06-08-2015, redigerad totalt 1 gång.
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Bodins

#18 » 21:31:57, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att gubbarna körde med typ vanlig grovdamsugare.
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

bonnen513

#19 » 22:18:17, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

satsa på kompressor och ejektor munstycke så blir den handhållna vikten inte så stor. tror arkeologer använder nåt sånt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

fretchi

#20 » 00:11:53, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En idé som jag grunnat på lite från och till. Vet inte om det redan finns, kanske, men vi får se vad ni säger!

Banddrivna maskiner verkar ju oftast ha styrbromsar eller hydrostatisk drift vad jag vet, i alla fall de utan midja.
Bromsar bromsar ju bort energi och hydrostatisk drivning har ju inte samma verkningsgrad som en mekanisk drivning. Men hur vore det om man kombinerade dessa lite kreativt?

Mekanisk drivlina med öppen differential, en drivaxel till varje band. På varje drivaxel monteras en variabel hydraulmotor/pump. Dessa seriekopplas sedan så att oljan pumpas runt mellan dessa. Vid körning rakt fram är pumparna endast lite utvinklade. Således går väldigt lite energi åt att pumpa olja.

Vill man sedan svänga, säg åt höger vinklar man ut högra pumpen så att den pumpar mer. Skillnaden i deplacement mellan pumparna kommer att vilja åstadkomma en varvtalsskillnad på axlarna och maskinen svänger. Den kraft som åtgår när höger drivaxel börjar pumpa olja återfås (till största del) i vänster pump.

Hänger ni med? Skulle det funka? Finns det redan?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#21 » 00:17:58, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har liknande kreativa bromsdifferentialer i gamla & nya bandtraktorer, Cletrac hade en variant, Cat en annan. Kolla upp de varianterna först :thumme: Styrbromsar a´la bonntraktor användes inte speciellt länge på bandschaktare.

På bandgrävare fungerar ju dagens system hyfsat, eftersom de normalt bara används för begränsad förflyttning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi

#22 » 00:21:47, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ids nog inte kolla upp dem, har inte direkt tänkt bygga något. Var mer fundersam på om det fanns och skulle fungera i praktiken.
Men är det någon här som ska bygga en bandmaskin kanske det kan ge några idéer, då har jag ju inte funderat i onödan :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

EE

#23 » 00:36:34, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För oss som har hård morän en bit ner låter det som en ide att glömma direkt, tror inte den låter sig sugas upp när den inte ens går att borra i... :(

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel (trådstartaren)

#24 » 17:17:55, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ELSPADE: Kul att det kommit olika varianter på att lösa problemet. Målet är ju att få upp jorden ur hålet upp i skottkärran. Alla sätt är ju bra oavsett hur jorden kommer upp. En sammanfattning hittills skulle bli:
1) Sugvarianten är bättre med radialfläkt (typ utblåset i en snöslunga).
2) Alternativ till att sugoborra kan vara att bara borra upp det ev. i kombination att tippa upp borr röret för att tömma det och att placera flaket på backen och få så låg lyfthöjd som möjligt.
Kanske finns det en lösning med 1) och lågt flak, jag har ännu inte släppt tanken på att få suga upp jorden... :grin:
Få se om jag kan rita upp en ny variant........

Sen en tankeställare. Jag har flera gånger haft "egna" idéer som det senare visar sig att andra redan haft, för mig spelar det ingen roll, det är väl egentligen ganska självklart, det finns väl 9 miljarder hjärnor så varför skulle jag vara först. Det roliga är ju att klura ut något, och gärna att få göra det bättre med tips o idéer från andra. Sen tycker jag att man ska hylla dem som förverkligar det i ett bygge, själv har jag mycket som ännu inte blitt någe bygge.... :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#25 » 17:27:23, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BANDDRIVNING. Bra grundtanke att använda kraften på effektivaste sätt med mindre förluster o högre verkningsgrad.

Inom samma område har jag en idé att om en mekanisk växellåda med bara två "hjul". Vi har ju Volvo 340 (+DAF) med remdriften och varierande diameter på remskivorna. Kanske finns redan denna :uupps:

SKRUVVARIATOR. Typ av skruvväxel.
A Skruv med samma diameter men med varierande stigning på "kuggarna".
B Kugghjul med varierande diameter.
Utväxlingen ändras genom att A och B förskjuts....
Vad tror ni ?
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

cekstam

#26 » 17:34:17, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:...
SKRUVVARIATOR. Typ av skruvväxel.
...


Blir det inte väldigt liten tvärsnittsyta som möts i dom kuggarna om inte båda har samma stigningsvinkel?

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Lars-Peter D

#27 » 17:46:56, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg i självreglerande värmekabel, är förmånlig lösning.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Tjocksmocksjocke

#28 » 17:49:21, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte skruven (A) att kugga över? den kommer trots allt att vilja skruva sig fram.

Sedan trumman (B): Blir det egentligen någon skillnad om skruven är långt nere på trumman och greppar ofta vid låg hastighet, eller om den jobbar långt uppe och greppar samma antal gånger per snurrat varv, men med högre fart på trumman och längre isär mellan kuggarna?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel (trådstartaren)

#29 » 17:51:39, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo Ekstam, det kan det bli, men om man minskar A´s diameter i förhållande till B´s så borde det kunna bli fler kugg som driver.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#30 » 18:00:48, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

TJ, jo dem vill nog kugga över men den måste hållas nere som i en vanlig skruvväxel. Sen det där med olika diameter med färre kugg, hmmmm :klia: , jag tänkte att man varierar diametern för att variera utväxlingen, antalet kugg tänkte jag inte skulle betyda något, dvs tänkte mig om man lägger ut diametern som en kuggstång: en med 10 stora kuggar på en meter och en kuggstång med 10 små kuggar på 1 dm. :klia: tål att fundera på...
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se