Jupp..
Underlätta är väl det minsta man kan säga, om man vill plocka ur
tryckplatta och lamellcentrum på nämnda Saabar.
Slavcylinder ligger så att säga runt drivaxeln mellan motor och
växellåda. För att demontera hela paketet (på en gång, går ej att dela) så måste solfjädern låsas i "hoptryckt" läge. D v s säga motsvarande när kopplingen är max nedtrampad. Så puttar man in wire, rem eller ett speciellt verktyg och låser solfjäderns armar mot kransen på tryckplatta.
Ryck ur drivaxeln framåt, lossa tre
skruv som håller slaven mot lådan. Lossa skruvarna som håller tryckplattan mot svänghjulet. Sen är det bara att lyfta ur det hela, allt på en o samma gång.
Smidigt då lådan fortfarande sitter kvar mot motorn. Tar max en timme, om prylarna är hela i övrigt.
Förfarandet är
ungefär det samma om slavcylindern gett upp. Men då måste man bäna in solfjäderns armar för hand. Och låsa allt eftersom med ett verktyg enligt ovan.