Axiallagerfel vevaxel, orsak till felande koppling?
Ett klart udda och störande fel...
Skoda Octavia tdi -05, 44 000 mil. Manuell 6-växlad låda. 4WD, med haldex som funkar. Alla oljor bytta med rätta nivåer.
Dubbelmassesvänghjul och komplett koppling och slavcylinder byttes för 10 000 mil sedan.
Problemet började märkas minimalt först för
3 000 mil sedan, men nu är det mer markant.
Inga problem med att koppla ur eller växla.
Drar fint på alla växlar. Inga vibrationer eller hugg. Dock verkar urkopplingsläget flyttats längre ned mot golvet.
Nåt håller på att ändra sig.
I dragläge, alltså om man vilar med foten på kopplingspedalen, oavsett växel, så flyttar sig kopplingspedalen uppåt när jag gasar.
Flyttar sig nedåt när jag minskar gasen.
Går att upprepa, genom att ändra gasen.
Kan inte förstå att dubbelmassesvänghjulet har någon mjukhet, som kan ge denna sypmtom.
Ej heller luft i kopplingssystemet.
Är det axiallagret på veven, som är slitet?
Veven går att flytta, fram och bak i blocket om man bänder på svänghjulet via inspektionsluckan.
Innbillar mig att om allt flyttas, så att säga ut från växellådan, så blir slaglängden på kopplingspedalen längre, och tvärtom, då slavens bakände sitter bultad mot sprängkåpans insida.
2 mm på veven gör kanske 8 mm på slaven? Det är ju en slags uväxling med urtrampningslagrets arm. Mittlagringen av armen sitter förskjutet, för att få högre moment, som trycker på urtrampningslager/tryckplattans armar.
Och ändringen "fortplantas" till kopplingspedalen, nu ännu lite större.
.