Läckström?Skodans
batteri verkade väl så svagt, när jag skulle starta den i minus 22 grader, utan
motorvärmare. Dieseln behövde ju glödning!
Visst gamla dieseln harvade igång... med några djupa hostningar och dieselknack. Men gick på alla cylindrar.
Var det läckström som dragit ur batteriet?
Att ansluta en rätt inställd och inkopplad multimeter är bra, men med fel hanterande så kan det bli både brända fingrar, instrumen och förstört elsystem.
Dessutom måste den
krets som ska strömmätas brytas.
T ex lossa batteriets minuspol o s v.
Moderna bilar kan då mista referensvärden o s v.
Varför man inte lossar pluspolen, kan väl nån annan redogöra för.
Ett mycket bra sätt är att använda en s k tångamperemeter.
Efter nolljustering så är det bara att öppna "tången" och lägga den runt den ledare som ska undersökas. I detta fall mäta
ström. Rekommenderas att läsa instruments bruksanvisning!
Strömkällan. Bilens batteri.
Kränger in instrumentets
tång runt den
kabel som går till säkringsbryggan. Ooops, visar dryga en ampere!
Efter fem minuter, när bilens dator, gått in i djupsömn, så mäts betydligt rimligare mätresultat. Helt normalt mätvärde.
Om jag mätt med huven stängd, svårt att se då, hade vördet förmodligen blivit än lägre. Detta beroende på att larmet, läser "öppen
huv".
Alltså inga krypströmmar än så länge.
Gillar detta instrument, för det är passivt, helt opåverkande.
Ofarligt för en novis som mig.
- Nån som kommer på vart man mäter sen, efter denna inledande mätning?