Rensa kolv o topp på sotLäste i en annan tråd om att duscha in vatten i insuget på en motor, och skriver om egen erfarenhet.
Köpte en gång en gubbkörd 740, som plötsligt började knacka i motorn.
Gamle Volvomekanikern kom med råd. Sot på en kolvtopp, slår i toppen!
Endera plocka av toppen o rensa, på med ny blockpackning och skruva ihop. Eller billigaste snikvarianten med minsta jobbinsats.
"Åk utanför samhället. Stoppa ned en vanlig smal plastslang, typ bensinslang till moppe, i en vattenfylld 33 cl flaska.
Lossa grova luftslangen till förgasaren.
Be någon starta motor och varva upp till dryga 2000 varv. Säg till att hela tiden försöka hålla varvet.
Kläm åt slangen och stoppa in den i förgasaröppningens nedre del. Släpp försiktigt trycket på slangen. Nu sugs vatten in i förgasaren och varvtalet sjunker. Nu gäller det att hålla varvtalet och inte släppa på för mycket vatten. Bara en liten pissestråle.
Efter 3 dl och en herrans massa vit rök är förbränningsrummen spegelblankt högtryckstvättade med het vattenånga."
Funkade utmärkt. Allt knackande försvann.
Gjorde f ö senare samma på en Yamaha 600 XT.