Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hjulbult m.fl. -Smörjning encyklopedia

50 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera teknik här

Bengt Erik Eriksson

#46 » 01:13:54, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vist stefan du får gärna fortsätta hugga och slipa av dina bultar på timpeng. Själv föredrar jag att skruva isär. Och då får det bli kopparpasta.

Länk orkar jag inte leta på nu. Det var närjag var ganska ny här och glatt delade med mig av upptäckten att om jag smorde in lamphållarnas kontaktytor i lyktorna på släpkärran så slapp jag meka med dem varje gång jag skulle ha kärran.. Provmätning med billig multimeter visade att det heller inte var någon ledningsförmåga i min kopparpasta..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Trondos

#47 » 11:35:35, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Kompisens gamla range rover har någon grön färg på alla skruvar.
Allt gick att lossa utan minsta problem efter 30 år inför renovering. Någon som vet vad det kan ha varit? Kom bara att tänka på det då jag läser om kopparpasta :)


Kan det være en type gjengelåsning, typ Loctite?
Har mycket god erfaring med Loctite på våre vinsjer for marint bruk, reparatørene våre sier at der det er brukt Loctite, kommer det ikke luft til gjengene, altså ruster de ikke, og er enkle å demontere, selv etter mange år. :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

BM 4 ever

#48 » 11:53:46, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att så många har funderingar på hur/om man ska smörja en hjulbult. :lmao:
Av alla tusentals olika mer eller mindre avancerade smörjmedel som finns på marknaden har i alla fall jag en klar favorit , nämligen vanlig motorolja i en vanlig gammaldags oljekanna, eller i vissa fall en oljepyts och en pensel :mrgreen:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

LeifAndersson

#49 » 13:30:03, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi borstar av bultarna i en roterande stålborste som alltid är redo i verkstaden, sedan får gängan en dutt kedjeolja på sprayflaska från sidan av gängan, sedan är det bara att dra bultarna till rätt moment och det ser hur bra ut som helst nästa gång hjulet demonteras. Och det är sällan varken rengöring eller smörjning måste upprepas vid varje demontering. Det görs bara när hjulskruven ser torr ut! Och vi monterar fler än 4 vagnshjul varje dag och det har funkar med den metoden i många år nu. Kopparpasta använder vi öht. inte till annat än där det finns risk för fastbränning. Testade förövrigt kopparpasta på förugnens vedlucka i verkstaden, den har gängade vred som vill fastna av värmen. På den platsen var kopparpastan katastrofal när vreden brann fast definitivt när den användes, tror förband med kopparpasta ska lämnas orörda och inte hanteras i tid och otid. Även där funkar "huskuren" med kedjespray bäst, men får bättras på en gång i veckan eller så.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#50 » 17:23:37, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För gängor som är på väg att skära, vid demontering, kan denna vara värd att prova. ( kan dock inte säga något om långtidsegenskaperna, eller nyttan som smörjmedel på saker som rörs regelbundet.) http://www.veidec.com/products/se/lubri ... 500ml.html
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se