Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hjulbult m.fl. -Smörjning encyklopedia

50 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera teknik här

jonnordvall (trådstartaren)

#1 » 22:10:32, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en 91a vw transporter där alla muttrar satt stenhårt vid varje byte. Drog med fälgkors och gjorde försök med olika smörjor varje gång. Inget hjälpte. Fick alltid ta ett 2 meter lång spira från en haki ställning då det skulle lossas. ALLA bultar satt alltid lika hårt. Lät som bösskott då dom lossnade.
Kom aldrig på något sätt att undvika detta. Någon som vet varför?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



adahlm

#2 » 22:41:18, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

T4-Transporter även på bilden på förra sidan, låter bekant med 2metersskaft och bössskott och krångel men har inte hittat orsaken till problemet..
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

JOLOF

#3 » 23:33:15, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Hade en 91a vw transporter där alla muttrar satt stenhårt vid varje byte. Drog med fälgkors och gjorde försök med olika smörjor varje gång. Inget hjälpte. Fick alltid ta ett 2 meter lång spira från en haki ställning då det skulle lossas. ALLA bultar satt alltid lika hårt. Lät som bösskott då dom lossnade.
Kom aldrig på något sätt att undvika detta. Någon som vet varför?


Höger o vänster sida lika?
JOLOF
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:58, 03-01-2010
Ort: Arboga/Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T21, T24, T31
AGRIA 4800
AGRIA/REINHARDT DRABANT
Grålle
BM VICTOR
BM BOXER

BM 4 ever

#4 » 00:34:49, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför drar inte alla maskinister hjulbultarna till rätt moment med en momentnyckel?
Det går precis lika fort som med ett ledhadtag.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

cekstam

#5 » 01:03:24, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Varför drar inte alla maskinister hjulbultarna till rätt moment med en momentnyckel?
Det går precis lika fort som med ett ledhadtag.


Det vore ju att göra rätt. Det går mot alla maskinisters natur :mrgreen:

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

jonnordvall (trådstartaren)

#6 » 01:08:14, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kommer ihåg blev det lika på båda sidorna. Helt galet.
Drog så löst jag vågade. Dock aldrig med moment. En gång så löst att bultarna skallrade upp. Alltid samma visa då det var dags att lägga om.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Skru'are

#7 » 04:04:01, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Adahlm, smörja - jag menar mellan knoppen och hålet....
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#8 » 04:34:01, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Varför drar inte alla maskinister hjulbultarna till rätt moment med en momentnyckel?
Det går precis lika fort som med ett ledhadtag.

Vad ger det för fördel?
Det är en indirekt metod. Ofta mycket överskattad.
Smord, osmord, skit i gängor, rost, skador, slitage osv. Dragning med momentnyckel ger bara just momentet, men det är dragspänningen i bulten som är intressant. I de här fallen har de väldigt lite samband med varandra.
Ett vanligt fälgkors och lite känsla är inte fy skam. Du känner hela förloppet vid dragning.
Att momentnyckel används är för att vi inte har bättre metoder som är praktiskt gångbara i sammanhanget.(I vissa fall förbättrat med kontrollerad gänga och/eller kombinerat med vinkeldragning eller tvåstegs)
På en verkstad med mutterslagare kan en torsionsstång kanske hindra de värsta överdragningarna - om den har rätt värde och gängan inte är "för välskött" (smord mot rost bland annat).

I vissa typer av konstruktioner använder man mätning direkt av dragspänningen, men det är en annan och avancerad historia...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#9 » 10:01:26, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog bättre med momentdragning när alla drar olika utan koll då vet man hur hårt det är draget ungefär! Finns trevligare saker än fälghål som glappar upp sej å hjulet ramlar av över muttrarna... :huh: Att leta rätt är svårt när däckfirmorna bara dyngar dit hjulen vid byten! Skötseln är barbariskt av vissa saker på fordon :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Raceputte

#10 » 10:49:53, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ingen nyhet att bla. Vag:s hjulbultar nyper fast nåt så ini H-e, även Mb, tror det har att göra med att dom har en radie istället för kona.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#11 » 10:59:50, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående momentdragning.

Elever drog fast bultar i framvagnen på min bil, efter hjulinställning, med momentnyckel.

Efter någon dags körning, backade o svängde jag samtidigt. Bromsade.
Kloooonk! Å så drog bilen snett.

Visst, man drog med moment... det var bara det att gängorna skurit... En del av kraften gick således åt att fösa bulten genom muttern. Själva förbandet förblev löst.
Gjorde om, då med smörjda gängor.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Jim_the_one

#12 » 11:42:45, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inget annat finns angivet så ska alltid gänga och skruvskalle vara smorda vid momentdragning.
Detta gäller dock inte hjulbultar då dessa ska vara torra annars drar man för hårt, dock ska gängan vara rengjord från rost å Skit.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Tjocksmocksjocke

#13 » 11:47:41, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör på Bosse Bildoktorns linje med en klick kopparpasta på hjulbultarna. Det är nog av alla varianter jag provat det som fungerat bäst. Tycker jag.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#14 » 12:42:57, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett att en del kör med tjärspray. Det smörjer men är också segt så att muttern gängar upp sig så snabbt. Har inte börjat med det ännu.
Det rostskyddar också.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

BM 4 ever

#15 » 12:50:49, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom bilar som har trumbromsar bör inte ha för mycket fett på ändan av hjulbulten när dom skruvas i. Det fettet hamnar ju innanför navet, slungas sen ut i trumman. Ganska självklart kan tyckas, men många tänker inte på det!
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se