Det är bättre när fläkten suger luften genom huset, än när fläkten pressar
luft in genom huset.
Allt handlar här om arbetstemperatur, vilken som är den optimala för generatorn och vilken som är den maximala (innan lindningar börjar smälta/brinna).
En sak är skrivbordskunskap. Det är viktig att kunna. En annan sak är praktisk erfarenhet.
Dessa två olika former av kunskap är oftast "samma", men ibland skiljer de sig åt och det händer att de inte alls är "överrens"...
I detta sammanhang så har man andra faktorer att beakta:
- omgivande temp
- tillgång till luft/flöde av luft
- el-behovet
- normalt uttag
- max uttag/belastning (hur länge och hur ofta)
Jag har bränt en 1600W's el-motor pga att fläkten satt lös... då kyldes inte lindningarna alls... på min Avatar moppe så har jag kört genertor med fläkten åt fel håll. Har haft en Suziki med en Nippon Densu med fläkten åt fel håll. Dvs, det förefaller, av de praktiska erfarenheter jag har, vilka ju är begränsade till ca 3st generatorer, att det viktigaste inte är hållet fläkten snurrar åt, utan att den ger en kraftig luftstöm som kan kyla lindningarna.
Optimalt är en sak, praktiskt är i detta fall kanske "motsatsen"...
Vad är det värsta som kan hända?...hm...kanske inte rätt fråga gällande
generator i ett slutet motorrum på en båt...hm...
Då är det så att båten Aina i Västbolandet -hade- en generator som gick "åt fel håll"; men den fick kylning av en
slang som var ansluten direkt på VW-generatorns luftintag och tog luften från ovan
däck. Den båten hade den lösningen i mer än 15 år.
Mitt råd blir alltså - se bara till att generatorn får i sig ny frisk "kall" luft (via en intercooler kanske?) - så är det lugnt