Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

759 inlägg • Sida 21 av 51
Diskutera teknik här

Skru'are

#301 » 20:24:19, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mitten?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



Volvot24 (trådstartaren)

#302 » 20:34:38, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätt hölje... Mellan kåporna syns packen med statorplåtar runt om. Dryptätt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skru'are

#303 » 20:53:37, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går åt fel håll.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24 (trådstartaren)

#304 » 21:45:39, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Det var som attan. Inte optimalt med andra ord.

Förutsättningarna för ytterligare 10 säsonger kanske ändå blir hyfsade, om jag nu ökar varvtalet. Och nu har jag en fungerande i reserv...

Sen är det väl dags för ny motor o annat.


Till veckan ska jag försöka att med pappersremsor utröna luftfödets vägar... Men om jag förstod dig rätt borde det vara från centrum och ut mot kanten, på båda sidorna.
Men vad som kan ge flöde genom generatorn begriper jag inte om fläktarna är lika stora och roterar åt samma håll.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#305 » 13:12:22, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bättre när fläkten suger luften genom huset, än när fläkten pressar luft in genom huset.

Allt handlar här om arbetstemperatur, vilken som är den optimala för generatorn och vilken som är den maximala (innan lindningar börjar smälta/brinna).

En sak är skrivbordskunskap. Det är viktig att kunna. En annan sak är praktisk erfarenhet.
Dessa två olika former av kunskap är oftast "samma", men ibland skiljer de sig åt och det händer att de inte alls är "överrens"...

I detta sammanhang så har man andra faktorer att beakta:
- omgivande temp
- tillgång till luft/flöde av luft
- el-behovet
- normalt uttag
- max uttag/belastning (hur länge och hur ofta)
Jag har bränt en 1600W's el-motor pga att fläkten satt lös... då kyldes inte lindningarna alls... på min Avatar moppe så har jag kört genertor med fläkten åt fel håll. Har haft en Suziki med en Nippon Densu med fläkten åt fel håll. Dvs, det förefaller, av de praktiska erfarenheter jag har, vilka ju är begränsade till ca 3st generatorer, att det viktigaste inte är hållet fläkten snurrar åt, utan att den ger en kraftig luftstöm som kan kyla lindningarna.

Optimalt är en sak, praktiskt är i detta fall kanske "motsatsen"...

Vad är det värsta som kan hända?...hm...kanske inte rätt fråga gällande generator i ett slutet motorrum på en båt...hm...
Då är det så att båten Aina i Västbolandet -hade- en generator som gick "åt fel håll"; men den fick kylning av en slang som var ansluten direkt på VW-generatorns luftintag och tog luften från ovan däck. Den båten hade den lösningen i mer än 15 år.

Mitt råd blir alltså - se bara till att generatorn får i sig ny frisk "kall" luft (via en intercooler kanske?) - så är det lugnt :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#306 » 17:48:15, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken har funnits läääänge att koppla in den motorrumsfläkt jag har liggande.

Ska kolla på den kasserade rotorn om det går att vända på vingarna.
Men fortfarande kan jag inte bli klar över hur luften strömmar genom och förbi rotorn. Inte för att kyla rotorn utan närmast fältplåtar mm.
Har väl att göra med rännorna i rotorn att göra kanske?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

CountyBruff

#307 » 17:55:37, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missar jag något? Har inte det diskuterats ett antal ggr förut,
vänder man en fläktvinge blåser den fortfarande åt samma håll??
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Volvot24 (trådstartaren)

#308 » 18:45:41, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lätt för er att säga, som kanske varit med längre än mig på forumet.

Men visst vill jag läsa. Undras bara vart jag hittar detta?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#309 » 19:16:20, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Snart dags att tända lantärnorna. Räknar med att det är mörkt när jag angör Nabben.
Men det är lugnt.

Stadig vind från sv på dryga 8 m/s.


Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skru'are

#310 » 19:37:13, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som skiljer en medursroterande från en motursroterande generator är fläktskivan.
Det är skillnad på effektiviteten på kylningen hur den roterar.
Övriga förhållanden i ett båtmotorrum är mindre fördelaktiga. Kylningen behöver vara bra.
Först och främst måste fläkten vara rätt, sedan kan man förbättra omgivningens förhållanden.
Eftersom din generator har fläkten kapslad så sitter vingarna på utsidan. Luften tas in genom gaveln vid axeln och slungas ut radiellt och går ut genom öppningar i manteln.
I ditt fall har du en fläkt i vardera änden. Båda fungerar likadant. Luften går enbart radiellt.
När den går baklänges kyls den dåligt. Dessutom med varm luft.


Om man jämför med en generator med utvändig fläkt vid remskivan så tas luften in i motstående gavel och då sitter skivan mot remmen och vingarna mot gaveln. Luften går först axiellt och slungas ut radiellt. Skivan som sådan är en del av fläkten och avgör från vilket håll luften tas.
Med en sådan här generator kan man leda tilluft utifrån till gaveln där luften tas in. Den är således mycket mer lämplig.
(Jag hade bytt till en sådan och motursroterande som steg 1)

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24 (trådstartaren)

#311 » 22:04:03, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag förstår...

Hur som... de första testerna med mindre remskiva, under dagens seglats, föll inte så väl ut som jag hoppats.

Laddningen startar utan fältström genom laddlampan, p g a högre varvtal på generatorn. Det gjorde den även tidigare ibland, om jag gasade ordentligt. Men då hade jag fått upp varvet över tomgång.
Jag vill kunna bestämma med en strömbrytare i serie med laddlampan, när laddningen ska starta, som jag beskrev i tidigare inlägg.

Med den högre utväxlingen, så bromsar generatorn mer på låga motorvarv. Tomgången blev stundtals så låg att motirn stannade.

Ska pröva en dag till. Blir det inte bättre, så byter jag tillbaks till den större remskivan. Det har ju funkat i 10 år tidigare.

Men givet så ska jag spana efter en generator med motsols rotation.
Ska även få dit motorrumsfläkten, och försöka styra
luftflödet mot generatorn. Det är trångt runt motorn.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skru'are

#312 » 22:30:49, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till den beskrivna Bosch-typen finns det kåpor till gaveln för att ansluta din luftslang.
Du behöver inte hitta en moturs - du byter bara fläktskivan !
Små pengar med stor verkan.

Ibland måste man vända när man tagit fel väg, ju förr man inser/erkänner det ju bättre.
Annars kommer man längre och längre från målet och får allt längre tillbaka till rätt väg.

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24 (trådstartaren)

#313 » 23:03:56, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:

Men nu har jag ingen Bosch. Får nätt o jämnt i Mitsubishin.
Och slanganslutning är inte möjligt...
På baksidan sitter sitter filter och under pump.

Fläktskivorna inne i generatorkåporna sitter punktsvetsade i rotorn.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#314 » 08:03:44, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Missar jag något? Har inte det diskuterats ett antal ggr förut,
vänder man en fläktvinge blåser den fortfarande åt samma håll??


Jo då, inser detta med att vända skivorna. Nu tänkte jag mer omarbeta dessa på plats. De är inte löstagbara, sitter fastpunktade i rotorns ändar inuti generatorn.

Skruare. Har du länk till Boschgeneratorn?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#315 » 11:10:29, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Nu är den Empiriska Ordningen återställd ombord

Testade vid uppstart av maskineriet i morse.
Började ladda när jag ökade varvet strax över tomgång, utan yttre tillförd fältspänning/fältström.

Jag vill inte ha det så, i o m att det kan innebära en risk i en trängd manöversituation, om jag behöver motorkraft.


- Bytte åter till den större remskivan.

Så nu funkar mekaniken, så som det gjort i 10 år.


- Visst, inser att kylningen inte är optimal, med med förhöjd tomgång de första 10 minuterna, eller vid motorkörning, direkt från start, så blåser det lite mera.

.
Senast redigerad av Volvot24 11:51:39, 19-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se