Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

759 inlägg • Sida 9 av 51
Diskutera teknik här

mimeck

#121 » 17:22:20, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Nja, inget som jag sett här, men däremot i "Dagens Glädjeämne".

Nu är det så att jag fått på moppo :vissla: , när jag skrivit lite väl brett i andras trådar, så då får jag väl hållas i mina egna :grin:



Ok. Inlägget är nu återhittat. Det var nog där jag lämnade det. Skriv var du vill, tycker jag!

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Volvot24 (trådstartaren)

#122 » 08:33:34, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knäböj flera gånger om dagen

Varmluft från en Eberspächer D2 värmer upp båten.
Luften kan fördelas till kajutan eller förpiken där jag sover.

På natten skickas all luft framåt. När jag inte sover så blåses det ut endast i kajutan. Finner ingen anledning till att värma de delar jag inte befinner mig i.

Luften styrs med ett enkelt spjäll. Det finns är att spjället sitter så dumt till, så jag måste ned på knä för att manövrera.

Går och grunnar på ett enkelt reglage typ huvöppning från en bil eller nåt.


Här fördelas luft till båda utrymmena.
Bild



Markant värmare luft ur utloppet efter isolering av luftrören och betydligt mindre kondens i stuvutrymmena.
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#123 » 11:47:55, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å så dags för funktionskontroll.

Vatten tappas ur grovfilterkoppen. Finfiltret byts, inga spår efter alger.
Kollar vingarna på kylvattenpumpens modeller. Mjuk o fin, inga sprickor i gummit.

Olja byttes i motor o backslag i höstas.

Kollar de flesta skruvar o bultar. Kylvattenslangar o slangklämmor.

Ska kolla ventilspelen och dra toppen i sommar.

Som synes har jag tidigare monterat en kraftigare generator. Kopplad så att den inte laddar vid uppstart av motor. Vid urladdade batterier så orkar inte motorn upp i varv om laddningen är tillslagen.
Laddar i bland 45 - 50 A första kvarten.
Multiribbrem ett måste!


Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Volvot24 12:49:52, 13-05-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

mimeck

#124 » 15:55:52, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se hur det ser ut på en segelbåt!!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#125 » 23:16:29, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att sätta på seglen och spänna upp masten. Först rakt upp i förhållande till relingarna och sen spänna vanten till 10 % av hållfastheten.
Justering när skutan sätt dig och efter test i blåst. Vill ju inte att vanten ska slacka i lä.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#126 » 14:41:57, 06-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaaaa... Alla trampar o prylar på plats... All systemet go


Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#127 » 12:08:56, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Logg, plotter/GPS, framåtseende ekolod och papperssjökort. Det är vad som finns och behövs för att ta mig från Skoghall till Liljedal. Ca 15 Nm.

Det röda som visas på plottern är egna erfarenheter. D v s att simkortet inte stämmer med verkligheten. Hittade dessa med ekolodet.


Bild
Bild
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#128 » 12:22:20, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Studerar gratisappen Eniro På Sjön.


Autopiloten håller kursen...


Bild


Och trollingspöet kanske fixar middagen...


Bild

Ska ta mig en liten lur i solskenet.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

mimeck

#129 » 17:35:33, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är dom röda plupparna på gps:en grund? Hur djupt ligger dom i så fall och anmäler man sånna fynd nånnstans?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#130 » 07:44:51, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta sjökort bygger på mekanisk lodning och triangulering utförd för mer än 100 år sedan.
Ta t ex djupkurvorna. Alltså där mörkblått slutar utåt mot sjön, ska det var 3 meter vid normalt vattenstånd.
Men nu är det inte som så att man kodat djupet utefter kurvans hela längd, utan kanske var 50 meter. Och sen skulle det syftas mot kända landmärken o s v vidare innan man gjorde en märkning i kortet. Mellan dessa märkningar drog man en antagen linje, rak som krokig.
Vi lodningarna så hittade man grund mm som inte sticker upp över vattenytan. De skulle också föras in i sjökortet.

Sjökorten information förs med olika tekniker över digitalt. Informationen presenteras på t ex en potter.

GPS anger var just den befinner sig på i bästa fall bråkdel av meter. Men likväl, det betyder inte att man gjorde rätt för 100 år sedan. Så det bli i stort sett mer eller mindre fel. Ibland 100 meter eller mer.

I utprickade farleder har det ned tiden uppnåtts god säkerhet. I sjökorten står angivet när uppdateringar skett. Men det gäller absolut inte all information, utan främst härleder för yrkestrafik.

De röda duttarna är egna "erfarenheter" som jag lagt in i min potter. De ligger rätt inom en meter.

Har flera gånger skickat informationen till Sjöfartsverket. Kanske ett tiotal gånger. Så vid nästa utgåva av sjökort finns flera av mina tärningar med. Har sedan tidigare fått med flera "okända och ökända grund".

Med dagens teknik kan man givetvis få till bättre sjökort. Hydrograpchica är ett företag som ger ut mer noggranna sjökort.

Vissa programvaror till plottrar har denna onformation.

Men vad ni än gör på sjön, lita inte på plottrar, i vart fall inte utanför prickade farleder.
F ö nyttjar jag mitt framåtseende ekolod, när jag smyger in i naturhamnar. Svänger fram och åter hela tiden, så jag får som en motorväg. Sparar det säkra spåret, där jag smyger fram, för framtida bruk.
Senast redigerad av Volvot24 16:57:57, 14-05-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#131 » 09:09:15, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarta prickarna 0113, har jag själv mätt upp till 3 meters djup. Då kan man väl anta att hela grundet ligger sydväst mot vad som visas i sjökort.
Den som triangulerade kanske inte var helt nykter...

Lönar sig oftast att ligga utanför den ljusblå
ytan, som anger 3 - 6 meters djup.

Men det hjälper heller inte alka gånger, har jag erfarit.

Bäst att vara på land :cool:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

mimeck

#132 » 17:18:54, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller mej på land.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#133 » 08:10:22, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser sjökortet ut i dag.

Bild

Så här tänkte jag segla för något år sedan. Det skulle bli bra med vinden som var, för att ta sig ut på öppet vatten. Skär synliga både till bakbord och styrbord. Bra avstånd till båda. Bara att gå mitt emellan över 3.3 meters angivelse. Samma visades på plottern.
Bild

Brak, sa det.... Sjöräddningen fick jobba med att dra loss mig. Skutan la sig på sidan.
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#134 » 15:19:58, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Sparat spår på plottrar.

Sparade spår på plotter blir där plottern faktiskt varit rent fysiskt, med viss noggrannhet, kanske en meter eller två, många gånger bättre.
I bilden nedan visas spår där jag varit tidigare. Svepte med ekolodet en säker ränna. Som ni ser så stämmer det inte med sjökortetet. Enligt detta så kör jag på för grunt vatten och t o m på land.

Hade jag navigerat enligt dey vanliga sjökortet, så hade jag gått på grund flera gånger!

Bild

Så här ser Hydographicas specialkort ut över samma ställe. Studerar man närmre, så ser man både två- och tre meters kurvor.

Bild
Jag hittade alltså en säker väg med det framåtseende ekolodet...


Lika illa här... Om jag hade kört på GPS/plottern hela vägen in i hamn, så hade jag gått på grund eller land. Måst kolla ned verkligheten! Jag gick m a o mellan de gröna och röda prickarna och svängde vid rätt tidpunkt.

Bild
Senast redigerad av Volvot24 21:03:23, 18-05-2017, redigerad totalt 4 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

mimeck

#135 » 19:44:38, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns tex. äggskär med blotta ögat eller ligger det helt under ytan. Förstår att det är en korkad fråga men jag har bara åkt roddbåt några gånger och då behövdes inga sjökort.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se