.
Linjering av motor och backslag mot propelleraxelMitt sätt att kolla linjeringen, kanske vartannat år.
Det som påverkar genom åren, om det nu var rätt från början när motorn installerades är att motortassarna med tiden sjunker ihop. Eller byts.
Tassarna sätter sig mest i början.
Om propelleraxeln tar i trumman, så blir det dels oljud och mekanisk påverkan av trummans infästning, som kan leda till
läckage.
- Utgångsläget är att kolla att propelleraxeln ligger mitt i axeltrummans framänden.
Lämpligt att göra när båten ligger på land, annars forsar vattnet in.
Sen går det ut på att lossa de skruvar som håller ihop medbringarna några varv.
Några körnslag mitt för varandra på medbringarna kan vara bra, för framtida bruk, ifall motorn ska lyftas ur.
Skjuv isär medbringarna lite så att den fläns på ena medbringaren nätt glider ur den andra. Visserligen tynger då axeln nedåt, men medbringarna ska så att säga säga ligga mitt för varandra, med lite stöd uppåt.
Skjuv nu ihop medbringarna såpass att du kan få in ett valfritt bladmått på det ställe runt om där det är som tätast när du nu med bladmått emellan, med visst
motstånd, kan flytta bladmåttet.
Är det perfekt, ska det vara samma avstånd, likadant, runt om.
Det är detta jag strävar efter.
Om inte, blir det att justera motorns inriktning.
Ett jädrans bök, men överkomligt.
Mina motortassar har inga muttrar att ändra höjden på, så i mitt fall gäller chimsning och ruckning, för att nå det jag skrev om ovan.
Så gör jag, och det duger åt mig. Proffsen gör kanske på annat sätt, eller skiter i detta.
Men det blir oavsett mindre vibrationer och mindre slitage på backslagets utgående
axel med lager och annat.
.