Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

759 inlägg • Sida 46 av 51
Diskutera teknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#676 » 18:09:53, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Detta visste de inget om.
Har du möjligen artikel nr?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



G_Hackman

#677 » 20:34:58, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr inte och de kan givetvis ha utgått.... De brukade ha dem bakom disk så man fick fråga efter dem.
Egentligen borde Mekonomen och likande också ha men det är inte alltid lätt att få dem att leta i sitt artikelsystem.

Men kolla annars med t ex Dalhems, L-M-R, KG trim, KL racing eller kanske GA Lindberg import.
Då får du skicka efter men de brukar vara snabba.
K H motorsport i Kil borde också ha. Vet inte om man kan köpa över disk hos honom? Kanske, om man ringer först och gör upp tid.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Volvot24 (trådstartaren)

#678 » 20:56:09, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK

Test oljetrycket nyss.
Ca 2.5 kg, varm motor.

Vet inte vad som är normalt förs jag kommer hem.

I vart fall så kommer de båda givarna, att kopplas med slang till hålet i
aluminiumkåpan, för oljetryck.
Risk annars för att förgreningsröret eller gängorna ger sig.
Motorn vibrerar normalt en hel del.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

JPEG

#679 » 22:18:02, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan du ju ta ett t-rör i mässing.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Volvot24 (trådstartaren)

#680 » 22:36:47, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Exakt, i änden på en tryckslang.
Jordning från nya givaren och från t-röret.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

marve

#681 » 00:49:26, 04-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Volvot24 (trådstartaren)

#682 » 08:36:51, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vindkraft

I dubbel bemärkelse...

Bild

Bild

Bild

Ca 50 distansminuter under helgen.
Gjorde över med ca 6 liter diesel.
Det mesta till värmaren.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#683 » 19:56:37, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Fortsättning renovering av Jollen Roddbåten

Nu i stort sett helt nedmattad Gelcoat.

Fler än fem skador / hål på kölen. En var synlig. Och nån såg ut som frostsprängning.

Så det blev att slipa bort gelcoaten ordentligt, där det ska lamineras.

För ska man laga med Epoxi och glasfiber-matta, duger det inte att lägga utanpå Gelcoaten. Det biter inte fast. Bara att bända loss i stora chok. Och då blir det inte vattentätt.

Bild

Planen nu är att lägga tre - fyra lager väv under kölen och uppåt på var sida, typ 5 cm högt.

Slutligen blir det svart epoxi bottenfärg minst 3 lager.

Bild
Bild
Senast redigerad av Volvot24 10:59:13, 26-05-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#684 » 11:26:54, 06-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Började peta i hålet.

Murket blött trä!

Inplastad trästav i hela kölen, typ längst ned.
Typ dubbelköl, utan möjlighet att dränera bort vatten i utrymmet.

Inte undra på att det var frostsprängt, på vissa, ställen.

- Ja, se norsk båtbyggarkonst :insomnia:

Bild

Bild

Bild

Blev lite mer jobb. Kapade helt enkelt bort utrymmet som bildade det träfyllda hålrummet. Kölen blev ca 5 cm grundare.

Tanken har väl varit att slippa fylla än ned med väv o polyester, för att spara vikt.

Bild

Typ klart för plastning. Här ska bli redit gjort.


En tanke slog mig. Kan det vara nån nytta med att plasta in ett typ VP-rör?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

David, Luleå

#685 » 14:10:41, 06-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trä i skrov är ju en klassiker. Liksom de norska Selcobåtarna som hade dubbelskrovet fyllt med skum. Som förr eller senare blev fuktigt. Tung båt. Frostsprängning och elände. Har renoverat en sån en gång. Äckligt skum.

VP-rör förstärker inte nåt, men de ger glasfibern en bra form som är lätt att plasta mot och skapar en profil av glasfiber som ger styrkan.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Volvot24 (trådstartaren)

#686 » 18:55:20, 06-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Nä, förstår.

Men rörformat gjutning i glasfiberlaminat utanpå t ex ett VP-rör är starkare än homogen balk, med samma dimension.

Så förstärker man t ex däcksluckor på en båt, har jag lärt mig...

Jämför med fiskespön. Ingen kärna att bryta över.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#687 » 20:29:55, 06-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båtfrakt på vanlig släpkärra

Varför inte frakta båtar på en helt vanlig släpkärra? Funkar upp till ca 4.5 m båtar, ekor e t c.

Nääää det är hajpat, att köpa båtkärra för
30 000 kr eller mer. En helt skum marknad.
Men så chickt :lmao: Ser ju propert ut.

- Bygga en ram av 50x50 rör, eller vad man har liggande, som passar inuti kärran
(utan lämmar). Fasta hakar både fram och bak, så inte allt kanar av.
Några stödhjul, rullar och en winch, samt spännband.

Så helt plötsligt har man 80-frakt. Dessutom
billigt o lagligt.

.
Senast redigerad av Volvot24 11:00:55, 26-05-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

David, Luleå

#688 » 10:21:39, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kommer långt med släpet, men om man ska dra upp båten varje gång och dessutom använda släpet till annat är det fort bekvämt med en egen vagn. Men om man inte har så långt till sjön så verkar ju en sådan här rätt prisvärd för 3300:-.

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2PEALw_wcB


Bild
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Volvot24 (trådstartaren)

#689 » 07:29:34, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Linjering av motor och backslag mot propelleraxel

Mitt sätt att kolla linjeringen, kanske vartannat år.

Det som påverkar genom åren, om det nu var rätt från början när motorn installerades är att motortassarna med tiden sjunker ihop. Eller byts.
Tassarna sätter sig mest i början.

Om propelleraxeln tar i trumman, så blir det dels oljud och mekanisk påverkan av trummans infästning, som kan leda till läckage.



- Utgångsläget är att kolla att propelleraxeln ligger mitt i axeltrummans framänden.

Lämpligt att göra när båten ligger på land, annars forsar vattnet in.



Sen går det ut på att lossa de skruvar som håller ihop medbringarna några varv.
Några körnslag mitt för varandra på medbringarna kan vara bra, för framtida bruk, ifall motorn ska lyftas ur.

Skjuv isär medbringarna lite så att den fläns på ena medbringaren nätt glider ur den andra. Visserligen tynger då axeln nedåt, men medbringarna ska så att säga säga ligga mitt för varandra, med lite stöd uppåt.



Skjuv nu ihop medbringarna såpass att du kan få in ett valfritt bladmått på det ställe runt om där det är som tätast när du nu med bladmått emellan, med visst motstånd, kan flytta bladmåttet.

Är det perfekt, ska det vara samma avstånd, likadant, runt om.
Det är detta jag strävar efter.



Om inte, blir det att justera motorns inriktning.



Ett jädrans bök, men överkomligt.

Mina motortassar har inga muttrar att ändra höjden på, så i mitt fall gäller chimsning och ruckning, för att nå det jag skrev om ovan.



Så gör jag, och det duger åt mig. Proffsen gör kanske på annat sätt, eller skiter i detta.



Men det blir oavsett mindre vibrationer och mindre slitage på backslagets utgående axel med lager och annat.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#690 » 08:08:04, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Motorolja Mobil Delvac MX 15-40


Pratade för många år sedan med en bilmeck om oljor.

Han menade att i slitna motorer kunde man hälla i just Delvac. Oljan är kletigare än vanliga oljor och hänger kvar bättre.
Oljan är ursprungligen framtagen för dieselmotorer i tunga entrepenadmaskiner.

- Så jag bytte till just denna olja i min
Yanmar 12YSM.
(Yanmar - Skramlar)

Blev märkbart mekaniskt tystare.

Och när jag tittar i stora manualen för motorn, så är oljan listad där.

Ska vara motorolja i backslaget, men vågar inte hälla i Delvac. Kan ju börja slira på de dubbla lamellerna (En för fram och en för back.).
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se