.
Tittar ut. Snö, snö och än mer snö.
För 5 - 6 år sedan sjösatte jag skutan 26 mars. Det lär det inte bli i år.
- Långtidsplan.
Köpa en ny rullgenua nästa vinter. Den jag har nu börjar visa allt fler tecken på totalt sönderfall. Ett tungt myckey formstabilt laminatsegel, som jag förstärkt flera gånger. Glasfibertrådarna i väven går rakt av.
Nästa blir ett lätt segel med grått UV-skydd efter under- och akterlik.
Vill inte hålla på med försegelkapell längre. Det ska vara enkelt
att sätta segel. Det kapell jag har nu, håller inte lnge till.
Till kommande vinter syr jag en ny spayhood, storsegelkapell och insynsskydd. Allt i grå kulör.
Nu är allt rött.
Inom några år ska jag ta bort alla lager av bottenfärg.
Hade tänkt isblästra, men jag ska testa med typ Perago blästerrondell.
Får många diskar för kostnaden av en isblästring.
Ska sådana leta på nätet.
Skutan har tjänat mig väl under 10 år! Som de flesta båtar har hon rasat i värde. Köpte då de ännu steg i värde.
Gav 255 000. I dag är den inte värd mer än 100 000.
Å andra sidan nyttjar jag båten flitigt. Övernattat mer än 70 nätter varje säsong. Så nära 800 har det blivit.
Dagarna på sjön flerdubbelt fler!
Själva driftskostnade är låg. Gör över med max 100 liter diesel per år. Det blir heller inte så många driftstimmar för motorn, som drar ca 0.8 liter i timmen i 5 knop. Det blir inte många
dl/distans då jag puttrar för motor. Seglar för det mesta.
13 liter vill jag minnas det blev då jag låg ute en vecka och seglade Värmlanssjön runt.
Yanmarn tuffar på i samma lugna tempo, som när jag köpte. Då var motorn helrenoverad.
Så nåt har jag väl fått för investeringen