.
Angående gamla inlägg...
- Skrev nåt tidigare om en båttransport. Grunnade på vad som kunde tyckas vara fel.
Nu handlade det om en segelbåt som lyfts av och på
trailer byggd till båten, med kran.
Tvåaxlig med upp- och nedvända framaxlar till
lastbil, för att få låg tyngdpunkt.
Båten står sedan med kölen på en kraftig järnbalk, mellan axlarna, med
ram för stöttor mm. Två stöttor av stålrör, justerbara i längd på var sida. Inga kölrullar, eller stödhjul överhudtaget.
Båten har inga möjligheter att glida vare sig fram eller bak på trailern.
Spännband som kopplades tvärs båten har ingen funktion, förutom kanske viss stabiliserande verkan i sidled om skrovet möjligen skulle svikta.
- Annat är det med trailers som används för att sjösätta och ta upp båtar på sjösöttnings- resp upptagningsramp, utan lyftkran.
Då brukar det vara ett antal rullar och
hjul som man relativt lätt drar båten på. Dock aldrig segelbåtar med i icke fällbar köl.
Med ett sådant ekipage måste båten spännas fast i trailern, inte bara med en ögla i båtens för, dit winsch kopplas.
Har sett reportage, där båtar helt sonika rullat av och hamnat på vägen, då man litat på att winch, wire mm skulle hålla. Tror även det har hänt i hamnområden om jag inte minns fel.
Min egen och många andras segelbåtar körs och står uppställda på land utan spännband eller annan låsning.
Min Cumulus väger ca 4.5 ton och går inte att flytta, när den väl lyfts på trailern.
Inte ens om jag först dragit på en burk glidvalla under kölen.
...