.
YSM12-motorns kylning mm, del 1
Samma för övriga motorvarianter, som t ex YSE12 och YSB12.
Normal drift, med båten i sjön.
Sjövattenskylning, alltså utan värmeväxlare.
Vatten tas in till impellerpumpens inlopp.
Ut från pumpen, in i topplocket och till termostathuset, in i blocket och även upp till en vacuumventil. Från denna till avgaskröken.
När motorn körs på startmotorn eller när den har startat, så fylls avgassystemet delvis med vatten. När motorn går trycker avgaserna ut vattnet. Då motorn stannats så samlas vatten i avgasslangen och en vattensamlare, som de flesta tror är en ljuddämpare. Vattensamlarens volym är så vald att inget vatten kan rinna in genom avgaskröken och in bakvägen i motorn via avgasventilen.
Vid många startförsök kan det bli som så att allt för mycket vatten samlas i avgassystemet... Det rinner in vatten i motorn. Vilket kan medföra knäckt vevstake mm.
Så vid upprepade startförsök, kan det vara lämpligt att lyfta av kilremmen till pumpen.
Kan gå att stänga bottenventilen för inkommande kylvatten. Brukar finnas tillräkligt med vatten i pumpen, för smörjning av impellern, under en mycket kort stund.
Glöm bara inte att öppna bottenventilen, så snart motorn startar.
Kontroll av impellern.
Skruva av pumpens lock. Notera hur Impellerns vikta vingar ligger. Plocka ur impeller och kolla, så att den är mjuk och att det inte finns sprickor i gummit.
När man ersätter en impeller, så är det viktigt att kolla hur bred den är, alltså inte bara diametern mätt på vingarna.
För liten bredd, gör att pumpkapaciteten blir lägre.
.