Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

759 inlägg • Sida 40 av 51
Diskutera teknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#586 » 19:22:29, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
YSM12-motorns kylning mm, del 1

Samma för övriga motorvarianter, som t ex YSE12 och YSB12.


Normal drift, med båten i sjön.

Sjövattenskylning, alltså utan värmeväxlare.

Vatten tas in till impellerpumpens inlopp.
Ut från pumpen, in i topplocket och till termostathuset, in i blocket och även upp till en vacuumventil. Från denna till avgaskröken.

När motorn körs på startmotorn eller när den har startat, så fylls avgassystemet delvis med vatten. När motorn går trycker avgaserna ut vattnet. Då motorn stannats så samlas vatten i avgasslangen och en vattensamlare, som de flesta tror är en ljuddämpare. Vattensamlarens volym är så vald att inget vatten kan rinna in genom avgaskröken och in bakvägen i motorn via avgasventilen.

Vid många startförsök kan det bli som så att allt för mycket vatten samlas i avgassystemet... Det rinner in vatten i motorn. Vilket kan medföra knäckt vevstake mm.

Så vid upprepade startförsök, kan det vara lämpligt att lyfta av kilremmen till pumpen.

Kan gå att stänga bottenventilen för inkommande kylvatten. Brukar finnas tillräkligt med vatten i pumpen, för smörjning av impellern, under en mycket kort stund.
Glöm bara inte att öppna bottenventilen, så snart motorn startar.


Kontroll av impellern.

Skruva av pumpens lock. Notera hur Impellerns vikta vingar ligger. Plocka ur impeller och kolla, så att den är mjuk och att det inte finns sprickor i gummit.

När man ersätter en impeller, så är det viktigt att kolla hur bred den är, alltså inte bara diametern mätt på vingarna.

För liten bredd, gör att pumpkapaciteten blir lägre.

.
Senast redigerad av Volvot24 20:48:13, 06-05-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Volvot24 (trådstartaren)

#587 » 20:18:38, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
YSM12-motorns kylning mm, del 2

Start av motorn på land.

Lyft av kilremmen till vattenpumpen annars skadas vattenpumpens gummi-impeller.
Starta motorn bara en kort stund, typ max en halv minut.
F ö samma om du vevar runt motorn för hand.


- Varmkörning av motorn på land.

Koppla aldrig en vattenslang direkt till vattenpumpens inlopp.
Det är då stor risk att du får in vatten i motorn.
Läs det jag skrev tidigare i förra inlägget.

Under den varma årstiden kan man ställa en hink inne i båten.
Koppla en slang från pumpens inlopp och stoppa ned den i hinken.
Fyll hinken eftersom med vatten.

Då kommer lagomt mycket vatten att pumpas in i motor och avgassystem. Som drivs ut av avgaserna allt eftersom.
Givetvis ska då kilrem och impeller vara monterad.
Glöm bara inte att kolla skicket på impellern.
En lossad vinge kan fastna i någon kylkanal.



- Vinterförvaring. Fryssäkring. Då båten lyfts upp på land.

Jag brukar placera en 20-liters dunk i båten med blandad 50 - 50 frostskyddsvätska med rostskyddsmedel för järnmotorer.

Kopplar en slang från dunkens botten till kylpumpens inlopp. I stället för slangen från vattenintagets bottenventil.

Startar och kör in frostskyddsvätska i motorn. Stannar så snart det kommer ut färgat vatten ur avgasröret.

Lossar locket till flottörhuset. Lyfter ur termostaten. Har det inte blivit gjort de senaste åren, brukar de fastrostade skruvarna gå av.
Borrar ur och drar i M6 Helicoil (av rostfritt) . Monterar åter locket med fettsmorda rostfria skruvar.

Lossar den slang som går från locket på termostathuset till vacuum ventilen.

Kopplar en returslang från termostahusets slanganslutning där slangen satt, och stoppar ned den i dunken.
Pluggar den slangände från avgaskröken som jag lossade med t ex en grövre skruv.
Annars kommer det avgaser och frostskyddsvätska in över motorn.

En man håller nu en hink under avgasröret och samlar upp det färgade vattnet, som strax tar slut, efter det att motorns startats
Häller detta i dunken.

Nu ändras avgasljudet. Allt normalt.

Kör motorn tills det inte längre går att lägga handen på avgaskröken...

Nu är motorn, pumpen och avgassystemet skyddad mot frostsprängning och rostangrepp.

Brukar starta någon gång under vintern, när det är mildväder. Får stå och puttra fem minuter eller längre.

Ja.... Så har jag gjort i fjorton år.

Och jag tror att jag skrev rätt :huh:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#588 » 06:34:03, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Regnet står som spön i backen, i vart fall till lunch.
Men sen ska det bli bättre.

Tipstråd... Jaaaaa

Båten ligger på Skoghall. Tänker mig ta en tur under några dagar ostvart med hunden som sällskap. Någon måste ju jobba...

Genom skärgården mot Kristinehamn.
Inget mer planerat än att jag ska ligga vid några öar under veckan.
Bada bastu, göra upp eldar o ta nån pilsner.
Fixa med några små saker.

Kanske får jag en öring eller lax.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#589 » 20:44:28, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
I bra, skick nu...

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#590 » 21:44:12, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med Garmins utmärkta telefonsupport, lyckades jag uppdatera mjukvaran och sjökortet i plottern.

De flesta hamnar och populära öar, vikar
e t c täcks numer av Hydrographicas sjökort.

Perfekt då många nya grund o annat finns med.
Dessutom är området från land till 2 meters djup markerat.
Tror noggrannheten var någon decimeter.
Detta, innebär att man kan gå längre in mot land.
Djupangivelserna är angivna 40 cm över Sjöfartsverkets referensytan för Vänern.

Grunna på detta Ni. Alltså varför.

Och så kan det vara bra idé att alltid hålla koll på vattenståndet i sjön.
:vissla:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

marve

#591 » 00:11:47, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde ha något med köldjupet på båten att göra.
Kan man segla fortare med en båt med en djupgående köl, har den bättre seglingegenskaper än en båt med grundare köl?
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Volvot24 (trådstartaren)

#592 » 06:37:31, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska enligt Hydrographica, fritt tolkat, vara grunden i deras djupangivning att båtfolket mestadels är ute sommartid. Och då är vattendjupet i regel ca 40 cm över den noga fastställda genomsnittliga referensytan.
Har i sitt ursprung i en viss nivå över 2:a sluströskeln i Vänersborg. Typ flöde.

Och i praktiken vara till nytta för att inte gå på grund.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#593 » 06:48:45, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Kan man segla fortare med en båt med en djupgående köl, har den bättre seglingegenskaper än en båt med grundare köl?


Inte lätt att svara på. Finns ju planande, seglande farkoster med typ bara en skädda, liten fena. Modell vindsurfingbrädor. Mycket snabba. För att inte få avdrift, när man går högre eller lägre mot vinden, behövs något som håller emot i vattnet.
Skrovet som så, men oftast en köl.
Kölen brukar vara även en tyngd, som gör att båten inte välter när det blåser.
Så kommer därtill konstruktörernas tro, hopp och erfarenhet, för att ta fram olika egenskaper för olika förhållanden.
T ex Kontiki var gjort för att länsa, följa med vinden. Andra kanske bara att i huvudsak gå mot vinden (med seggel).
Vanliga segelbåtar ska kunna ta sig fram utan hjälp av motor. Helst oavsett från vilket håll det blåser. Blir kompromisser.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#594 » 07:03:11, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
För 10 år sedan mätte jag upp en vik "Röda Prickar" för att kunna ligga säkert på svaj.
Bestämde mig för djupet 2 meter.
Ankaret droppas numer alltid vid punkt 0125, med typ 30 meter ankarlina.

Hade ett frammåtseende ekolod, vilket gjorde att jag kunde scanna av botten runt varje mätpunkt. Så även med en vid cirkeln runt ankarplatsen. Då scannar man området utåt.

Stämmer ju rätt bra, jämfört med senaste sjökortet med senaste tekniken.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

totto2

#595 » 00:41:26, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nåt ställe man kan montera en temp föler så att man kan ha ett temp instrument. Instrument är monterat i båten men ej uppkopplat. Jeg undrar också på att montera en varvreknare.

Totto
totto2
1 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:26, 09-08-2012
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Volvo T425 Krabat

Volvot24 (trådstartaren)

#596 » 07:34:05, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Du har väl en givare till instrumentet?

Min givare sitter i / på blocket.

Andra, sätter givare på eller i avgaskröken, efter i loppet av kylvatten.
Blir det för lite kommer det snabbt att larma i o m att avgaserna inte kyls.
Skulle det bli för lite kylvatten.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#597 » 07:40:18, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns sådana varvräknare som ansluts till "W" på generatorn.
Men beroende på att generatorn oftast snurrar snabbare än vevaxeln, måste det finnas en justering på denna, så att det går att få räknaren att visa rätt.

På bensinmotorer bär det väl gå att ansluta till lågspänningssidan på tändspolen. Sådan varvräknare hade vi i bilar förr, då var man tvungen att välja cylinder antal.

Har sett varvräknare som läser av nåt du sätter på svänghjulet. En magnet eller nåt.

Fanns på biltillbehörsfirmor förr.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#598 » 22:16:45, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ett mindre elproblem

En av vippströmbrytarnas knappar, ramlade dän.
Lyckligtvis finns det enkla strömbrytare att köpa. Köper två.

Får ta med lödstationen...

Bild

Lite annat småplock finns att göra. Annars är skutan i ordning.

.
Senast redigerad av Volvot24 22:41:45, 11-06-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#599 » 22:39:54, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Dålig lukt i båten i bland

- På väg att lösa problemet med avloppslukten... Tror jag än en gång...

- Det blir förmodligen gasutveckling i slangar. Som jag stänger inne med kulventil i ena änden. Då måste gaserna upp ur toastolen....

- Men har jag kulventilen öppen går gasen in i septiktankens övre del och sen ut via tankluftningen.
Kulventilen måste dock vara stängd när jag seglar och kränger båten, annars kan det bli mycket i båten.


- Har brottats med detta i över 10 år! Fast med olika omständigheter. Nya pumpar, bortsanering av 3 m slang, ny stol, däckstömning, slangbyten mm mm

- Ett annat ställe till jäsning är förstås slangen från y-röret mellan septiktank och avfallskvarn med utlopp genom botten via kulventil.
Slangen går s a s upp mot och genom däcket via en stos med plugg.

Pluggen måste vara tät vid pumpning ut i vattnet, annars sugs luft den vägen.
Men förmodligen öppen, för att släppa ut gas övrig tid....
Två pluggar, varav en med lufthål.

Eller en plugg med backventil, från en
Saab 9-3.

Kanske räcker med ett typ 3 mm hål, öppet hela tiden.

:uupps:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#600 » 12:58:33, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylskåp som frysbox

Har nu kört flera dagar med dubbla frysbagar, en liten i en större.

Håller tempen bra, med frysklampar som jag fryser ned tillsammans med annat som ska hållas fryst.

Alltså kör kylskåpet på mycket lägre temp än vanligt. Nästan - 20 C.

I denna, det som ska vara fryst.

Isotherm kompressorkyl :grin:


Bild

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se