Ja... det ser mycket ut
Än värre var det när jag hade ett relä, fastskruvat bakpå generatorn, med uppgift att bryta Sensledningen, se nedan.
Reläet är numer bortsanerat.
Två parallella gulgröna, ca 8 cm långa från B+ till startmotorn.
Från startmotorn direkt till batterieväljaren och till valda
batteri (-er).
Inget jox med skiljedioder eller skiljerelä.
Kör allt på de två alltid parallellkopplade 60 Ah AGM, förbrukningsbatterierna. Om de skulle bli tömda, så har jag ett reservbatteri, som jag kan välja.
Som backupp har jag även en hederlig väl fungerande handvev.
Solcellsladdning via en MAX-POWER
regulator. Regulatorn är en högst intressant konstruktion, som ger större
ström ut än vad den matas med.
Evighetsmaskin? Oooh, nej då.
Huvudsakliga laddning av batterier sker med en Mitsubishi bilgenerator.
Generatorn är på 70 A. Har anslutning till laddlampan, via brytare och en Sensingång. Dissa klenare trådar.
Sensingången är kopplad till B+ via två omkopplare och tre dioder. På så vis kan jag välja laddspänning.
Passar mig för att gå över 15 Volt, då det lär vara ett bra sätt att försämra AGM-batterier.
Angående att starta min generators laddning.
Sker nu genom att skicka fältström via separat brytare och laddlampan på 3.1 W.
Laddningen startar även om jag varvar upp motorn tillräckligt.
Prövat sista dagarna med ökat varvtalet på generatorn för att få bättre kylning av densamne. Men då startade laddningen självmant, strax över tomgång. Så vill jag inte ha det.
Dessutom blev utväxlingen sån att motorn knappt gick att öka från tomgång. Dåligt vridmoment på lågvarv i dessa YSB12:or.
Nu är ordningen återställd! Och det blir motorrumsfläkt i DAG!