Kollade över maskinen. Låste en Abikosko med ett buntband. Händer ibland att den lossnar och då laddar bilgenerator lite väl mycket.
Två varv på det mekaniska skivfiltret och koll av lönenivån. Nivån ska helst ligga just mellan min o max på stickan.
Ligger den på max, så kan en sliten motor rusa och förbränna smörjolan då båten lutar åt styrbord (höger).
Det var mycket nära en gång för mig.... Motorn började plötslig spotta ur sig dimridåer.
Här hänt att såna motorer med liggande cylinder varvat ihjäl sig.
Startar maskineriet och sticker från Spiken på Kollandsö till Sunnanå, tvärs över Dalbosjön... Ska segla större delen av sträckan i finväre.
Går fint att veva igång motorn, bara man först håller in dekompressionsreglaget, ventillyftaren, och vevar upp ett skapligt vavtal på motorn. Sen är det bara att släppa på reglaget.
Stånk, stånk, stånk, låter det då, om man glömt att bryta laddningen (fältet) först.
Laddar dryga 55 A! första minuterna.