Sida 19 av 51

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 22:57:13, 22-08-2018
av Volvot24
.

Nattsegling.

Kl 22.50. Svagt sken från månen akterut. Dryga 10 m/s, gammal sjö med upp till 2 meter höga vågor.
5.2 knop mot Skoghall, på endast revat försegel.

Angör Västra Sööa, framne om en timme.

Bra ordning på skutan. Två GPS:er igång.

Har sparat en rutt, mellan skär och grynnor. Lagt in flera av grunden som röda waypoints. Sådana som inte finns i sjökortet. Sista metrarna in till boj o brygga är mest intressant.

Gäller att lita på prylarna och ha kopplade säkerhetslinor.

Hunden ligger redan o snarkar.

Blir en skarppilsner när jag knutit fast.
Bild

Å så var vi framme kl 23.30
Bild

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 11:30:22, 05-09-2018
av Volvot24
Generator justera laddspänning

https://www.maringuiden.se/forum/topic/ ... d-är-vad/


På min båt har jag kopplat sens via ett relä till B+.
Reläet får styrspänning från tändningslåset.
Relä av den anledningen att jag får ett om än minimalt spänningsfall om jag styr enbart med tändningslås.
Som dessutom varierar, beroende på vad som ligger kopplat över tändningslåset.

B+ är kopplad till de parallellkopplade batterierna via grov ledare och har rimligen samma spänning.

Har också lagt in en tre shottkydioder byglade med brytare, så jag kan välja laddspänning.

.

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 09:44:05, 08-09-2018
av Volvot24
.
Rusande Inombordare

Motorer med liggande cylinder är känsliga för lutning i sidled med cylindertoppen nedåt.
Kommer sig av att motorolja inte rinner undan från cylindervägg under kolven.
Nyrenoverad och sliten motor är värst, då inte oljeskrapringen på kolven tätar tillräckligt. Dessutom samlas olja runt ventilskaften.
På nåt båtforum stod beskrivet att det var vevhusventillationen, i förbindelse med insuget, som skulle vara orsak till problemet.
Stämmer inte, då vevhusventillationen ligger högst upp på vevhuset.
Då får man först vända upp och ned på båt och motor!

En diesel har så att säga helt öppet insug. Effekten regleras med den mängd bränsle som tillförs utrymmet ovan kolv.

Bränner motorn då motorolja, så kommer motorn att rusa
oreglerat. Och i värsta fall haverera. Hört exempel på vevaxel som gått av och svänghjul genom skrovet.

Enda sättet att stoppa i tid är att aktivera dekompressionsanordningen, som normalt används vid handstart. Den öppnar en av ventilera.

Nu är det som så att för varje varv motorn snurrar, så sprutas bränsle in i cylinder + motoroljan. Såvida man inte rycker ut pumpens stopp.
Startas motorn direkt efter en okontrollerad rusning, så finns det för mycket brännbart i cylindern. Motorn kan då skadas redan vid första startförsöket!

Har man råkat ut för motorrusningrusning, och lyckats stoppa maskinen, så bör man vänta en timme eller två, utan lutning på båten, då rinner överflödigt bränsle ned i vevhuset.

Ett sätt att dränera cylindern kan vara att dra ut stoppen, som stänger dieseltillförseln helt och köra med med dekompressionsmekanismen aktiverad. Då pumpas diesel och motorolja ut i avgassystemet i form av dimma.

Men tänk då på att stänga kylvattenintaget. Annars pumpas för mycket vatten in i avgassystemet, som rinner bak in i cylindern via avgasventilen!!! Ett startförsök då resulterar i knäckt vevstake.
Öppna kylvattenkranen, först när motorn startad, för då blåser avgaserna ut överflödigt vatten genom avgasröret, som normalt.


Jag har råkat ut för att motorn bränt motorolja. Gick den pången att bromsa förloppet i tid. Såg rökmolnet bak båten och rätade upp den.

Nu ska jag ordna ett handtag för att lätt kunna manöverera dekompressionanordningen, från sittbrunnen.

Är rädd om min motor.


.

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 12:17:34, 08-09-2018
av Volvot24
Öka varvtalet på generatorn ?

Yanmar YSB 12 med original likströmsgenerator på ca 25 A, byttes ut mot en Mazda 626 Mitsubishi 70 A växelströmmare.

Har dubbla förbrukningsbatterier på totalt 130 Ah.

När dessa efter en lång natt med värmare, kyl, tv och annat ska laddas, så är strömmen ca 55 A första 10 minuterna.

Vid fel på en generator, så laddade denna 80 A vid 15.5 V.
Generatorn blev het!

Säg att motorn oftast går på 1500 rpm. Då gör generatorn ca 4500 rpm. Generatorn blir aldrig varm, inte ens då den laddar för fullt, 55 A. Dessa generatorer har två inre fläkthjul för forcerad kylning.
Laddar fint även på tomgång. Ingen skillnad på vare sig ström eller laddspänning, med högre varvtal.




- En egenhet.
Den encylindriga 12 hp-motorn, har mycket dåligt vridmoment på tomgång.

Om generator tillåts ladda från start på tomgång, orkar motorn inte komma upp i tomgång. Stånkar o har sig.

Därför har jag satt en brytare för strömmen genom laddlampan.
Ställer den i "off" när jag vill starta. D v s ingen laddning.
Då går det att öka varvtalet direkt. Bra den gång, i en besvärlig situation, när man behöver motorhjälp (segelbåt).

När motorn en gång startat och går på tomgång, så gpr det fint att switcha till "on", för att starta laddningen.

Töff, töff, töff.... låter det när motorns varvtalsregulator, strävar efter att hålla tomgångsvarvtalet.

:mrgreen:

- Är det värt besväret att sätta mindre multiremskiva på generatorn, för att öka ca 50 % varvtalet?
Få bättre inre kylning, vid tomgång.

Kräver lite svarvning och hårdlödning. Vid svetsning kan prylarna slå sig.

.

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 10:30:30, 09-09-2018
av Volvot24
Frågor om inkoppling generator

Vill minnas att det nu är kopplat på detta viset.

Bild


- Med brytare "Laddning" kan jag förhindra att laddningen startar, då jag startar motorn.
Är brytaren öppen, så är dessutom larmet tyst och laddlampan släckt.

Först när brytaren är sluten startar laddningen, reläet för "Sens" drar och skulle generatorn inte ladda, så lyser laddlampan och summern ljuder.


- Generatorn har sensingång.

Frågan är om det flyter någon ström, större än någon mA genom "S" ( sense ) på generatorn, när motorn är avstängd. Kanske inte reläet behövs?

Ju enklare, ju mindre som kan krångla...

D1, D2 (Schottkydioder med lågt framspänningsfall) och brytarna mellan relä och S är till för att justera laddspänningen.


- Ut i garaget och kopplade upp generatorn mot batteri, liggandes på arbetsbänken. Strömmätte mellan B+ och Sens. 0 mA. Så det borde gå att skippa reläet.
:vissla:

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 13:23:01, 11-09-2018
av Volvot24
.

Fungerande generator med 4 olika laddspänningar.

Laddade förbrukningsbatterierna med först 50 A och sen ned mot 20 A under ca 1 timme.

Bild

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 16:04:49, 12-09-2018
av Volvot24
.


17 m/s på Klacken.se Alltså Gässlingegrundet utanför Skoghall.

Gött med ett bastubad på Åsundaön. Rena rama driveinbastun.

Bild

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 18:34:32, 12-09-2018
av Volvot24
.

Visst är de sköna, dessa LYRSCHACKEL?
Bild

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 07:54:01, 13-09-2018
av Volvot24
.

Lagerstöttan till polarens Bison 31.

Köptes i våras till ett mycket lågt pris. Betalade i princip endast för fyrhjulsvagnen.

Har tidigare tävlingseglats, därför har man flyttat till fören, kompletterats med rakt balanserat roder och uppbyggt skrov i aktern.

Nu hade båten stått på land flera år.

Förmodligen har man plastat med polyester. Och då binder det inte så bra.

Ska sågas upp och plastas ordentligt med epoxi.

Inte undra på att skutan var på väg att sjunka.
Förre ägaren trodde det var dålig tätning mellan skrov och köl.

Bild

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 10:24:28, 13-09-2018
av Volvot24
.

Nästa projekt blir att få till en mindre remskiva på generatorn, för att få bättre kylning av generatorn.
 
Bild

Tydligen har remskivor för bil en annan vinkel på ribbspåren än de som används till maskiner.

Men rembutiken.se har rem som passar mitt projekt.

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 18:04:02, 14-09-2018
av Volvot24
Rem 5PK 673 beställd på rembutiken.se

K är beteckningen för remmar till fordon (profilen på ribborna), 5 är antalet ribbor, 673 är längden i mm.
Vet dock inte om det är mätt på utsidan eller invändigt på ribborna.

Lite svarvning, hårdlödning och målning. Klart för test, nästa gång jag är till båten.

Kan ju hoppas på succe, när det gäller kylningen.

Bild

Bild

Ett minimalt wobbel, får duga.

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 18:11:52, 14-09-2018
av Volvot24
.


Inlägget redigerat.

Tog bl a bort bilderna på hemtransporten.


Nån som har en reservdels Yanmar YSB12 eller YSM12 stående?

.

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 19:18:21, 14-09-2018
av Skru'are
Jag tycker fortfarande att det här inte hör hemma på Maskinisten.

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 19:45:00, 14-09-2018
av Andreas A
Skru'are skrev:Jag tycker fortfarande att det här inte hör hemma på Maskinisten.
Är ingen båtmänniska men klart det hör hemma på Maskinisten, han har ju använt LCD-skylt.

Andreas

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Re: Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd

InläggPostat: 20:57:41, 14-09-2018
av Volvot24
.

Skruare...

Respekterar din åsikt...



Men vad egentligen är det som du inte tycker passar?

- Bred båt i trafiken
- Lagning av glasfiberlaminat
- Renovering av motor
- Kylning av maskin
- Laddning av batterier
- Ekektronik ombord
- Navigering med modern utrustning

o s v som jag för det mesta skriver om i just denna min tråd.

Tar absolut inte illa upp då folk hackar på mig... men nog tycker jag det är roligt att veta varför... och kan då starta en egen tråd, anpassad.
Med klar rubrik, där det står vem som startat.
Så kanske en ide att inte läsa just VolvoT24:s trådar. :huh:


Det finns ju medlemmar som skriver om glädje, sorg, potatis, hö, svindel, bluff, liar, begåvningsreserv, mat, hundar o s v.
Ja, t o m ryggont...

Såg någon skriva tidigare att på ett sånt forum som maskinisten, så kan de flesta få komma till ords.
Att det kunde vara både fint och bra att få diskutera och delge olika saker.

Så än en gång.... vad exakt är det som inte passar?
Vill ju inte förarga någon. Och har därför försökt att ge en passande rubrik till mina trådar.

Det går ju i de bästa av världar att hoppa mina trådar i "Nya Inlägg".

Men kanske är du som jag, läser det mesta på detta förnämliga forum...
Det kan ju stå skrivet nåt som jag inte känner till o s v. Eller kanske nåt som just jag kan delge andra.

:bira: