Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Knut kors smörjning 8h eller 50h

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera teknik här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 20:49:28, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kraftöverföringsaxeln blev så här idag .
Bild
Kikar lite på axeln där står det någon symbol som jag tolkar som smörjning var 8e timme . Den har inte blivit smord var 8e timme. Verkar som om man kan välja knut kors med 8 el 50 timmars smörjning .
Tittar jag på lite andra maskiner verkar det som att knut korsen hänger med 1000 tals timmar, utan smörjning ,då känns 8 timmar lite blekt.
Någon som har något att tillföra?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



td70

#2 » 21:05:22, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detdär ser vardagligt ut!
Jag föredrar 8 timmars smörjintervall hellre än 50 timmar, om du smörjer knuten me 1000 timmars intervall har du ingen knut kvar :sad: . Jag brukar smörja knutarna med några timmars mellanrum speciellt om knuten värms/blir het under körningen.

1 person gillar det här inlägget.
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

LeifAndersson

#3 » 21:09:12, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två pumpslag i varje nippel varje morgon oavsett hur mycket den körts sen sist funkar bra här. Och våra axlar håller även om några är lite underdimensionerade för belastningstoppar. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

td70

#4 » 21:21:12, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med LeifAndersson :thummar:
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

atlashjul

#5 » 21:46:49, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju olika leve-tid på axlarna beroende på använd vinkel ,, om den går max arbetsvinkel hela tiden blir det ju mycket kortare timtal man kan ta ut.(finns tabeller för de olika axlarna) går ju nästan inte att översmörja en sån axel heller, fettet utanför gör ju ingen nytta men då kanske man bytt ut det som är inne i korsen i alla fall. Sen beror det ju väldigt på fettet hur lång leve-tiden blir.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Hansborg

#6 » 22:48:20, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att 50 timmar gäller för ytterhöljets lagring plus rören, 8 timmar för korset? :idee3:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 07:30:23, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Kan det vara så att 50 timmar gäller för ytterhöljets lagring plus rören, 8 timmar för korset? :idee3:

När jag letade reservdelar hittade jag på olika alternativ på knutkorsen 8 el 50 timmar, kom då att tänka på knut korsen i naven på last maskinen dessa har hängt med drygt 10000 timmar utan att smörjas ( saknar smörj nippel).
Då kommer tankarna vad är det för ha la som monteras i kraft överförings axlarna när det finns prylar med högre kvalitet .
Kraft överförings axlar är lite meckiga att smörja ,med de skydd som är anbefallda är det inte helt lätt att komma åt fettnipplarna. Med 50 timmars smörj intervall skulle det på de flesta maskiner bli säsongs smörjning för våran del.
Ett annat alternativ är att skaffa sig en egen "smörj tomte".
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#8 » 15:32:36, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar jag noggrannare verkar det som om klenare axlar 8 timmar smörj intervall kraftigare 50 timmars smörj intervall.
Eller finns det bättre industri prylar någonstans ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

stegmaster

#9 » 19:30:52, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

50h er ju endel timer om man har egen aksel til varje redskap. Blir vel nästan bara smörja 1 gång pr år då, eller??

På traktorsidan har min valmet 665 inga smörjniplar på knutkorsen ute vid hjulen(jo, det ska vara så om nån undrar), och har nu gått 5000t, utan något bekymmer.
Min 5 år nyare valmet/valtra 6400 har dock smörjniplar här. :???:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

bert

#10 » 21:16:11, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående valmet framaxlar så verkar det som dom mindre modellerna är utan.På 465 94a och a72 08a är det inget på men 705 91 satt det
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

CountyBruff

#11 » 22:18:36, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min täckdikningsmaskin blir nog korsen smorda som bäst vid 50 h intervall.
Senaste axeln har grävt ca 150000m, och verkar gå ett bra tag till.
Det som tidigare havererat är vidvinkelknuten, men nu (äntligen) har jag fattat att
den skall dränkas in i fett så nu håller även den.
( Hmm, borde smörja den i morgon bitti).
Angående skyddsrören är jag en rebell.
Monterar dem utan kedjor så de håller gottochväl axelns livslängd.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Göran Ekman (trådstartaren)

#12 » 21:52:57, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon form av standard på kraft överförings axlar när det gäller vad dom kallas. Verkar vara någon bokstav samt siffror.
Tänkte byta axel till Såjeten. Är en vidvinkel axel med ett lamelpaket på maskin sidan.
Blir inte riktigt klok på varför det sitter ett lamelpaket där , efter lamelpaketet sitter det en remskiva med tre klena kilremmar som sedan drar en fläkt .
Bilder från reservdels katalogen pos 10 högt till höger är ingående axel där lamelpaketet är ansluten
Bild
Här syns fläkten pos 41 högt till vänster en rätt tung pjäs som om man ska döma av remskivorna ska snurra rätt fort.

Bild
Axeln ser ut ungefär så här.
Bild
I reservdels listan för maskinen på raden för kraftöveringsaxeln står det under övrig info på walterscheid
alternativet så här. Går det att få ut något av?


Bild
Det finns ett alternativ till på axel kallas Py-By. Då ser info texten ut så här.
Bild
Det jag funderar på är bla.finns det någon nackdel med kraftigare knutkors .
När jag läser det jag skrivit känns det ganska rörigt, men jag postar det ändå.
Vi börjar här .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

igelkottar

#13 » 10:36:09, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde väl gå bra för det finns väl brytpinne som ska lösa i så fall om du kan få den som är till det klenare korset att passa.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

63an

#14 » 11:06:26, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häng på en fettspruta bakpå traktorn kanske de smörjs oftare :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#15 » 17:47:26, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
.... Verkar som om man kan välja knut kors med 8 el 50 timmars smörjning .
Tittar jag på lite andra maskiner verkar det som att knut korsen hänger med 1000 tals timmar, utan smörjning ,då känns 8 timmar lite blekt.
Någon som har något att tillföra?
Göran i Björnarbo


De olika "valen" är nog så enkelt som att människor i allmänhet för söker alltid hitta det bästa alternativet....men så billigt som möjligt. :idee3: ....och om jag monterar ett billigare knutkors men smörjer oftare, så blir axeln billigare.

När kunden sedan står i butiken och väljer mellan två axlar som har samma "klass" (= passa för det den ska brukas till) så väljer kunden den som är billigare = tillverkaren som väljer 8h smörjning får sälja fler axlar, än den som ska smörjas 50h eller inte alls. ( För att en knut ska hålla för en viss belastning utan extra smörjning så måste man välja en kraftigare knut =mer "marginal" mot max belastning.....för om du närmar dig maxbelstning så blir knuten varm, och fettet rinner ut = knuten blir utan fett, om man inte smörjer......)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se