Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Knut kors smörjning 8h eller 50h

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera teknik här

Göran Ekman (trådstartaren)

#16 » 18:21:19, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var så den här tråden började
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Jimmy Nilsson

#17 » 19:12:00, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på axeln till såjeten. Det är inte så att den ska ha en axel med frihjul så den inte tvärstannar fläkten när man slår av pton?
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Nickebonne

#18 » 19:23:47, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istället för kraftigare kors är det nog vettigare att byta till den typ av kors som smörjs från sida, som på bild
Bild
Om man sedan råkar skära bort ett rejält hål på skyddet så blir smörjningen enkel o kanske till och med gjord...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

CountyBruff

#19 » 19:45:52, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bondioli & Pavesi har några otrooligt lättskötta skyddskåpor till K-axlar.
Kallas "STF" och består av en plastkåpa som fästs med små "flaklås" på en aluminiumbotten.
Bara att snäppa loss låsen och skjuta skyddet åt sidan, och knuten ligger helt bar.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Göran Ekman (trådstartaren)

#20 » 07:28:27, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Häng på en fettspruta bakpå traktorn kanske de smörjs oftare :coffee:

Det var ju en tanke . Kan tro att jag blivit lite lat med åldern.
Ibland får jag en känsla av att de centrum placerade smörj nipplarna uppfanns innan det vart krav på skydd av axlarna. Skulle gå lättare att smörja axeln om nipplarna satt i gaveln på korsen.
Tittade i instruktionsboken axeln ska smörjas dagligen eller efter 50 ha. Det kan jag säga som så att det har nog inte hänt .
Tittade på Olson i Ellös hemsida där skriver dom att axlarna tillhör olika familjer ex.vis W40 eller W65 .
Finns det någon form av standard , så att olika fabrikat går att jämföra?
Varför sitter det en lamelpaket på axeln till våran Såjet ?
Finns det någon nackdel med en kraftigare axel? För utom att den kostar mera att köpa.
Jimmy Nilsson skrev:Tänkte på axeln till såjeten. Det är inte så att den ska ha en axel med frihjul så den inte tvärstannar fläkten när man slår av pton?
.
Visst är det så . Men av någon anledning var det inte så på de äldre , min tanke är att det ska bli så nu. Dom här maskinerna gick ofta med en Volvo BM traktor när dom var nya för 30 år sedan där var det ingen broms på kraftuttaget.
Nickebonne skrev:Istället för kraftigare kors är det nog vettigare att byta till den typ av kors som smörjs från sida, som på bild
Bild
Om man sedan råkar skära bort ett rejält hål på skyddet så blir smörjningen enkel o kanske till och med gjord...

Ska det funka att smörja på plats bör den nog se ut som på bilden . Kraftuttagsskydd är jättebra men tyvärr är dom utförda föratt skydda sällan anpassade för smörjning , även om det finns sådana skydd också.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stefan1972

#21 » 08:08:05, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar ingen roll hur många smörjkors en maskin har, det ska pumpas i fett i dem också och det hänger nog mycket på användarnas generationer. Äldre människor är vana med att rundsmörja, yngre ja de vill bara använda dem.
8 timmar eller 50 timmar är inte det kritiska utan har man en maskin som används i en verksamhet så är det till att börja med alltid bra att planlägga service och smörjning så det blir gjort och så att man vet att det är gjort. Man ska inte behöva fundera på när det blev gjort eller vad som gjordes.

Det vanligaste felet när saker går sönder är att ingen servat alls.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#22 » 08:35:11, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det spelar ingen roll hur många smörjkors en maskin har, det ska pumpas i fett i dem också och det hänger nog mycket på användarnas generationer. Äldre människor är vana med att rundsmörja, yngre ja de vill bara använda dem.
8 timmar eller 50 timmar är inte det kritiska utan har man en maskin som används i en verksamhet så är det till att börja med alltid bra att planlägga service och smörjning så det blir gjort och så att man vet att det är gjort. Man ska inte behöva fundera på när det blev gjort eller vad som gjordes.

Det vanligaste felet när saker går sönder är att ingen servat alls.

Du får helt enkelt växa upp Göran :thummar:
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Göran Ekman (trådstartaren)

#23 » 08:49:24, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Bondioli & Pavesi har några otrooligt lättskötta skyddskåpor till K-axlar.
Kallas "STF" och består av en plastkåpa som fästs med små "flaklås" på en aluminiumbotten.
Bara att snäppa loss låsen och skjuta skyddet åt sidan, och knuten ligger helt bar.

Var in på deras hemsida , hittade en katalog med mycket bilder ser väldigt bra ut.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#24 » 09:10:07, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Stefan1972 skrev:Det spelar ingen roll hur många smörjkors en maskin har, det ska pumpas i fett i dem också och det hänger nog mycket på användarnas generationer. Äldre människor är vana med att rundsmörja, yngre ja de vill bara använda dem.
8 timmar eller 50 timmar är inte det kritiska utan har man en maskin som används i en verksamhet så är det till att börja med alltid bra att planlägga service och smörjning så det blir gjort och så att man vet att det är gjort. Man ska inte behöva fundera på när det blev gjort eller vad som gjordes.

Det vanligaste felet när saker går sönder är att ingen servat alls.

Du får helt enkelt växa upp Göran :thummar:

Vi kan säga som så att att jag har betydligt mindre tålamod med dåliga lösningar nu när jag har ett antal barnbarn.
Nu försöker jag leta efter en service mässigt lättskött axeln . Då ökar möjligheten att den blir smord.
Det vanliga är att man får ta bort axeln från maskinen för att kunna smörja den.
En batteri driven fettspruta förenklar också arbetet.
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jimmy Nilsson

#25 » 09:22:57, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Nickebonne skrev:
Stefan1972 skrev:Det spelar ingen roll hur många smörjkors en maskin har, det ska pumpas i fett i dem också och det hänger nog mycket på användarnas generationer. Äldre människor är vana med att rundsmörja, yngre ja de vill bara använda dem.
8 timmar eller 50 timmar är inte det kritiska utan har man en maskin som används i en verksamhet så är det till att börja med alltid bra att planlägga service och smörjning så det blir gjort och så att man vet att det är gjort. Man ska inte behöva fundera på när det blev gjort eller vad som gjordes.

Det vanligaste felet när saker går sönder är att ingen servat alls.

Du får helt enkelt växa upp Göran :thummar:

Vi kan säga som så att att jag har betydligt mindre tålamod med dåliga lösningar nu när jag har ett antal barnbarn.
Nu försöker jag leta efter en service mässigt lättskött axeln . Då ökar möjligheten att den blir smord.
Det vanliga är att man får ta bort axeln från maskinen för att kunna smörja den.
En batteri driven fettspruta förenklar också arbetet.



Man får anpassa axeln så den passar en. Tex vrida fettnipplarna på rätt håll, Borra ett hål i skyddet så man kommer åt. Det där med batteridriven spruta är överskattat tycker jag. Man ska komma ihåg att ladda den, Man har ingen känsla när man smörjer tex om fettet går tungt i osv, Det som funkar absolut bäst enligt mig är en fettspruta i varje traktor,lastare,truck,grävare. Och det absolut största lyftet är enhandssprutor med skruvpatroner. Slut på allt kladdande.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

SK Racing

#26 » 09:45:02, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här måste vara en generationsfråga/bekvämlighetsfråga eller ? När jag körde så var det koll av vätskor och smörjning på dom mest utsatta delarna dagligen.

Kraftutagsaxlar/kors gick det ju dock åt en del, men det ansågs som normalt, dock så dom sista åren så dök det ju upp kors med nippel på sidan och dom försökte en ju företrädesvis montera, alt nipplar med vinkel för lättare smörjning, samt att jag slipade upp dom alldeles för små hålen i kraftutagsskydden.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

LeifAndersson

#27 » 11:56:49, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dåliga erfarenheter av kors i kraftöverföringsaxlar med smörjkoppen på sidan, funkar bra när det är frågan om nya prylar men när de varit med ett tag så vill inte fettet fördela sig till alla smörjpunkter! Har bytt flera sådana kors som smörjts regelbundet men ändå gått torra på en eller fler tappar! Verkar som att minsta motståndets lag gör sig mer påmind i de korsen. Men lite märkligt är att det i första hand gäller kraftöverföringsaxlar, t.ex. i ZF framaxlar funkar deras variant på det temat hur bra som helst även när korsen blir ordentligt slitna! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#28 » 12:58:20, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt att kraftuttagsaxlar ska smörjas så ofta när när knutarna i framaxeln på US John Deere i 30 serien ska smörjas var 2000 timme. Smörjnipplar monteras vid smörjning och byts mot pluggar när smörjningen är avslutad.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#29 » 13:27:47, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kanske det inte är någon lösning att montera en axel som man kan smörja från sidan.
gaffa skrev:Konstigt att kraftuttagsaxlar ska smörjas så ofta när när knutarna i framaxeln på US John Deere i 30 serien ska smörjas var 2000 timme. Smörjnipplar monteras vid smörjning och byts mot pluggar när smörjningen är avslutad.

Kan inte komma ifrån tankarna att de knutar som sitter i våra kraftuttags axlar verkar vara av fel kvalitet. Jämför med en äldre bakhjuls driven volvo där 10 000 mil grovt räknat är 1500timmars körning.
Undrar om det inte ska vara en lite kraftigare axel till Såjeten ändå.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jannejoel

#30 » 14:53:04, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har dåliga erfarenheter av kors i kraftöverföringsaxlar med smörjkoppen på sidan, funkar bra när det är frågan om nya prylar men när de varit med ett tag så vill inte fettet fördela sig till alla smörjpunkter! Har bytt flera sådana kors som smörjts regelbundet men ändå gått torra på en eller fler tappar! Verkar som att minsta motståndets lag gör sig mer påmind i de korsen. Men lite märkligt är att det i första hand gäller kraftöverföringsaxlar, t.ex. i ZF framaxlar funkar deras variant på det temat hur bra som helst även när korsen blir ordentligt slitna! :klia:

Skulle inte det kunna bero på centrifugalkraften? En k-axel snurrar ju med högt varvtal och då slungas ju fettet ut i den lagerskål det pumpats in i. Har man då varit lite försiktig med smörjsprutan når det aldrig ut till alla lagren.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se