Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Radiella tätninger för höga varv?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Thorped (trådstartaren)

#1 » 11:37:51, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ritar på en högprecisionsspindel och denna beräknas bli oljesmord, men jag vill ha separat oljesmörjning för varje lagerpar och behöver därför täta emellan. Tätningen behöver klara ett varvtal på 15krpm minst. Hur tätar man turbos, lagerbronsbussningar? Hur bra tål X/O-ringar radiell rotation och vad har radialtätningar för varvtalsbegränsningar. Ogillar radialtätningar då de överlag inte tycks tåla mer än 0,5 bar. Nu har jag iofs svårt för att få en känsla för hur mycket det är men det känns lite.


Gå till lösningen
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...



ord bind

#2 » 12:41:12, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

labyrinttätning?


Detta inlägg har valts som lösning

Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

ac tc

#3 » 13:32:24, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänk på att labyrint tätningar inte är täta..kan du få in en "oil slinger" bricka utanför tätningarna som kastar av oljan som läcker förbi så den kan rinna tillbaka till sumpen? Ytterst sitter då en damm tätning som skyddar mot inträngande partiklar.
0,5 bar är ett högt tryck på utsidan lager i smörjsammanhang, rullande lager behöver inget tryck utan bara ett flöde.
Glidlager behöver tryck men är precis som rullande lager trycklös på utsidan, det gäller att se till att oljan kan dränera bort.
Det går med vanlig packbox också.
https://www.parker.com/literature/Engin ... s/5350.pdf

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Holger

#4 » 13:42:10, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Laddar upp filen hit:
Parker: Rotary Seal Design Guide
/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Thorped (trådstartaren)

#5 » 19:23:49, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Har ritat med "impellrar" för att slunga tillbaka oljan när den har runnit igenom lagerparet, hur bra olja nu rinner igenom lager vid 15krpm... Jag lär behöva trycksätta oljan en smula. Inte bara tänkt som ett smörjsystem utan också för att kunna hålla jämn temperatur på lagerna genom att kyla oljan som ska till de varmaste lagerna.
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

ac tc

#6 » 20:10:39, 22-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan lagren lär ingen impeller behövas, det räcker med en kant eller ring som
bildar en droppnäsa för att oljan ska flyga av. Sitter axeln vågrätt så kan fylla olja i mitten
som får rinna genom lagren till dränering på ändarna eller tvärtom. Skf har rekomendationer om hur lagren ska smörjas. Du ska inte ha lagren helt fylld med olja, då blir det bara varmt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se