Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Dränkt i snö och maskinella problem

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

daniel_168 (trådstartaren)

#1 » 18:38:14, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

stora mängder snö och stillastående maskin, det är deprimerande.

Köpte nytt batteri igår och allt var frid och fröjd. Men nu klickar bara startmotorn. Jag vet att den gjort detta förut. Nu vet jag inte om batteriet dragits ur under natten på grund av något som ligger och tjuvar ström eller om det är startmotorn som är kass. Jag sätter batteriet på laddning hur som helst och ser om det går bättre i morgon. Men jag misstänker att det är startmotorn eftersom jag alltid stänger av en "huvudströmbrytare" efter användning.
Kan man avgöra på "klicket" om det är fel på startmotorn?

En annan fråga. Mina sladdar passar inte i motorvärmaren. Hur vet jag vilken modell av sladd jag ska köpa? (Se bild).


Bild
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.



Eje Forsmark

#2 » 18:52:43, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sladden du ska ha är en defa men du måste ha en intagskabel mellan gummi kabeln och värmarelementet. Bara söka på nätet finns överallt där dom säljer defa mekonomen laitis osv.
Är all el kopplad efter huvudbrytaren typ radio klocka osv? Fungerar huvudbrytaren? kan både sluta bryta eller ge dålig kontakt genom den. Prova lyfta av en batteri kabel nästa gång. En trött startmotor som dessutom är några minusgrader kan nog kärva en hel del. prova att värma den med tex en hårtork eller försiktigt men en varmluftspistol.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Mikkel

#3 » 19:15:52, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa att rucka och dra åt kabelskorna på batteriet på nytt, det får jag göra några gånger om året, blir dåligt kontakt på polerna efter ett tag, vet ej varför, vanligaste elfelet är dålig kontakt. Startmotorn kan du ju testa med starthjälp från bilen tex.
Senast redigerad av Mikkel 19:16:35, 06-11-2016, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

daniel_168 (trådstartaren)

#4 » 19:16:22, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, intagskabel. Lysande. Införskaffar en i morgon.

Det enda som jag märkt inte går via huvudbrytaren är motorfläkten, en Biltemafläkt på kylaren.
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

jorgen.isaksson

#5 » 19:23:42, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte huvudströmbrytare idag för att starten bara klickade ibland, sist krävdes nog tio försök med till och från på huvudströmbrytaren för att få igång traktorn. Hade ett spänningsfall på över 11V över huvudströmbrytaren som värst. Du kan prova att mäta spänningen över huvudströmbrytaren när någon vrider på nyckeln. Spänningen ska vara ganska nära noll volt. Mät över batteriet och sedan mellan starten och motorblocket när någon vrider på nyckeln så har du snart ringat in problemet. Du kan ju även prova med startkablar på lämpliga ställen, från -pol till motorblock och från +pol till + på starten, kör solenoiden som vanligt med nyckeln.

Har även monterat motorvärmarkabel idag, en Defa som hade samma kontakt som din bild. Står det inte t o m Defa på kontakten?
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

tortap

#6 » 19:26:44, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer radion ihåg kanalerna? Om den har ström till minnet kan det räcka för att dra ström om det är jordfel nånstans så det jordar genom antennen.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Mattias Petterson

#7 » 19:39:28, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar på dålig jordkabel.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Åsa-Nisse

#8 » 20:09:54, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra lite i fläkten så att motorn ändrar läge. Vissa motorer har en tendens att ställa en kugg på startkransen mitt för startmotorn så att inte bedixdrevet kan slå ut.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se