Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Regler kring "pirat" reservdelar

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Andert (trådstartaren)

#1 » 22:56:37, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar varför det inte finns fler företag som gör pirat-delar? en del reservdelspriser är så höga att det måste vara stoora marginaler. Någon som har koll på vad som gäller om tex en mek verkstad köper in ett gäng olika delar och bara ritar av och börjar sälja? Är det risk för lagliga problem? Jag var på en föreläsning med nån chef från Haldex på tekniska mässan för några år sedan, ha sa att indier i princip kopierat deras katalog och tillverkar och säljer billigt.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



JD400

#2 » 23:58:45, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge inte delarna är skyddade av något patent eller mönsterskydd eller att du försöker kopiera något känt varumärke (varumärkesintrång) så tror jag inte det är något juridiskt problem att kopiera delar. Och även om det finns patent så ska i så fall patenträttsinnehavaren upptäcka ditt intrång och dra dig inför domstol. Det finns ingen myndighet eller liknande som bevakar ditt patent, det måste man göra själv.

Men hur många med verkstäder har utrustning och resurser att producera delar i någon större utsträckning kostnadseffektivt? Utan att ha nån större koll på verkstadsteknik så gissar jag väldigt få. Det är det man har fabriker till. Sen tillkommer en massa andra kostnader som marknadsföring, distribution, lagerhållning, arbetskostnader med mera, med mera för att få sina prylar sålda... och då har kostnaden per del skenat iväg en del...

Förutom så klart lägre kostnader på alla plan så tror jag att en del i att mycket billiga delar tillverkas i länder som Kina, Indien osv beror på att flera av dessa länder berörs inte av patentskydd. Dels är det inte säkert att länderna ens har skrivit på avtal att följa patentskydd, dels kan det vara så att företag väljer att inte söka patentskydd i alla möjliga länder på grund av kostnaderna för detta. Då är det nog rätt så fritt fram för skrupelfria företag att kopiera delar. Problematiken kan ju vara att exportera dem till exempel Europa, där finns det väl då en möjlighet att klämma dit de som importerar dem för det företag som har ursprungsrättigheterna.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

ac tc

#3 » 11:17:57, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original delen, tex en kulbult kostar i tillverkning ungefär samma som en piratdel, den kan vara något dyrare om man väljer bättre material eller billigare
om man väljer sämre material. Ska jag raljera så är nog pirat delen sämre av den enkla anledningen att den säljs enbart på pris så varje öre räknas samtidigt
som kvalitet inte ingår som parameter. Tillverkar ledet är kraftigt pressade på kostnader så där finns inte mycket att hämta.
- skulle jag gissa så kostar en kulbult 5- 25 kr att tillverka men fabriken som gör den kostar en miljard. Sen så stiger priset till säg 980:- hos märkeshandlaren eller 189:- hos biltema.
Den stora kostnadsmassan ligger i vägen från fabrik till kund, en del av detta är vinst i ledet annat är omkostnader som varan skapar i ledet. Tittar man på jänke reservdelar så priserna generellt lägre samtidigt som konkurrensen om att få sälja är knivskarp. Sverige är för litet för att kunna bära flera alternativa leverantörer till skillnad mot USA som har flera motsvarigheter till biltema och mekonomen på de flesta orter. Internet håller på att förändra detta på gott och ont...
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andert (trådstartaren)

#4 » 20:09:33, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!. Patent och mönsterskydd är det som gäller alltså. Det jag reagerar på är när jag köper specifika reservdelar och jag har någorlunda koll på vad det borde kosta. Jag vet att många företag har rejäla marginaler på eftermarknad, vilket såklart går så länge marknaden ändå är för liten för krånglet att skapa ett register och sätta upp tillverkning, alltså inte bara på tex bildelar som ändå verkar vara konkurrensutsatt. Precis som ac tc skriver "Den stora kostnadsmassan ligger i vägen från fabrik till kund" det enda värdet som skapas för mig där är att (om) jag får rätt del i god tid.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

jörgen.ottosson

#5 » 21:20:48, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen finns det ju olika typer av "pirat delar"

....jag tänker tex. hjullager från SKF i stället för Volvo. ( är det "piratdel" eller .....vad? ....gör det skillnad om Volvos hjullager tillverkas av SKF, eller någon annan kullager tillverkare?)

...eller bromsbelägg från Benix ....

I bland är det så att en tillverkare (av delar) som levererar till en biltillverkare gör en del speciellt för den biltillverkaren ( på biltillverkaren ritning eller ritning framtagen speciellt på uppdrag ), och då inte får sälja den delen till någon annan. ( tex ett hjullager, kulled, bromsok, motorstyrenhet....)

I bland så köper biltillverkaren en "standard del" från en tillverkare av delar ( på del-tillverkaren ritning) och då är det fritt för alla att köpa. (en skruv, ett kullager, bromsok, fläktrem, tändstift mm)
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ludde eriksson

#6 » 21:27:55, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är tveeggat det där.
Många gånger lockande att köpa delar på nätet, men uppskattar själv oerhört mycket att se den i ögonen jag handlar av.
Har denne någon dessutom delen på hyllan när jag behöver den, är det ofta värt mer än prisskillnaden till det låga priset på nätet.
MEN, om näthandeln bidrar till att delen är billigare hos min lokala handlare, är jag ju inte ledsen, vilket jag troligare är om
den lokale handlaren får slå igen pga konkurrensen från nätet.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

torbjorn_forsman

#7 » 21:44:58, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som jag kan bli irriterad på är när piratreservdelar - ofta av tvivelaktig kvalitet - till och med är dyrare än att köpa motsvarande sak som originaldel. Om vi nu inskränker oss till personbilsreservdelar så ska man inte ta för givet att allt är billigare på t ex Biltema eller Mekonomen än hos märkesverkstaden. Några fall jag har varit med om där det faktiskt var billigast att köpa originaldel:
Avgassystem till Peugeot Partner
Spindelleder till Citroën BX
Tändstift till olika Ford från 00-talet
Drivknutar och drivknutsdammskydd till diverse olika VAG-bilar

Jag brukar undvika att köpa framvagnsleder och drivknutsdammskydd som piratdel, även om lederna kan vara av bra kvalitet så verkar det som om piratdelarnas dammskydd alltid är gjorda av gummi som blir sprött i kyla och knappast håller för en rejäl svensk vinter. Spelar ingen roll om det är något mycket obskyrt man har hittat hos en skum nasare på eBay eller en dyr piratled av någotsånär känt märke på Mekonomen.

Bromsbelägg och bromsskivor är jag inte rädd för att köpa som piratdel från någotsånär stabila leverantörer (svenska biltillbehörsfirmor eller nätbutiker/eBayhandlare inom EU). Det är så stränga myndighetskrav på bromsreservdelar nuförtiden att de sämsta sorterna helt och hållet har försvunnit från marknaden.

Kullager, kamremmar, spännrullar mm brukar jag köpa av någotsånär pålitliga tredjepartsmärken (SKF, FAG, Contitech m fl), köper man på rätt ställe är de inte mycket dyrare än det sämsta bottenskrapet. Jag har råkat ut för dåliga lågpriskullager några gånger (hjullagersatser till personbilar), den enda kamrem jag någonsin har sett ett fabrikationsfel på var dock en originalrem till Toyota!

Filter brukar jag också undvika alltför skumma märken av, åtminstone om det är ett filter som ska användas på något känsligt ställe (t ex oljefilter till en motor med hydrauliska ventillyftare eller bränslefilter till en diesel). Där blir det ofta Mann, Knecht, Fram, Bosch och liknande märken beroende på vem som tillverkar rätt filter och vilken leverantör som har bäst pris.

Generatorer och startmotorer undviker jag överhuvudtaget att köpa som ny reservdel, risken är för stor att man får något tvivelaktigt "fabriksrenoverat" som egentligen är rena sopor. Bättre att renovera den gamla enheten själv, eller köpa en på skroten.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gute84

#8 » 22:19:26, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vilket märke på bil tänker du på?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Stefan1972

#9 » 12:35:17, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är fri prissättning i sverige så att en del originaldelar kan vara billigare är inget konstigt alls. Det vore isåfall ännu konstigare om man kunde peka på att de alltid var dyrare för då kunde man möjligen ana nån slags kartellbildning. Det är liksom upp till kunden att sondera marknaden på det kunden behöver.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#10 » 22:21:48, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker inte på just bil utan på annat, bilar verkar det finnas ganska många alternativ på redan. Tänker typ andra saker, traktorer, hushållsvaror, ventilationsaggregat m.m. Kanske mest är jag som är för dålig att kolla tex ebay och det finns att få tag i.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

gute84

#11 » 23:06:55, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

när det kommer till traktorer tror jag det finns för lite av dom att det ska lönas sig att starta pirat tillverkning på
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#12 » 23:10:48, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:när det kommer till traktorer tror jag det finns för lite av dom att det ska lönas sig att starta pirat tillverkning på


Där är det desto mer intressant att forska fram vilka delar som i själva verket är standarddelar som t ex även har använts av andra tillverkare i helt andra slags maskiner.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#13 » 12:14:40, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:när det kommer till traktorer tror jag det finns för lite av dom att det ska lönas sig att starta pirat tillverkning på


skojar du nu eller? Till traktorer i allmänhet finns det ju en enorm marknad med eftermarknadsprylar från rattar till motorblock och kompletta växellådor till en del. Allt beror ju på vad det är för modell och hur marknaden ser ut men rent generellt så skulle jag nog vilja påstå att den marknaden är god. Indien och Turkiet är ju fruktansvärt stora på sånt.

4 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#14 » 13:59:37, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

man lär sig nåt nytt varje dag
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

LarsG

#15 » 23:56:21, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidningen "Praktiskt Båtägande" hade en artikel om "piratdelar" för några år sedan.
Ett av exemplen var en Bosch startmotor till en Volvo Penta 170 som kostade ca 11000kr original,
men eftersom samma motor fanns i Volvos bilar också, kunde de åka på Biltema och köpa en
startmotor till en B30-motor för en dryg tusenlapp. När de öppnade kartongen från Biltema låg där en
Bosch med samma serienummer och allt, till 1/10-del av priset :uupps:

Inte alltid original blir billigast, eller var det tvärtom.....?

4 personer gillar det här inlägget.
LarsG
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:01, 05-05-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Deltic och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se