Den der ser ut som en veik-brenner som det har vært snakk om tidligere. Kjør den på parafin(fotogen), diesel i den.... masse sot og koks som er et elenda å få bort.
Det hær i Norge med JetA1 og renere produkt, arbeidet for Statoil og kjørte ut parafin for noen år siden, JetA1, og parafin er fra samme tank, parafin til kunder er tilsatt
grønn farge, det er ikke JetA1. Hver
gang før det skulle pumpes ut parafin fra bilen var det meget strengt med å rense pumpeverket og slange med parafin før leveringen startet. Slettes ikke alle selskap, sjåfører gjorde dette, derfor er det noen som tror at JetA1 er så mye renere en parafin i Norge. Kan tilføye at for å skjølle pumpe og slange gikk det 190 liter parafin.
En venn av meg bruker starte sin tilsvarende kamin med at han slår et par korker med rødsprit ( heter vel T sprit eller noe slikt i Sverige, rød på farge, går fint med blå og), tenner den og lar den brenne nesten ut før, som på din, på venstre side av flotørkammeret trykker opp/eller ned (husker ikke helt, men det står på lokket) den lille blanke spaken, og vrir hjulet på toppen av flotørkammeret til midten, om spriten enda brenner, og det bør den, kan bli poff ellers, så skal parafinen gi en god varme.
Han sier med å bruke sprit til tenningen blir det mindre sot og koks.
Er helt enig med de som sier ildsteder med åpen varme som denne kamin, ved og gasol, og lakkering er ingen god kombinasjon. En kompis brente ned garagen til sin morfar så.
Kan et alternativ være å ribbe en gammel buss for radiatorer, montere de nede på veggen, og ha webastoen fra bussen i et skap på utsiden av verkstedet. 220v til 24v er jo ikke så svårt.
Om du allikevel velger å bruke kaminen, så er 1 meter overhøyde fra kamin til tank mer en tilstrekkelig for å få den til å brenne fint.
Lykke til.