Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Beräkna flöden i rör

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

Patrik Stenbäck

#16 » 14:37:07, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du bara ska ha två olika dimensioner och två pneumatiska ventiler så kan du nog inte få 500, 1000, 2000l/m som du tänkt dig, utan 500, 1500, 2000 l/m om lägsta och högsta värdet styr.
Jag tror du måste veta vad pumpens maxtryck är, för innan rörstrypningen kommer det ju bygga mer tryck än 7 bar, och efter rörstrypningen har du ett mottrycket på 7bar från munstycket och det måste nog med tas med i beräkningen, kanske maxtryck minus 7bar

Tänker jag rätt??? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3



Patrik Stenbäck

#17 » 14:50:15, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hittade ett beräkningsprogram, tyvärr var den för olja så den går inte använda, men man knappade in önskat flöde och tryckfall över den korta strypningen så räknades diametern på hålet/strypningen ut.
alltså behöver du veta vad pumpen kan trycka i bar.
måste väl finnas något beräkningsprogram för vatten tycker jag, ska söka lite mer...
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

igelkottar

#18 » 15:12:45, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan detta vara något?
Beräkningsprogram Dysor.xls - Christian Berner AB
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 9868,d.bGg
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Bjørn

#19 » 17:51:52, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik Stenbäck skrev:om du bara ska ha två olika dimensioner och två pneumatiska ventiler så kan du nog inte få 500, 1000, 2000l/m som du tänkt dig, utan 500, 1500, 2000 l/m om lägsta och högsta värdet styr.
Jag tror du måste veta vad pumpens maxtryck är, för innan rörstrypningen kommer det ju bygga mer tryck än 7 bar, och efter rörstrypningen har du ett mottrycket på 7bar från munstycket och det måste nog med tas med i beräkningen, kanske maxtryck minus 7bar

Tänker jag rätt??? :klia:



ja jeg tror også at data for pumpen behøvs, hvis ikke er det umulig å beregne fløde ut ifra rørdimensjon. Som du sier så vil pumpen bygge mer trykk ved en mindre rørdiameter og strømningshastigheten øker. Det finnes normalt et trykk/flødesdiagram for de fleste pumper, også brandpumper. En beregning uten å vite noe mer om pumpen blir aldrig eksakt, det er ikke nok at den leverer "tilstrekkelig" Da må man eventuellt prøve seg fram med ulike rørdimensjoner. Trykk og fløde henger direkte sammen i slike system, i en pumpeledning så får man trykkfall som igjen påvirker strømningshastighet og fløde.

Det ble oppgitt at spylemunnstykket var selvjusterende på trykk, men det betinger vel også et visst fløde?
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Åsa-Nisse

#20 » 18:00:05, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledningens längd inverkar också på tryckfallet. Är en ledning tillräckligt lång så bromsar den inre friktionen så att inget kommer ut oavsett dimension.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Skru'are

#21 » 18:36:10, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns färdiga produkter för räddningstjänster.
Man använder lätt utbytbara eller kompletterande munstycken för att få önskat flöde.
Slidventiler används även för att reglera flödet. De kan ha markerade lägen för olika flöden.
Skräp i vattnet tas bort i filter/silar. Munstycket är mer känsligt. Det finns även renspolningsfunktioner.
Det du "tänkte att det absolut enklaste måste vara..." är inte så enkelt.


Vill du absolut ha siffror på flödet, så finns det ju el på bilen så att du kan ha en flödesmätare där.
(Det du får in i slangen kommer så klart ut också.)

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Blockstens trollet

#22 » 22:30:57, 25-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har API 900 brandpump den ger 14.6 kg/cm2 som besta tryck men kör på tomgång det som lägre tryck då fördelas i fördelnings kranar kopllingar
det som är problem är is i ledningar vatten värms upp i vatten tanker och en annan sak när flödet står still så blir det värme i pump i mindre pumpar om de tar så smälter på fyllnings pluggen plast kom på att det finns nu mer när man kärna borrar om flöde täpps så förstörs borrhuvudet. en flödes koll lämna ej ¤@x. skulle koppla en nöd stäng till nödstopp vid still flöde. då skulle de gå att gå därifrån utan att huvudet totalförstörs.MVH blocktrollet
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

ac tc

#23 » 11:11:19, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det rätta svaret är att du behöver en flödesmätare och en reglerventil....
- annars så är det väl enklast att sätta in kulventiler som stryps in mot önskat flöde och skifta i inkopplingen med pneumatiska don.
Donen brukar gå att ändläges begränsa så du kan använda samma ventil till styrning och strypning.
- mät flödet mot tid och tankvolym.
Haken med denna lösning är att den ger dålig noggranhet så fort systemet inte ser ut som det gjorde vid injustering.
Det är ett skit att försöka räkna ut flöden i ett system som inte är riktigt enkelt...å det är inte detta. Framförallt så kommer dysan med konstant tryckhållning att ställa till det.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

mattiaz (trådstartaren)

#24 » 11:27:12, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar uppenbart krångligare än jag tänkt mig. Kanske enklast att helt enkelt testa fram en lösning och mäta hur lång tid det tar att tömma tanken med olika lösningar. Det är inget exakt flöde som krävs utan bara en möjlighet att sänka flödet vid behov.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

ac tc

#25 » 15:42:06, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast blir en kulventil där du markerat var armen ska stå för att ge tänkta flöden.
- ja allra enklast är väl bara att skruva ner farten på pumpen eller strypa ventilen från den.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

mattiaz (trådstartaren)

#26 » 10:08:47, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, eftersom det är inbyggt montage så kommer inte kulventilsvsrianten fungera. Dessutom så brukar halvöppna kulventiler öppna sig helt med dessa flöden/tryck. Har provat. Som lök på laxen så blir det et jädrans oväsen.
Men jag kommer göra en utbytbar rör/slangsträcka så får jag helt enkelt testa fram nåt som funkar.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#27 » 19:14:32, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det inte finns något pumpdiagram till din pump ( som behövs bla. för beräkningarna....)

...och det inte går att göra så det är justerbart (med kran/lätt utbytbar strypning ed) och trimma in funktionen (utan att veta exakt flöde, efter som det åter igen saknas ett pumpdiagram....) ....och det inte går att mäta tryckfallet (för att läsa av flödet i pumpdiagrammet)

....så är det väldigt svårt att hjälpa dig till en bra lösning.

Då åter står nog bara det du tänkt från början, att skaffa ett långt rör eller slang, med liten diameter och provmontera och se vad som händer, byta till en annan slang och se vad som händer....osv..... (hur detta sedan ska utvärderas, efter som samma data fortfarande saknas är för mig en gåta.... :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ac tc

#28 » 00:22:34, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är så inbyggd att du inte kan få dit en 120 mm lång kulventil men det går bra att få dit strypningar med kopplingar som ska gå att byta?
- jag förstår inte varför dina kulventiler "ställer" om sig, det finns miljoner av kulor som står still inom industrin.
- oväsen i ventiler kan hanteras på många sätt, det finnns kulor med bafflar i, kulsektor ventiler med ljuddämpande trim, sätesventiler med tysta trim..
Brandkåren har ventil teknik från 1800 kallt typ och mycket måttligt med kunskap om sånt här också, tyvärr så är påbyggare och i viss mån systemtillverkare lika efter.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se