Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Strulande elverk (Honda eu20)

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

RillE-d (trådstartaren)

#1 » 00:26:55, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå
Jag fick köpa ett elverk till bra pris tyckte jag.Funkade bra då jag var och kollade. Det var ju senare då jag skulle göra servic på det och jag skulle byta olja, jag får ut ca7dl det ska vara 4dl enligt uppgift. Problemet är att om jag inte använder Elverket på typ en vecka så lägger det av pga dåligt oljetryck när jag startar det och jag får dra igång motorn typ 5-7gånger innan den går felfritt igen.vad tror ni felet ligger?
RillE-d
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:35, 03-04-2007
Ort: Bor i Solna men har maskinerna på landet som ligger vid Siljan :-)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 och en Universal (fiat)



Turbodiesel

#2 » 00:33:29, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljevakten på i alla fall de äldre hondamotorerna är en nivåvakt (flottör), och den strular gärna med kall motor om nivån är något för låg. Är du säker på oljemängden, och hur ser det ut på stickan?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#3 » 08:47:28, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om oljenivåvakten krånglar trots rätt nivå så kan det vara saker som har kläggat ihop pga tidigare slarv med oljebyten, och det kan ju tänkas att överfyllning med olja var ett sätt att kringgå problemet. Om den nya oljan blev helsvart nästan direkt efter bytet så kan man misstänka att det finns gott om gamla avlagringar i vevhuset. Ett bra sätt att åtgärda detta är flera oljebyten i tät följd, låt motorn gå flera timmar i sträck med belastning så att oljan verkligen får bli genomvarm och de sotlösande tillsatserna gör nytta. Lämpligt att använda en billig syntetolja som har bättre sotlösande egenskaper än mineralolja.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RillE-d (trådstartaren)

#4 » 20:52:11, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, det var lite sånt svar jag ville ha:) ut och byta olja några gånger till alltså.

1 person gillar det här inlägget.
RillE-d
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:35, 03-04-2007
Ort: Bor i Solna men har maskinerna på landet som ligger vid Siljan :-)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 och en Universal (fiat)

ac tc

#5 » 00:14:44, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du har en flödande förgasare, det läcker in bensin i motorn som späder oljan.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

P-son83

#6 » 17:28:37, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry att jag lyfter en gammal tråd...

Har ett likadant elverk.
Bråkar lite nuförtiden, lite kinkigt att starta.
Sen när det är igång, så går det vara med choke!!

Slår jag av choken så dör den inom ett par sek.
Kör man på halv så pendlar motorn i varv, klart olycklig.
Samma beteende oavsett om jag kör full mutter eller låter varvtalsregleringen sköta det.

Googlade och hittade via forum samma problem och en sida som sålde OEM förgasare, en sluten o-ring någonstans stor jag fel skulle vara.

Köpte en och skulle byta idag.
Men "OEM" ..... Alternativt till annan årsmodell, ser inte 100% lika ut och kontakten är inte samma, så den passar inte..

Någon som varit med om liknande?

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

osla

#7 » 18:03:25, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande på vårat eu20 nu i början av vintern, det gick en stund utan choke sen började det svajja på varven och sen dö om man inte chokade, på choke gick det oftast ganska jämt men kunde dö ibland också. Rengjorde gasaren med ultraljudstvätt, ingen skillnad, så då tog jag isär alla slangar fram till tanken, och i tanken sitter det ett jätte finmaskigt filter i stoppat i anslutningen till bränsle slangen i tanken, och då jag tog lös det så rann det ut skräp och efter det har det det gått klockrent
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

froberg

#8 » 19:30:55, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir ofta avlagringar i huvudmunstycket.
Brukar fila med rensnålar till gassvets.
froberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:20, 05-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Huddig åkerman Valtra Volvo Jd Orlikon parweld
 
Födelsedag

P-son83

#9 » 23:46:19, 15-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska testa båda era förslag när tid finnes

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se