Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Funderingar om flaskraketmunstycke

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Andert (trådstartaren)

#1 » 23:32:02, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kamrat som har 3d-skrivare så går ju att göra ganska avancerade former på munstycket till låg kostnad. Det vanliga "gardena" munstycket kanske inte är optimalt?. Det jag tänkte är att ha ett rör som går upp över vatten ytan i flaskan så att det blir mixat flöde ut ur flaskan, känns som om det borde gå att få en högre utgångshastighet på mixat luft/vatten flöde än bara rent vatten? Eftersom luften ju expanderar hela vägen ut ur flaskan. Se bilder kanske enklast så.
Bild
Bild
bara skissat ej räknat dimensioner på rör/munstycke etc. Det viktiga är en strypning och sen en expansionskammare precis före utloppet där det tillförs luft från toppen på flaskan. Själva funderingen är om det kan vara en ide att pröva eller bara skrota pga nåt enkelt typ samma tryck oavsett?? Har inte koll på hur luftblandad vattenstråle beter sig.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



Andert (trådstartaren)

#2 » 11:53:50, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

efter en natts sovande så har jag kommit på vilken ev vinst det kan vara med detta. vid en "normal" flaskraket så kommer vattnet först och sen luften, luften har då ett tryck som är kanske 80% av statiska trycket (potentiella energin) kvar denna blåses sen ut snabbt med mycket litet massflöde och stort volymflöde. Om jag spekulerar i gas processen är det så att det blir adiabatisk expansion i detta fall och vid långsamma med vatten som håller mot blir det isotermisk expansion.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

ja-bond77

#3 » 19:05:12, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förklara gärna mer kring processerna. Inte värst insatt själv men följer det hela med intresse. :eat:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Andert (trådstartaren)

#4 » 20:50:50, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver inte vara insatt för att spekulera är just spekulation jag håller på med vill inte sätta mig och räkna på detta :)
Adiabatisk process, från termodynamiken att entropin är konstant ( ingen värme tillförs eller bortförs), Isoterm att temperaturen är konstant ( värme tillförs/bortförs).
Lite mer spekulerande
Hur jag spekulerar med energin de blåa zonerna och över är hastigheten på vatten och luft låg, alltså dynamiskt tryck (ordnad hastighet) litet och p statisk samma som i toppen på flaska 10bar vid avfyrning. Röd zon ökar hastigheten (dynamiskt tryck) statiskt minskar sen i gul ökar statiskt igen trotts att dynamiskt inte minskat ? kanske inte går skulle hindra vatten att flöda ner i denna zon??. Sen i blått blir det atmosfärstryck
Bild
själva funktions principen är alltså att jag först får fart på vatten och då (förbrukas?) statiska trycket sen tillför nytt statiskt tryck trotts hastighet?. Som sagt bara spekulationer tänker medan jag skriver :)

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

PerÖ83

#5 » 20:56:11, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att prova :grin:
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

ja-bond77

#6 » 21:28:33, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste ju finnas nån käck youtubevideoanimering på detta tema... Nån som känner för att googla? Måste nog läsa inläggena noggrannare men jag reagerade på att du nämner atmosfärtryck vid blått. Det är väl ganska grovt taget? För om det var exakt atmosfärtryck skulle det inte ske nån tryckutjämning mot utsidan... Helt 0 bar kan det inte vara.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#7 » 21:33:38, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändå om man skulle ännu ha med ejektorverkan och dra med ytterligare luft från utsidan, skulle det vara möjligt med tanke på tryckfall och flöden och ger det ens nån vinst i "thrustpower"?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Andert (trådstartaren)

#8 » 23:18:27, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir att prova! Dock kul att spekulera en stund och få fram nåt man tror kanske kan funka. Kommer jämföra med "gardena" modellen också.
Stämmer att helt 0 är det inte vid blått speciellt inte om man fått in luft i vattnet som är vid någon bars tryck. Är det bara vatten så blir det atmosfärstryck så snart det är utan för röret är röret rakt så är det ganska lite tryck skillnad efter nu rosa och ut. Vattnet är inkompressibelt. Jag tänkte fel med bygga statiskt tryck vid gult, skulle ju byggas så mycket att acceleratione/flödet över rött skulle minska. Nu ny ide en skarp kant efter rött mot luftröret så att det blir undertryck normalt hade det blivit kavitation om undertrycket varit tillräckligt stort, men nu istället bökar på med luft där. se skiss. Har bytt till rosa för borde vara svårt att bygga statiskt tryck igen utan att dämpa flödet bakifrån tror. Däremot skulle man kunna få in lite luft i vattnet på detta vis. Även borde luften ha en högre hastighet när den kommer ut ur röret än vattnet eftersom det är kompressibelt flöde och därför "knuffa på" vattnet och öka farten ut?.
Vad gäller ejektor så skulle det ge netto thrust om luften accelereras mellan insug och utblås i flödet tror jag, blir iaf motkraft då, har du nån ide om utformning ungefär? alltså nån renblåsningspistol eller bild eller nåt

om jag inte minns fel så blåser vissa jetplan på ovansidan av sina wingar vid start och landning för att öka lyftkraft iofs är lyftet då vinkelrät mot utblås då.
Bild
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Ivar Risslén

#9 » 23:25:33, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog prova att göra en Lavaldysa. Det var den som möjliggjorde raketmotorn bl.a.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lavalmunstycke
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Andert (trådstartaren)

#10 » 00:15:07, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lavaldysa också en ny ide!. Kan inte säga att jag förstår dysan helt direkt. Tänkte du att ha sådan form utanför en gardena dysa?? för att först få max från vattnet sedan få något från luften också? Jag tror lavaldysan kräver kompressibelt flöde vilket vatten inte ger om det inte är ånga.

Ytterligare en ide nu är att ha lite i sand i vattnet ökar densiteten en del bara de inte sätter igen munstycke ökar Iofs också på vikten som ska lyftas men kanske är positivt, blir lite hårt för plastmunnstycket men nån start borde gå så. Annars saltvatten några procent mera vikt eller kvicksilver :D om man kan få tag i det.
Jag kanske är på kollisionskurs med termodynamikens andra huvudsats för övrigt? den energi som finns kvar i flaskan när vattnet blåsts ut har för låg kvalitet för att kunna bidra till trycketframdriften?
att det ultimata accelerationen av massa ur flaskan sker vid den isoterma reaktionen som blir i konvenstionell flaskraket?.
får nog sova på saken. Har försökt goggla advanced bottle rocket men hittar inget om munstycken eller specialförbättringar, endast olika designer på avfyrare parrallelkoppla etc
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

fretchi

#11 » 00:26:11, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte riktigt med i tankebanorna men jag tror inte du vinner något på att blanda in luft i utblåset.

F=MA

Där kommer M (massa) representeras av vattnet, och A (accelleration) av luften. Luftens enda uppgift torde vara att accellerera vattnet, således vill du ha så högt tryck som möjligt medan du har vatten kvar i flaskan. Utan vatten ingen massa att accellerera.

Det jag tror du tjänar mest på är att hitta rätt vatten/luftförhållande samt en riktig nozzel/dysa i utloppet.

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ja-bond77

#12 » 09:00:28, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är som fretchi säger. Låt tryckluften i flaskan vara i fred men kanske man kunde prova venturi och suga in luft från utsidan ändå... Du får rigga upp en testramp och prova ut en massa versioner nu. :smile: Jag får återkomma med skissen...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

EE

#13 » 09:29:08, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Hänger inte riktigt med i tankebanorna men jag tror inte du vinner något på att blanda in luft i utblåset.

F=MA

Där kommer M (massa) representeras av vattnet, och A (accelleration) av luften. Luftens enda uppgift torde vara att accellerera vattnet, således vill du ha så högt tryck som möjligt medan du har vatten kvar i flaskan. Utan vatten ingen massa att accellerera.

Det jag tror du tjänar mest på är att hitta rätt vatten/luftförhållande samt en riktig nozzel/dysa i utloppet.

Helt rätt, det kommer inte att innebära någon prestandaökning att låta luften smita ut "till ingen nytta".
Tänk så här: luften finns där för att möjliggöra att kasta ut vattnet med hög hastighet och därmed skapa en kraft i en riktning som driver upp flaskan i luften. Att släppa ut luften enligt skissen leder bara till ett oönskat tryckfall på drivkällan, dvs vattenstrålen.

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#14 » 22:49:30, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår vad ni menar. Det jag tänker att man via omväg kan få högre hastighet på vattnet som lämnar på nåt vis? Är ju som sagt kvar ca 1/2 av trycket i flaskan med bara luft, alltså om man kan få till att 10bars tryck ger högre hastighet via nån omväg? alltså att tex 8bar i flaskan via nåt häftigt flödes fenomen/munstycke ger motsvarande MA som 10bar? och man då tillslut har kanske 3 bar när allt vatten är ute? och en högre medelhastighet på vattnet ut ur flaskan än det "raka" trycket ut ur munstycket. återkommer med ännu en knas ide, en ej liksidig kolv?:) F=P*A
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Mikkel

#15 » 23:25:35, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

F=MA
M låter vi vara bestämt
A kan vi däremot påverka med munstyckets/dysans utformning,
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se