Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Planlaser

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Kenneth O (trådstartaren)

#1 » 13:04:59, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att köpa en planlaser inför kommande grävarbete. Har en 3,5 tons grävare för hobbybruk, och vill inte skaffa en jättedyr laser.
Man brukar ju få det man betalar för, men vill ändå att det man köper ska fungera.
Har sett att Ahlsell har kampanj på en Bosch planlaser GRL 400 H. Är det nån som erfarenhet av denna ?
Är ju bra om det går att montera mottagaren på grävaren, men går det att se vad som visas på mottagaren när man sitter inne i förarhytten ?
Blir lite förvirrad när det finns så många olika lasrar på marknaden.
Kenneth O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:09, 07-11-2012
Ort: Munkedals Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101-3 Alpha 2 -07.
MF 135 -77.



Stridis2

#2 » 16:33:01, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte du vill ha en planlaser till jobb längre än kanske 20 meter från sändaren. Med planlaser tappar man effekt mycket drastiskt med avståndet. För längre avstånd är det, som jag har förstått det hela, rotationslaser som gäller.
Jag köpte ett kit från Kinaland. Tror det gick på knappt 3600 kr hemma. På 40 meter kan jag inte mäta något fel över huvud taget. Det duger mer än väl för mina grävmaskinskunskaper... :mrgreen:

Finns en mycket matnyttig tråd om ämnet här:
[Grävmaskiner] Roterande nivålaser samt mottagare för hobbybruk

Finns fler än den också. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kenneth O (trådstartaren)

#3 » 18:43:12, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är väl en rotationslaser jag ska ha. Har en 3,5 tons Kubota som jag inte kört så mycket med ännu, så mina grävarkunskaper är inte mycket att skryta med. Ska försöka börja på ett litet vägbygge och lite förläggning av dagvattenledning. Skulle vara bra att ha en laser som man kan ställa in rätt fall med så att vattnet inte rinner åt fel håll.
Är det länge sedan du köpte den från Kina ?
Vilken modell är det och var hittade du den ?
Kenneth O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:09, 07-11-2012
Ort: Munkedals Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101-3 Alpha 2 -07.
MF 135 -77.

valberga

#4 » 18:51:10, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den planlaser som du nämde att Ahlsell har. Den köpte jag för ett par dagar sedan. Det är ett suveränt bra pris, du får ju med allt,motagare stativ rubbet. Jag har funderat på ett köp länge men tyckt att det lilla jag använder den moteverar inte ett köp. Men när Ahlsell sålde den nu till det här priset slog jag till. Använder den nu till ett vägbygge över en myr. Alldeles utmärkt att använda när man skall dika
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Rexco

#5 » 19:00:46, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ganska nöjd med min Leica 620 av enklare snitt. Kostade väl 7000kr på rean komplett med stativ, mottagare och grusring. Tycker den står sig väl mot dyrare varianter som jag haft tidigare. Enda minuset är stativet som är otroligt otympligt. Men väl uppsatt lär den knappast blåsa omkull :lmao:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Kenneth O (trådstartaren)

#6 » 19:05:21, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går Bosch-laserns mottagare från Ahlsell att montera på grävaren så att det går att avläsa mottagaren från förarhytten ?
Det går väl inte att ställa något fall på denna laser, går väl bara att få en horisontell stråle som inte lutar, eller ?
Har du provat om den är tydlig och lättavläst i solljus ?
Känner att det blir många frågor här, men man vill ju passa på när det finns nån som provat den modell som jag funderar på att köpa.
Kenneth O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:09, 07-11-2012
Ort: Munkedals Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101-3 Alpha 2 -07.
MF 135 -77.

valberga

#7 » 20:43:37, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja montera på grävaren :klia: Jag funderade själv på det. Jag har en 2,5 tonnare, men jag la ned det verkade omständigt att göra. Läsa av i solljus? Du har ju mottagaren o den piper olika beroende på hur nära plant man är. Det går ju även att se på mottagarens disply hur lasern träffar. Fall nej tyverr går inte det att ställa in, det var ju just det jag skulle vilja när man gräver ett dike. Man får ta den mätstav som medföljer o mäta sig fram. Bäst är det ju om man är två en går med stickan o en sitter i grävaren
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Stridis2

#8 » 22:01:44, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vitt jag har förstått måste en planlaser ha ett "blinkläge" för att kunna fungera med en maskinmottagare. Jag vet inte om alla har detta eller om det finns handmottagare som fungerar utan blinkläget.
Vare sig en rotationslaser eller en planlaser är synliga på speciellt lång sträcka i solljus.

Jag köpte mitt system via tyska Ebay direkt från Kina. Står om den i tråden jag länkade till innan. Egentligen har jag inget allvarligt att klaga på. Klämman man monterar mottagaren på mätstickan var ganska smäckig, och man kan inte ha kvar den på mottagaren när man ska ha ner sakerna i lådan. Tyvärr kan man inte stänga av lasern med fjärren, och när man stänger av lasern så försvinner manuellt inställda lutningar. Bortsett från detta är jag mycket nöjd. Både laser och mottagare känns robusta och bra. Stativet till lasern är ett rent utomhusstativ med tappar som man trampar ner i marken, så ska man ha det inomhus på ett fint golv får man tänka sig för. :mrgreen:

Det finns speciella maskinmottagare med magnet som man fäster på stickan. Säkert bättre än inget, men tänk på att det finns massor med begränsningar. Du vill ha mottagaren så långt ner på stickan som möjligt för att få så bra precision som möjligt, men då är det svårt att få fri sikt med lasern. Du måste alltid se lasern från rätt håll för att kunna mäta. Du måste ha både skopa och sticka i precis samma vinkel varje gång du mäter för att få samma mätresultat.

Vill du ha mer rättvisande saker så får du skaffa ett grävsystem, men de är mycket dyrare. Bara skopgivaren till mitt grävsystem kostade mer än min laser plus en maskinmottagare. :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se