Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Tillsätta grafit i växellådsolja?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

torbjorn_forsman

#16 » 20:23:52, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, GL1 finns väl fortfarande. En mineralolja som är helt fri från glidfriktionsminskande tillsatser brukar kunna klassas som GL1.

Men GL2 och 3 verkar vara helt borta sedan många år. Det enda stället där jag vet om att GL3 har spökat i modern tid (sent 90-tal) är i Yamahas instruktionsböcker. När jag googlade på saken för länge sedan så hittade jag en uppgift om att man inte har kunnat testa oljor enligt GL3-standarden sedan någon gång på 70- eller 80-talet, eftersom standarden inte var vetenskapligt objektivt skriven utan istället specade hur oljan skulle bete sig i en viss bestämd provningsmaskin som bara fanns i ett exemplar hos API. Och när den maskinen hade havererat så var det slut med GL3-provningarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



PeterR (trådstartaren)

#17 » 21:01:24, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska jag vara ärlig så blir jag inte så mycket klokare av Era svar, möjligen lite mer förvirrad. Jag uppskattar ändå verkligen all input!
Ursprungsfrågan får väl anses besvarad: nä, ingen grafit i oljan.

Återstår då frågorna:
Är GL-4 är gulmetallsäker?
Skulle GL-5 också funka?
"GL-7" kan mycket väl vara hokus-pokus från Omega. De anger faktiskt att den överträffar "GL-7" (notera cituationsyecken)
Oljan jag använde sedan senaste bytet (förra haveriet) är märkt GL-1/GL-3, (Q8 T25), så det finns i alla fall.

Växellåda/bakaxel har raka drev, förutom själva differentialen. Rull-, kul- och glidlager. Ingen hydraulik eller lameller/diskar.

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

torbjorn_forsman

#18 » 21:03:50, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

GL4 är gulmetallsäker, GL5 är inte det. Om en modern olja heter GL4/5, så har den lika bra friktionsegenskaper som GL5 och är lika gulmetallsäker som GL4.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR (trådstartaren)

#19 » 21:05:37, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn!
Det är den sortens raka svar som uppskattas mest!
/Peter R

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ac tc

#20 » 09:08:46, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gl-7 är nåt som man trodde skulle komma som en standard som aldrig blev..GL-7 kan vem som helst blanda.
Gl-1 faller på sig självt då det är en vxl olja utan tillsatserna för en vxl låda..
Gl-4 ersätter Gl-1/2/3 i praktisk användning.
MT-1, en olja för växellådor som kan vara intressant:
"MT-1 Active The designation API MT-1 denotes lubricants intended for non-synchronized manual transmissions used in buses and heavy-duty trucks. Lubricants meeting the requirements of API MT-1 service provide protection against the combination of thermal degradation, component wear, and oil-seal deterioration, which is not provided by lubricants in current use meeting only the requirements of API GL-1, 4, or 5."

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se