Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Tillsätta grafit i växellådsolja?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

PeterR (trådstartaren)

#1 » 18:58:19, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tips av en gammal mek-räv att man tillsatt grafit i slutväxlarna på Valmet under en tid. Tydligen för att lösa ett problem med taskiga glidytor (?) på slutdreven.
Vad säger expertisen? Kan detta hjälpa mig med min 430? Är det helt förkastligt?
PeterR @ [Traktorer] Upplyst BM430 (uppdatera till LED och bromsrenovering)
Nästa fråga skulle då bli: var hittar man det?

/Peter R


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



Michael Meier

#2 » 19:24:00, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

enklast är det att använda vxllådsolja eller ännu bättre ren slutvxlolja eller du vill ha mye grafit i oljan, det är omöjligt att hålla grafiten uppblandad i smörjan.. om du till exempel häller ner 1 % i lådan, den sedimenterar på stört.

har inte koll på 430, du har inga kul eller rullager i lådan ? ingen hydraulik eller bromsband i smörjan ?

enklare i smörjfett.. lr klätterolja men i vanlig låda, öppna drev med hög periferihastighet.. med oljebad :(

vilken leverantör köp du din olja från ? så kan man ju kolla i deras sortiment vilken som innehåller väl avvägd mängd grafit (icke sedimenterande)

Edith..

Eller friktionskoppling ? till PTO, har du ingedera av allt så är det bara å laborera,

gissar att du behöver en hundra driftstimmar vid arbetstemperatur för att grafiten ska göra sitt jobb ( det är ju redan testat sedan flera årtionden) :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 19:34:17, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grafittillsats i smörjolja var på saken på 1920-talet, men man hittade ganska snart andra och bättre vägar att lösa sina smörjningsproblem.
Några exempel på bekymmer med grafitsmörjning:
Svårt att få den tillräckligt finfördelad (kollodial).
Risk att grafit innehåller vassa partiklar (t ex kvarts) som snabbt sliter ner de maskindelar man försöker smörja, vanligt att grafiten är av ojämn kvalitet.
Problem att även om grafiten kan hålla sig flytande i absolut ren smörjolja, så fälls den snabbt ut och lägger sig på botten om oljan blir det minsta lilla förorenad av syror eller baser.
Man blir MYCKET svart om händer och kläder av riktigt finfördelad grafit, många gånger svårare att tvätta bort än t ex vanligt dieselsot.

Man kan nog säga att idag spelar EP-tillsatserna i hypoidoljor, samt molybdendisulfid i vissa smörjfett, samma roll som grafit gjorde för 90 år sedan. Men de spelar sin roll mycket bättre!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#4 » 19:40:38, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch vad vi är negativa :)

vi måste lära oss å vara positiva .. mer uppåt med tummar och ropa BRA IDE DÄR !

Ska försöka.. någon gång
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 19:44:44, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanel och banan (skal) har jag hört av unga räv (uschlingar) gamla rävar brukar hälla i startgas och använda thermostarten samt konservera insprutningspumpar med synthtvåtaktsolja..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#6 » 19:46:11, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn, du är väl ingen Mek-Räv? :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PeterR (trådstartaren)

#7 » 21:46:17, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra input!
Bakaxeln på 430 har gemensam olja med växellådan. Både rull- och kullager, men inga våta bromsar eller andra lameller. Men, det förekommer en del glidlager i "gulmatall". Därför hade jag valt en GL-1/GL-3 olja: Q8 T-25
Enligt instruktionsbok skall det helt enkelt vara "Transmissionsolja SAE90 alt. SAE 80/90"

Bild

Borde jag överväga att istället tippa i GL-4, GL-5 eller till och med "GL-7" (superoljan från Omega)?
Jag är trött på att byta slutdrev, men vill inte att något annat skall ta skada.

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Turbodiesel

#8 » 23:33:08, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knäcker du kuggarna så skulle jag tro att oljan har en väldigt liten del i det, brister smörjfilmen regelbundet och orsakar onormalt slitage är det en annan sak.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PeterR (trådstartaren)

#9 » 23:47:19, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Källan jag nämnde i början av tråden hade en teori om att kuggarna kunde vara slitna/"pitting", och därför påskynda processen. Men, kan det helt enkelt vara så att de två dreven jag bytt var utmattade? Man kan ju se på nummer två att det finns fler sprickor.

Bild
Bild
Bild

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

EE

#10 » 00:01:03, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till en bm 430 behövs det inte, men modernare växellådor blir lenare av detta
https://products.liqui-moly.com/gear-protect-3.html
Lite hokuspokus, men visst fungerar det. Köp direkt från Tyskland så kostar det hälften dessutom.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

PeterR (trådstartaren)

#11 » 00:14:48, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, 80 ml/2 liter olja. Då skulle jag behöva 23 tuber.....
Tur att det inte behövs till en 430!
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Turbodiesel

#12 » 00:20:01, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är lager och sådant i skick & justering? raka växlar är ju extremt känsliga om något inte linjerar, de är ju inte självinställande/flytande på samma vis som normala planetslutväxlar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

G-son

#13 » 00:22:37, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, sådana sprickor tror jag inte har något med smörjningen att göra alls. Tyvärr, ingen enkel lösning med oljeslabb.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

PeterR (trådstartaren)

#14 » 07:13:09, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Hur är lager och sådant i skick & justering? raka växlar är ju extremt känsliga om något inte linjerar, de är ju inte självinställande/flytande på samma vis som normala planetslutväxlar.

Alla lager verkar OK. Det man gör innan återmontering av drevet är att shimsa in lagerspelet för drivaxeln.
Att originaldreven höll i 7400 timmar kanske beror på att de är inslitna tillsammans och att jag sedan hade otur med första bytet? Enligt traktorskroten så är dessa drev lite hårdvaluta, vilket indikerar att det finns något inbyggt problem?
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ac tc

#15 » 19:58:07, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gl7 är nåt hokuspokus som inte existerar...
Lådan ska ha en Gl4 eller en Gl 4/ 5 olja, Gl4/ 5 är en Gl5 som är säker mot gulmetaller.
Gl5 skyddar bättre mot en glidande rörelse som en hypoidväxel har, tänk kombo mellan rak vinkelväxel och en snäckväxel. Normala kuggar, kullager, glidlager har inga sådana belastningsfall vilket gör Gl5 onödigt.
Gl1-3 är numera utgångna oljor som man ersätter med Gl4 utan problem.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se