Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

12V kylväska, kylväska, 220V kylväska, Biltema, 49-513

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 21:42:06, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en kylväska som "fungerar inte".
...fläktarna går ju, så klart jag ska få den att fungera!
Blir helt enkelt inte tillräckligt svalt i den...
Med inte tillräckligt så menar jag ca +17'C...

Så, bättra på kylytorna!
Fixa lite aluminiumplåt o så spendera Nationaldagen med att flyta bort i hettan.
Viss förbättring fick jag, men... hur jag än bär mig åt så går inte det inre kylelementet ned till mindre än +10'C... så,... -var- sitter termostaten, och hur ser den ut?! (...Biltema 49-513...)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

...å hur får jag nu fason på den där kylväskan?...
:klia:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



EE

#2 » 21:52:09, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där är baserad på
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peltiereffekt
Man kan inte räkna med att den klarar av samma sak som ett kylskåp. Tror inte att andra fabrikat baserade på samma teknik är speciellt mycket bättre än Biltemas. Se det som att kylfunktionen är tänkt att få kylklamparna att räcka längre!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

63an

#3 » 21:53:16, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan börja med några kylklampar från frysen! :snow:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 22:03:22, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju varmare omgivningen är ju högre hastighet på fläktarna...
Ju kallare det inre kylelementet blir desto långsammare snurrar fläktarna...

Har en annan Biltema kylväska som jag köpte för ca 15 år sedan. I den får jag ned tempen till ca... jo kanske någon minusgrad... Bytte fläkt på den från sådan där som ovan till en 80mm's högvarvande, sugande istället för knuffande, datorfläkt.
Så,... visst -går- det att få ok temp även i en sådan här manick ;-)

Eftersom varvtalet ändras så att det inre kylelementet inte kan bli kallare än +10'C så -måste- det finnas en termostat... var sitter den och går den att byta ut alternativt koppla förbi?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#5 » 22:06:05, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är väl peltierkyld då bukar man inte få ut mer än skillnad runt 20C mellan varm och kall sida. Så kyl den varma mera.
Eller köp en med kompressor om du vill ha kallt oberonde av ute temp.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

63an

#6 » 22:07:42, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 12v som hängt med en massa år i båt å bil, de håller ner tempen det är inga kylmaskiner finns säkert nån styrning invändigt så hjälp till med kylklampar å stå i skugga :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 08:38:56, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt.
Finns en termostat i den här kylväskan som stoppar det inre elementet från att kunna bli kallare än +10'C.
Det är den jag vill åt, för går den att byta eller justera, så att elementet kanske kan ge 0 till +5'C, då kommer kylväskan att kanske kunna fungera som -kyl- väska. Som det är nu fungerar inte väskan!... +17'C är inte att betrakta ens som en "sval"!...

Regleringen av effekten på kylelementen sker genom att volten ändras så att fläktarna snurra långsammare. Volten styrs av (det inre?) elementets temperatur, dvs av en termostat.
ALLA mina andra kylväskor fungerar. Det är bara den här som "inte" fungerar.
Slutsats: felaktig eller trasig termostat.
Åtgärd: byt termostaten eller koppla ur den.

Towil - självklart vore ett kompressor skåp bättre.
Eftersom jag inte sett något 12V's kompressorskåp för ca 500kr, så kanske du kan tipsa om ett ? Å med tanke på det hiskeliga inköpspriset för den här kylväskan så kanske det blir än svårare att matcha (fick den för den inte fungerade = gratis)...
Har goda vänner som ska ut med bil i EU o behöver ha läkemedel med sig = hjälper att testa o se OM det går att lösa med kylväska. Just nu ser det verkligen mörkt ut. Vaeco (?) har riktiga kylskåp, men så kostar de som riktiga kylskåp och så tar de plats som riktiga kylskåp o väger som dem osså... liksom... alltså... kompressorkylskåp är inte idag en produkt anpassad till -personbil-... därav kylväska...
För min egen del så är denna tråd om denna kylväska "man över kylväska"; klart jag skall vinna! Har ju 5-7st till, som fungerar, så självklart skall den här också fås att fungera! Fattas bara! Är ju bara 12V o 2st kylelement - så svårt ska det inte vara att få fart på dem! Allt som felar är ju att återta kontrollen över fläkt rpm!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#8 » 08:52:33, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara termostaten som är paj. För den kyler ju ner runt 20C under överdelen. Prova att blås med något på övedelen så att den inte är 40C.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 10:20:32, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har redan skrivit till Biltema om termostaten. Får se vad de svarar.

När jag gjorde i ordning plåtarna igår var jag utomhus, i blåsten.
Då klarade kylskåpet av att sänka från +42'C i solen till +17'C inne i väskan. Under det gick inte.

Se'n tog jag in den o inne har jag stillastående luft, +26-27'C.
I botten på väskan blev det inte kallare än +17'C; trots att kylelementet blev +10'C. Så över tid, x-timmar, bör väskan kunna närma sig +10'C, vilket fortfarande är mer än 5'C för många grader...

Så testerna visar på att det måste vara en termostat som inte tillåter det inre kylelementet att bli kallare än +10'C, oavsett hur varmt det är på utsidan och oavsett den värme som det yttre kylelementet får/har/avger.

Nu hoppas jag på en bra återkoppling från Biltema - det skulle ge dem Goodwill/Bra Reklam; och det borde de vara intresserade av tycker jag :-)
Fler bilder kommer när jag har tid att plocka med väskan igen, vilken nog sker under dagen. Så får vi se om någon Maskinist kan kretskortsmojänger o kan ledsaga den blinde okunnige (mig alltså) bland komponenterna ;-)

Sökte på nätet o fann detta:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 28c15beba2
Idag är det tydligen den här som bäst motsvarar önskemål, både om kyleffekt, strömförbrukning och inköpspris (står på sid 3 i tråden):
http://www.mobicool.com/en/product/t26-acdc/
...då skall vi alltså de Biltema, Clas Ohlsson, osv, ss havandes "egenskapen" att inte kunna sänka under +10'C... och att ens komma ned till +17'C tar gott och väl 2½ timme... dvs -skit- produkter?!... nu blir nog Biltema sura på mig... men i gengäld så får de bassning och möjlighet till "rättning" o att i fortsättningen se till att inte sälja dåliga kylboxar ;-) :-)

Expressen han före mig...
http://www.expressen.se/motor/ta-det-ka ... -kylboxar/

Vilken svidande kritik!
http://www.testfakta.se/hem-och-hush%C3 ... %C3%A4rmen

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
:laes_detta:
Tillföljd av hur illa det tydligen är, på internationell nivå, gällande dessa "12V's Kylväskor" "12V Cool Box", så har jag skrivit till Konsumentverket och frågat hur de ställer sig till produkten, marknadsföringen av den, informationen om den och den helt avsaknade upplysningen/varningen om att man inte kan förvara mat och dryck i dem som är temperatur känslig; inte ens transportera en kortade tid föda som kan bli hälsovådlig om den blir för varm.
Visst är jag vrång :red_card: men, jag är riktigt -sur- :aaargh: också :cencored:
Inte på att produkterna är så undermåliga, utan på det faktum att jag som konsument inte alls har möjlighet att välja en produkt som kan passa mina behov, eftersom -den- informationen/datan saknas! Att producenterna anger "upp till" 16'C eller 18'C eller 20'C lägre temperatur än omgivningstemperaturen är kraftigt vilseledande då den faktiska sänkning, på samma produkt (se min tråd) varierar från ca 23'C ned till blysamma ca 8'C... beroende på omgivningstemperaturen... då kan jag ju inte bedöma om produkten klarar kraven, och vad än värre är är att jag lurar mig till att tro att den kommer att sänka från +25'C ned till mellan +5'C och +8'C eftersom det är den informationen som ges om produkten!!! Då ruttnar ju maten och saften möglar för mig efter som den verkliga temperaturen i botten på kylboxen är +17'C (dvs en sänkning med 8'C från 25*C)!!!

Hoppas att Konsumentverket tar sig en funderar på detta. Produkten är avsedd för förvaring och transport av livsmedel och faller därmed in under den lagstiftningen.

Med allt detta inte sagt att jag är missnöjd med produkten som sådan. För den "fungerar" ju, även om den inte klarar av att sänka temperaturen så man kan använda boxen till att transportera och förvara mat och dryck i den :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#10 » 18:26:41, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att mäta spänning och ström direkt vid peltierelementets anslutningar för att se om det - vilket jag betvivlar - finns någon termostatfunktion, eller om regleringen helt enkelt bygger på att peltierelementets mot-EMK ökar och därmed strömmen sjunker, med ökande temperaturskillnad. Om man bryter strömmen till ett sånt där peltierelement och omedelbart efteråt mäter spänningen över det, så får man ut en spänning som rimligtvis borde vara proportionell mot temperaturskillnaden.

Jag har lyckats förbättra några dåliga elkylväskor genom att sätta dit ledplåtar för att göra fläktarna mer effektiva och få så mycket som möjligt av luftströmmen att verkligen passera flänsarna på peltierelementet.
Den enda av mina väskor som har inbyggd 220 V-nätdel, har dock inte fått någon sådan uppryckning än men den är i stort behov av dylik. Den är dessutom irriterande genom att peltierelement och fläkt inte får mer än ca 10,5 - 11 V när den går på ström från elnätet, det är betydligt bättre fart på väskan om man har den i en bil under körning, då spänningen ligger runt 13,5-14 V.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 18:44:18, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF - kanon bra svar, tips och förslag :thummar:

Har inte mätt än, men har en stark misstanke redan om precis det problem med 220V konverteringen som du påpekar. Har noterat på andra väskor att det är högre varvtal när man använder 12V's anslutning o får in 14-15V.

Personligen har jag väskorna för att transportera hem kyl- och frysvaror från butikerna; å då vill man ju ha en väska som bibehåller kyla, inte en som "värmer/tinar" upp kyl- och frysvaror.

Självklart gäller:
"Man över maskin!" :skratta3:

...o på Första Parkett gäller lika självklart: :coffee:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 20:13:34, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då!
Jag hittade "termostaten" ;-)

Från 12V ned till 5V sker regleringen. Allteftersom motståndet ökar i en "loop sladd".
Sitter vid CN3 där 220V's matningen av 12V kommer från höger i bilden (blå-brun sladd) till det kretskortet.
Lossar man på sockerbiten från man 5V mellan vänster C+ och C- på det andra kretskortet. Lossar man sladden från det inre kylelementet sker ingen förändring. Man ser sladden ovan sticker ut genom "botten" på locket mellan kylelementet och fläkten.
Nu lossade jag bara sladden och låter den hänga löst. En test.
På 17 min har tempen sjunkit 6'C (20:13 19.3'C jmf med fotot; tar lite tid o ladda upp bilder o skriva).

Bild

Bild

Såg att den rosa sladden var klämskadad. Befarade att det kanske var felet, men verkar inte som det blivit skador inne i sladden :-)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 21:05:06, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En timme senare:

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#14 » 21:25:54, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man anta att den är dåligt ihopmonterad? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

igelkottar

#15 » 21:48:17, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har Feltema svarat? :coffee:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se