Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Elstart till en gammal två-cylindrig dieselmotor.

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera teknik här

Toost

#31 » 09:23:53, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I detta fall behöver vi inte blanda in Pi.
Omkretsen är ju Pi x D , och eftersom det är det för båda hjulen så kan Pi uteslutas. Utväxlingen är alltså Lilla diametern /Stora diametern = 100/500 = 1/5
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



v702 (trådstartaren)

#32 » 22:55:06, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft hem och rengjort förgasaren som flödade över sist. Innan förgasaren monterades tog jag bort luckan bakom, där finns ventilerna och där skulle enl manualen finnas en sil på oljeröret. Fanns ingen sil, får kolla upp det här med smörjningen mer.
Monterade förgasaren och kallade in elektrikern som monterade väggskåp med fasgrejs samt en dosa med nödstopp, on/off som vi drog fast på motorn. Nu kan startaren starta motorn och sätta an den mot svänghjulet och har vä hand fri för choke och annat.
Otroligt skönt att kunna starta utan risk för skada och utmattning.
När motorn startade var det mycket smällar och gnistror, lite skruvande och tändinställning så gick den strax dom en klocka.
Nu ska avgasröret fixas, ett oljebyte till och en körning med tröskverksremmen på så man får kolla upp arbetstemperaturen vid belastning.
Jo det finns film men min sökning på siten gav inget svar hur jag laddar upp den. Tuben, njaeeäää.


Bild

Ventiler och ingen sil.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

v702 (trådstartaren)

#33 » 22:00:27, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixat det som låg i pipelinen, bytt olja för femte gången. Flyter lättare men är ännu ganska svart. Motorn går dock mycket lättare och startmotorn fungerar otroligt bra. Pratat med Göta motor och beställt det som de hade kvar av packningar.
Idag var det skogens dag i Flur'n och många tittade in i ladan och ville lyssna och se på H8'an när den drev tröskverket. Startade varje gång som en klocka, ska dock ha en inställning för tändning och gas vid start och en lite annorlunda när den väl startat. Blev ganska många starter då det var mycket välbesökt, åskväder och regn till trots.
Någon här som har koll på hur remmar ska dras på en tröska från Olsson & Fahlin i Arbrå?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#34 » 22:03:24, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge har du kört motorn mellan oljebytena? Försök gärna låta den gå åtminstone någon timme i sträck med hög oljetemperatur (80-100 °C), så att oljans sotlösande tillsatser får en chans att göra nytta innan du byter den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se