Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Elstart till en gammal två-cylindrig dieselmotor.

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera teknik här

Towil

#16 » 20:36:56, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt sånt här fast i mindre skala :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



v702 (trådstartaren)

#17 » 09:04:09, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredagens utflykt rätade ut en del frågetecken och ändrade förutsättningarna ganska rejält. Fakta är så mycket bättre än hörsägen. :grin:
Motorn är en tvåcylindrig bensin/fotogenmotor på 6-8 hk från Bröderna Skoog i Borlänge avsedd för marint bruk.
400 v finns i närheten, kan lösas med en skarvkabel lr en jordkabel på ca 10 m.

Motorn gick väldigt tungt att rotera troligen mest beroende på att den startas för sällan och fastnar mer lr mindre. Demonterade stift och pysventilerna och blåste i lite rostolja, en stund senare så gick det betydligt lättare att snurra den. Oljan såg fin ut men ingen visste vad det var så den ska bytas till en tunn sommarolja. Stiften var gamla och sotiga så det ska kollas efter nya.
Vem vet kanske en service är allt som behövs, med pysventilerna öppna ska ju den där snurra lätt.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

4 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

S-A

#18 » 07:37:46, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanskje det blir noen bilder av service også? :eat: :eat:
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

v702 (trådstartaren)

#19 » 13:37:37, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var till motorn idag, blåste i lite mer rostolja, kollade stiften så nu finns det fyra fungerande. Den gick lika tungt att få runt som tidigare men efter urtappning av olja som påminde om melass så blev allt betydligt bättre. fyllt på ny olja och vevat den åtskilliga varv, får stå så ett tag tills jag ska dit igen. Då ska jag ha trassel med och byta "oljefiltret", filtret är ett trassel som ligger på en perfad mässingplåt. Gör ett till oljebyte och sedan blir det nog en provstart.

Några fundringar för de som inte gömde sig bakom farstudörren när vettet delades ut. :razz:
Hur många varv kommer motorn att snurra om jag försöker starta med en elmotor (1400 rpm) med ett 100 mm gummihjul på om svänghjulet är 500 mm i diameter? Lutar/klämmer alltså elmotorn/hjulet direkt mot svänghjulet, inga remmar e dyl.

Finns det särskild sköljolja som man kan få bort sot och förbränningsrester med?
Eller ska man försöka skölja ur med diesel?
Eller räcker det att göra som jag tänkt, starta och köra en dryg halvtimme tills den når arbetstemp och byta igen. Köra på så tills oljan blir någorlunda ren. Vi anv mineralolja 10w40.

Inga bilder p g a oljesöl. :sad:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Berit

#20 » 17:06:45, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omkretsen = Pi gånger dametern så du borde hamna på ca 280 varv på svänghjulet
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

torbjorn_forsman

#21 » 17:39:05, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:
Finns det särskild sköljolja som man kan få bort sot och förbränningsrester med?
Eller ska man försöka skölja ur med diesel?
Eller räcker det att göra som jag tänkt, starta och köra en dryg halvtimme tills den når arbetstemp och byta igen. Köra på så tills oljan blir någorlunda ren. Vi anv mineralolja 10w40.

Inga bilder p g a oljesöl. :sad:


Syntetolja brukar vara bättre på att lösa sot än vad mineralolja är.
Oavsett vilken sorts olja man använder, så blir det inte riktigt bra fart på de sotlösande tillsatserna förrän oljetemperaturen är minst 80 grader. Så mitt förslag är att kanske göra en första renkörning med billigast möjliga olja (kanske relativt ren spillolja från en modern personbil), sen fyller man på ny olja och låter motorn gå med belastning flera timmar i sträck. Kör gärna tills oljan är helsvart och sedan lika länge till. Håll koll på olje- och kylvattentemp under tiden. Man skulle kunna tänka sig att om motorn går för kall (t ex om den saknar termostat och får full kylning hela tiden) så blir oljan aldrig så varm att den kan lösa upp sotet.
Räkna med att det krävs några fler oljebyten innan motorn är riktigt ren. Och tänk på att medan sotet börjar lossna i en riktigt igengrodd motor, så kan den tillfälligt få extremt hög oljeförbrukning. I synnerhet när fastbeckade kolvringar just så pass börjar släppa. Det kan vara idé att hålla koll på oljenivån ofta, och bli inte förvånad över motorstopp pga igenoljade tändstift.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

v702 (trådstartaren)

#22 » 18:36:33, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:Omkretsen = Pi gånger dametern så du borde hamna på ca 280 varv på svänghjulet


Tack. :thumme:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

v702 (trådstartaren)

#23 » 18:55:14, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Syntetolja brukar vara bättre på att lösa sot än vad mineralolja är.
Oavsett vilken sorts olja man använder, så blir det inte riktigt bra fart på de sotlösande tillsatserna förrän oljetemperaturen är minst 80 grader. Så mitt förslag är att kanske göra en första renkörning med billigast möjliga olja (kanske relativt ren spillolja från en modern personbil), sen fyller man på ny olja och låter motorn gå med belastning flera timmar i sträck. Kör gärna tills oljan är helsvart och sedan lika länge till. Håll koll på olje- och kylvattentemp under tiden. Man skulle kunna tänka sig att om motorn går för kall (t ex om den saknar termostat och får full kylning hela tiden) så blir oljan aldrig så varm att den kan lösa upp sotet.
Räkna med att det krävs några fler oljebyten innan motorn är riktigt ren. Och tänk på att medan sotet börjar lossna i en riktigt igengrodd motor, så kan den tillfälligt få extremt hög oljeförbrukning. I synnerhet när fastbeckade kolvringar just så pass börjar släppa. Det kan vara idé att hålla koll på oljenivån ofta, och bli inte förvånad över motorstopp pga igenoljade tändstift.


OK, då blir det bra med en körning på oljan jag fyllde idag och i med nytt och på med belastning (tröskverk) efter det. Tempmätaren är av enklaste slag, ångar vattnet när det kyls på metallnätet så är det omkring 80 C. :smile: Intill motorn står en tunna med vatten, på tunnan står två metallnät lutade mot varandra på vilket det uppvämda vattnet kyls. Temperaturen regleras genom att öka lr minska mängden vatten. Enligt manualen så mår motorn bäst i arbete och ca 80 C.
Man får kanske göra kortare stopp för tändstiftsbyte/rengöring så man inte gör slut på dem, de är inte så lätta att få tag i.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

igelkottar

#24 » 19:04:12, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte byta oljefilter ofta. :cool:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

v702 (trådstartaren)

#25 » 20:08:24, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Glöm inte byta oljefilter ofta. :cool:

Länge sedan man använde trassel men jag hittade en påse på ladan.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#26 » 21:48:09, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Man får kanske göra kortare stopp för tändstiftsbyte/rengöring så man inte gör slut på dem, de är inte så lätta att få tag i.


Tändstift förstörs inte av att gå igensotade eller igenoljade, hjälper inte rengöring med bensin och tandborste så kan man bränna bort sot och olja med gasollampa. Var bara försiktig så inte sidoelektroden blir för mycket glödgad.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

v702 (trådstartaren)

#27 » 12:36:38, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar bli dags för en liten uppdatering. Ström har dragits in startmotorbygget är i slutfasen, var upp och kollade mått och sånt. Tror det kommer bli bra. Passade på att kolla oljefiltret och fylla lite mer olja. Fanns några yngre arbetskamrater på plats också jag undrade om de ville hjälpa mig att starta. Behovet av en startmotor blev plötsligt kristallklart. Motorn tände till lite med resultat att veven fick vingar och stackars medhjälparen fick som tack ett rejält hack i pannan som blödde ymnigt. Startförsök avbröts för ett läkarbesök där såret limmades ihop. Till veckan kan vi troligen testa med motorn.


Bild
Krävdes rejält bandage till min olycksdrabbade medhjälpare.
Bild
Oljefiltret som det såg ut när jag lyfte locket, "kolbiten" i mitten är rester av trasslet. Är rengjort och har nytt trassel nu.
Bild
Ser bra ut, träbitarna ska ersättas m profilrör som dras fast i golvet.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

7 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Berit

#28 » 21:18:58, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittat på tuben







Hoppas det gick bra för medhjälparen

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

v702 (trådstartaren)

#29 » 10:35:04, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:Hittat på tuben



Det var en bra lösning.




Hoppas det gick bra för medhjälparen


Jodå, han mår bra. Den där typen av start har skördat några offer genom åren. Vet några som blivit sittandes på sjön också då de råkat kasta veven i sjön när den släppte. :grin:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#30 » 22:24:08, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan typ av startolycksfall som jag har hört berättas om, det inträffade dock långt före min tid, gällde en båtmotor, tvåcylindrig Penta, troligen en sådan som nämns i Båtmotor Penta L2B . I samband med att motorn skulle vevas igång baktände den, baktändningen spred sig tydligen till vevhuset, oljepåfyllningslocket flög iväg och slog ut ett öga på en av de närvarande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se