Nåt sånt här fast i mindre skala
v702 skrev:
Finns det särskild sköljolja som man kan få bort sot och förbränningsrester med?
Eller ska man försöka skölja ur med diesel?
Eller räcker det att göra som jag tänkt, starta och köra en dryg halvtimme tills den når arbetstemp och byta igen. Köra på så tills oljan blir någorlunda ren. Vi anv mineralolja 10w40.
Inga bilder p g a oljesöl.
torbjorn_forsman skrev:Syntetolja brukar vara bättre på att lösa sot än vad mineralolja är.
Oavsett vilken sorts olja man använder, så blir det inte riktigt bra fart på de sotlösande tillsatserna förrän oljetemperaturen är minst 80 grader. Så mitt förslag är att kanske göra en första renkörning med billigast möjliga olja (kanske relativt ren spillolja från en modern personbil), sen fyller man på ny olja och låter motorn gå med belastning flera timmar i sträck. Kör gärna tills oljan är helsvart och sedan lika länge till. Håll koll på olje- och kylvattentemp under tiden. Man skulle kunna tänka sig att om motorn går för kall (t ex om den saknar termostat och får full kylning hela tiden) så blir oljan aldrig så varm att den kan lösa upp sotet.
Räkna med att det krävs några fler oljebyten innan motorn är riktigt ren. Och tänk på att medan sotet börjar lossna i en riktigt igengrodd motor, så kan den tillfälligt få extremt hög oljeförbrukning. I synnerhet när fastbeckade kolvringar just så pass börjar släppa. Det kan vara idé att hålla koll på oljenivån ofta, och bli inte förvånad över motorstopp pga igenoljade tändstift.
igelkottar skrev:Glöm inte byta oljefilter ofta.
v702 skrev:Man får kanske göra kortare stopp för tändstiftsbyte/rengöring så man inte gör slut på dem, de är inte så lätta att få tag i.
Berit skrev:Hittat på tuben
Det var en bra lösning.
Hoppas det gick bra för medhjälparen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster