Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Onödigt dyrt!

85 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera teknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#46 » 19:22:55, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Volvot24 (trådstartaren)

#47 » 19:31:40, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Läste i Teknikens Värld, nr 19, 2017.


Bild
Bild

Ja... blir inte detta "Onödigt Dyrt", för en köpare?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#48 » 16:18:53, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Fick mig nya progressiva glasögon i december.

Nytt besök hos optikern, för brytpunkten mellan de olika slipningarna låg för högt upp. Detta gjorde att när jag t ex skulle kolla på TV, så var jag tvingad att kasa fram brillorna på nästippen eller böja huvudet frammåt.

Nya bågar och glas fanns snart för avhämtning. Nu var det en otrevlig skiftning på ena skalmen. Så de tidigare monterades i stället.

Och så skulle jag försöka utröna om det nu hade blivit bättre.
Typ letade rätt på en text, och balanserade huvudet så att det började bli oskärpa, bytte glasögon utan att röra huvudet och kollade. Jo då, det var skillnad.

Va förargligt. När jag skulle räcka över de ny glasögonen för slutjustering, så hade ett typ längre näshår, hamnat på det ena glaset. Blåste lite lätt så där i förbifarten. Strået låg kvar.
Skymde lite med andra handen och petade med ett finger.

- Det var inget hårstrå, utan en djup reva!

Som tur var hade jag inte lämnat lokalen, utan stod kvar.

Expediten sa: Men hur kan det ha blivit så???

- Jag vill bara ha felfria glasögon, blev mitt svar.


Så två gånger till leverantören, ett antal resor o bekymmer.
I slutänden ONÖDIGT DYRT!

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#49 » 16:20:37, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Fick mig nya progressiva glasögon i december.

Nytt besök hos optikern, för brytpunkten mellan de olika slipningarna låg för högt upp. Detta gjorde att när jag t ex skulle kolla på TV, så var jag tvingad att kasa fram brillorna på nästippen eller böja huvudet frammåt.

Nya bågar och glas fanns snart för avhämtning. Nu var det en otrevlig skiftning på ena skalmen. Så de tidigare monterades i stället.

Och så skulle jag försöka utröna om det nu hade blivit bättre.
Typ letade rätt på en text, och balanserade huvudet så att det började bli oskärpa, bytte glasögon utan att röra huvudet och kollade. Jo då, det var skillnad.

Va förargligt. När jag skulle räcka över de nya glasögonen för slutjustering, så hade ett typ LÄNGRE NÄSHÅR hamnat på det ena glaset.
Blåste lite lätt så där i förbifarten. Strået låg kvar.
Skymde lite med andra handen och petade med ett finger.

- Det var inget hårstrå, utan en djup reva!

Som tur var hade jag inte lämnat lokalen, utan stod kvar.

Expediten sa: Men hur kan det ha blivit så???

- Jag vill bara ha felfria glasögon, blev mitt svar.


Så två gånger till tillverkaren, ett antal resor o bekymmer.

I slutänden ONÖDIGT DYRT!

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#50 » 07:06:08, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sängar är väl urtypen av grejer som är onödigt dyrt!! Och nu innan någon hinner med sängförsäljarnas favorituttryck; "utslaget på all den tid du använder den är det billigt" och "det är viktigt att ha en bra säng" så ska jag säga att jajjamensan, jag håller med om båda men förklara för mig varför en liten hög byggspill några fjädrar och lite tyg ska kosta 10-20- kkr..... Materialkostnaden är på sin höjd någon hundring, och då är det på en säng som gjorts i något I-land, Asienimporterna har säkert materialkostnad på långt mindre än så.....
Som jag sa till förra sängmånglaren jag gjorde affärer med; Barnarbetarna som spikat ihop det här har inte nog betalt för att motivera att desssa resårkärnor kostar 6k/styck!

.....fick inget direkt svar på det uttalandet......

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24 (trådstartaren)

#51 » 09:11:30, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Samma med plaskbaljor, typ jakutsi.
Jakutsi med massagemöjligheter för röv o annat.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#52 » 09:46:43, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och för den delen "märkes-skor". De kostar några tior i tillverkarledet och 1500 kr hos månglaren i ett I-land.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil

#53 » 13:01:12, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Och för den delen "märkes-skor". De kostar några tior i tillverkarledet och 1500 kr hos månglaren i ett I-land.



........och bara för att vi här i Svea rike är vana med höga skatter, momser och andra påslag så lägger både importörer och säljled på ytterligare mer så att allt blir ännu dyrare än vad det är i grannländerna med jämförbara skattesatser......

Besökte Metkomässan i Finland för ett par år sen. Då hade precis någon ny hundpejl kommit ut, möjligt det var Garmin 320. Kollegan som var med är intresserad av dylika tingestar och kikade lite, den var då ca 1000kr billigare i Finland än i Sverige. Då han frågade Garmins support i Sverige varför fick han bara svaret att "Det är en etablerad prisnivå i Sverige".........

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Krister W.

#54 » 22:17:16, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marknadsekonomi är det när man tar det pris Marknaden är villig att betala. Behöver inte ha med faktiska produktionskostnader att göra...
Planekonomi är det när Partiet bestämt vad det skall kosta. Behöver inte ha med faktiska produktionskostnader att göra...
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

6 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Simnil

#55 » 10:36:06, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Marknadsekonomi är det när man tar det pris Marknaden är villig att betala. Behöver inte ha med faktiska produktionskostnader att göra...
Planekonomi är det när Partiet bestämt vad det skall kosta. Behöver inte ha med faktiska produktionskostnader att göra...



Det är ingen här, antar jag, som förespråkar hammaren_och_skäran-modellen men ingen kan väl heller påstå att vi har en fullt fungerande marknadsekonomi!
Systemet med generalagenter med ensamrätt och deras garantihantering där dom vägrar befatta sig med sidoimporterade pryttlar omöjliggör ju riktig konkurrens i många fall. Generalagenterna utnyttjar ju det som i praktiken blir ett monopol. Näthandeln är väl den Messias som kommer, eller redan har, se till att importörerna/grossisterna får dra ner sina marginaler.
(jag har vid något tillfälle beställt europeisktillverkade MC-pryttlar från USA och inklusive frakter och tull/moms handlat markant billigare än vad delarna kostar i Sverige. Det ska vara omöjligt!! Ingenting som fraktats Österrike-USA-Sverige ska kunna vara billigare än samma grej som åkt Österrike-Sverige direkt!)
Vi har fem veckors semester mm här i landet och det ska betalas på något sätt så att jämföra priser med t.ex USA är inte riktigt rättvist men exempelvis Tyskland har väl i häradet samma skatter och avgifter som här så varför är saker mycket billigare där?

Många verkar bara sätta samma pris som konkurrenterna och sitta nöjda. Bensinen är väl ett sådant exempel, i många länder händer det att dom har extrapris på bensin på samma sätt som vi har här på andra varor i bland. Varför händer det aldrig här? Med våra skatteregler vore det ju skitenkelt att med liten kostnad för leverantören tillfälligt sänka kundpriset rätt rejält för att locka kunder...... och bensinbolagens favoritursäkt no.1, "vi tjänar inga pengar på bensinen", tror jag inte en sekund på, då skulle dom ju inte hålla på......

Pust... :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#56 » 10:49:40, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Vi har fem veckors semester mm här i landet och det ska betalas på något sätt så att jämföra priser med t.ex USA är inte riktigt rättvist men exempelvis Tyskland har väl i häradet samma skatter och avgifter som här så varför är saker mycket billigare där?

Ju kortare semester man har i ett land desto fler märkliga helgdagar brukar finnas. Hongkong har t ex så gott om "public holidays" att de inte har fler arbetsdagar på ett år än Sverige, trots att folk i allmänhet bara har någon enstaka veckas semester där.

Simnil skrev:Många verkar bara sätta samma pris som konkurrenterna och sitta nöjda. Bensinen är väl ett sådant exempel, i många länder händer det att dom har extrapris på bensin på samma sätt som vi har här på andra varor i bland. Varför händer det aldrig här? Med våra skatteregler vore det ju skitenkelt att med liten kostnad för leverantören tillfälligt sänka kundpriset rätt rejält för att locka kunder...... och bensinbolagens favoritursäkt no.1, "vi tjänar inga pengar på bensinen", tror jag inte en sekund på, då skulle dom ju inte hålla på......

Pust... :grin:

Det finns ju en del orter där det ofta och långvarigt är priskrig på bensin och andra bränslen. T ex Härnösand på senare år, på 90-talet var det Sala som var känt för att man kunde tanka billigt.
Bensinbolagen tjänar grova pengar på centralt håll (i synnerhet vid tillfällen då världsmarknadspriserna på olja är på väg att sjunka men priserna på färdiga produkter släpar efter), men mackägarna tjänar inte många öre per liter.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#57 » 11:06:44, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar uttrycket " Etablerad pris nivå" . Som flera andra konstaterat ,har tillverkningskostnaden inget med kundens pris att göra .
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 13:18:23, 24-04-2018, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#58 » 11:25:49, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där sänkte du tråden :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BM 4 ever

#59 » 12:11:01, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har för gott om pengar. Vi betalar för märket många gånger. Kläder tex. Det som förundrar mej är hur man lyckas komma dit. Hur Gucci lyckats lura kärringar över hela världen att dom ska betala 150 000 för deras väska. Hur Rolex kan ta så mycket betalt för en klocka osv. Hur tusan bär dom sej åt?
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Towil

#60 » 13:31:28, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är status/sociala markörer. Kolla jag har råd att betala X pengar för denna väska, det har inte du. Alltså är jag rikare (på pengar) än dig.
Om alla hade gåd att handla Gucci så faller hela iden.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se