Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Ett försök att göra en kabelsökare

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

Rubert (trådstartaren)

#16 » 11:30:20, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fönstret är för litet för att svälja en grov EKKJ.
Den skulle nog vara ok för klenare kablar.
Jag har för mej att det är en ferritkärna i deras tång.

Håller på att labba lite just nu.
Resultaten är ungefär som i mina försök med labbplattan.
På koaxialkabeln så är det risk att visarnålen kröks och utslaget är selektivt, skulle tro att felet i sida är < +/- 5 cm.
Ska göra lite försök med att beräkna ledningsdjupet genom att "peaka" från sidan av kabeln och med uppmätta vinklar beräkna djupet.
Även riktningen är lätt att bestämma ganska noggrant.
På den jordkabel som min returström går i är utslaget 20 -30% och lite diffusare.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland



Rubert (trådstartaren)

#17 » 22:54:30, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag konstaterar att Murphy måste ha semester.
Det är sällan som en så pass enkel elektronisk konstruktion fungerar bra.
Jag har gjort mätningar på övervakningskabeln till min avloppsanläggning i dag.
Signalkabeln och kraftkabeln ligger ganska djupt det vet jag.
Det var inga problem att hitta kabeln och dess riktning.
Jag gjorde också ett försök att mäta djupet med hjälp av att mäta mottagarspolens vinkeln för max utslag 0,5m vid sidan av ledarens indikerade läge.
Principen verkar fungera men jag saknade några extrahänder för att göra en bra mätning av sökarens vinkel.
Jag mätte från båda sidorna och efter lite trigonometri så gav den första mätningen djupet 0,88 m och den andra 1,44 m.
Stor skillnad kan tyckas men jag tror största felkällan är vinkelmätningen.
Jag kom just på att jag har en vattenpass-app med vinkelgivare i telefonen, den kanske skulle kunna användas vid djupmätningen.
Vid den här testen hade jag anslutet en ledare i kabelns andra ända till skyddsjord.
Vid sändaren så använde jag en ca 0,7 m lång järnstång som jordtag.
Jag antar att magnetiska föremål i marken kan påverka mätningarna.
Vid dom tester jag har gjort så tror jag att kablarna ligger i en gynnsam miljö.

Ett annat test som jag gjorde var att lägga ut en ca 30 m lång testslinga på gården för att se på hur långt avstånd jag kunde indikera kabeln.
Upp till ca 6 m var det möjligt att indikera kabeln.
Det är förvånande hur liten avvikelse i vinkeln på mottagarens spole i förhållande till ledarens läge det behövs för att signalen ska minska.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

valberga

#18 » 20:58:47, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går säkert att få till en sökare som finner både spänningslös kabel (med en tonsändare inkopplad) o en kabel som är spänningssatt. Jag har i yrket gått miltals med kabelsökare, O ni skall veta att det är inte lätt att med säkerhet säga var kabeln är. I statsmiljö är det så mycket skit som ligger med spänning o signaler, att det "löper" över till den kabel man är ute efter. På landsbyggden der det kanske är 100tals meter till närmsta spänningsförande kabel är det ju lättare o få fram rätt kabel. Det finns ju sådarna här pennor som man kan kolla att uttag o dyligt har spänning. Skulle man kunna förstärka den signalen skulle det nog gå o få till en kabelsökare. Men det kostar ju inget att ta dit elverket för kabelutsättning. O när det gäller fiber så är ju ägaren till fibern skyldig o göra utsättning. Jag skulle aldrig schangsa o gräva med någon hemmagjord sökare
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Emppo

#19 » 22:00:28, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sökmetod som fungerar på spänningssatt kabel med magnetfält är att ta två st 40cm tex 10mm2 kopparledare och bocka till ett L, håll löst i den korta vertikalt och ha långa delen horisontellt pekandes framåt, går du över en spänningsförande kabel kommer koppartrådarna att "gå ihop/korsas" pga magnetfältet. Så brukar vi "dubbelkolla" kabelutsättning för kraftkablar som är gjord med ändamålsenlig utrustning.

Mvh: Gör det inte svårare än det är.
Emppo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:04, 28-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050, BM Terrier

torbjorn_forsman

#20 » 22:06:02, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emppo skrev:En sökmetod som fungerar på spänningssatt kabel med magnetfält är att ta två st 40cm tex 10mm2 kopparledare och bocka till ett L, håll löst i den korta vertikalt och ha långa delen horisontellt pekandes framåt, går du över en spänningsförande kabel kommer koppartrådarna att "gå ihop/korsas" pga magnetfältet. Så brukar vi "dubbelkolla" kabelutsättning för kraftkablar som är gjord med ändamålsenlig utrustning.

Mvh: Gör det inte svårare än det är.


Det fungerar på enfaskablar där återledningen sker annan väg, t ex i 130 kV-sammanhang där man gärna lägger en kabel per fas, eller när det rör sig om järnvägsmatning och man har återledning någon helt annanstans.
Men när det är en trefaskabel så blir ju summan av strömmarna i kabeln noll, och då tar magnetfälten ut varandra.

Elektriska (elektrostatiska) fält existerar överhuvudtaget inte utanför en kraftkabel med jordad mantel eller skärm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rubert (trådstartaren)

#21 » 19:36:07, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emppo skrev:En sökmetod som fungerar på spänningssatt kabel med magnetfält är att ta två st 40cm tex 10mm2 kopparledare och bocka till ett L, håll löst i den korta vertikalt och ha långa delen horisontellt pekandes framåt, går du över en spänningsförande kabel kommer koppartrådarna att "gå ihop/korsas" pga magnetfältet. Så brukar vi "dubbelkolla" kabelutsättning för kraftkablar som är gjord med ändamålsenlig utrustning.

Mvh: Gör det inte svårare än det är.


Det skulle vara intressant om någon kan förklara teorin för kabelsökning med med L-bockade koppartrådar.
Som det beskrivs så uppstår det en fysisk påverkan av trådarna orsakad av ledningens magnetfält.

Som trådens rubrik anger så var det primära motivet med min aktivitet att undersöka om det var möjligt att konstruera en enkel kabelsökare.
Av de sju kablar som jag är intresserad av att hitta så är fem av typen koaxialkabel eller signalkabel.
Ingen av dessa kablar är "strömförande" så några magnetfält att tala om finns det nog inte.

En liten slutrapport

Principen för min kabelsökare är att "mata" den sökta kabel med en 32kHz signal.
Som återledare för signalen kan jag använda ett jordspett och utnyttjar den kapacitiva kopplingen från den sökta kabeln för att skapa en krets.
Alternativet är att använda en återledare från den sökta kabelns bortre ända placerad långt från den sökta kabeln tillbaka till sändaren för att sluta kretsen.

Kabelsökaren fungerar bra.
Jag har bland annat sökt på en kraftkabel som är ca 200 m lång utan problem.
I jord som inte innehåller en massa magnetiska föremål som stör så hittar jag grunda kablars läge med en noggrannhet bättre 10 cm.
Även kabelns riktning får jag fram.
Jag har också gjort lite försök med att få fram kabelns djup genom att svepa med mottagarens sökspole i 45 graders vinkel i förhållande till marken.
I den bästa av världar så skulle kabelns djup vara lika med avståndet från kabelns läge till den punkt där sökspolen befinner sig när signalen peakar med spolen i 45 grader.
Principen verkar fungera men osäkerheten är för stor.

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

bonnen513

#22 » 19:42:43, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du testat om det funkar utan återledare?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Rubert (trådstartaren)

#23 » 19:47:53, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kör med jordspett har jag ingen återledare.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

bonnen513

#24 » 20:05:11, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir det nån skillnad i signalstyrka?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Rubert (trådstartaren)

#25 » 20:26:14, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte gjort några jämförande mätningar mellan återledning via jordspett alternativt med återledare.
Det är svårt att göra jämförande mätningar eftersom man justerar mottagaren beroende på hur djupt kabeln ligger och hur stort utslag man vill ha på instrumentet.

På min mottagare kan jag justera.
- Insignalen från sökspolen.
- Visarinstrumentets "nolläge.
- Visarinstrumentets känslighet
När jag sökte på den 200 m långa kraftkabeln så anslöt jag sändarens ena ledare till en jordplint i mätarskåpet och den andra till ett jordspett placerat ca 20 m från mätarskåpet i riktning bort från den sökta kabeln.
Jordspettet är ett järnrör (Ytter diameter ca 15 mm) nerslaget ca 70 cm I torr åkerjord
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se