Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Ett försök att göra en kabelsökare

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Rubert (trådstartaren)

#1 » 15:35:49, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att fixa till en kabelsökare är en tanke som dykt upp i min skalle då och då utan att det hänt något.

Här om dagen gjorde jag en labbuppkoppling för ett test.

Principen är att mata den sökta kabeln med en tonsändare och sedan med hjälp av en sökspole leta efter det magnetfält som sändarsignalen genererar i den sökta kabeln.

Sändaren består av en kristalloscillator (en kristall från ett gammalt kvartsurverk, 38,768kHz ) och ett effektsteg i form av en gammal bilstereoförstärkare.

Mottagaren består av en sökspole avstämd till sändarfrekvensen. Spolen är ansluten till absolutvärdesbildare (fungerar som en ideal diod), ett filter och ett visarinstrument.

I mitt försök så matade jag den sökta kabelns ena ända med sändaren "heta" utgång. Som återledare för sändarkretsen använde jag elsystemets skyddsjord.
Sändarens "kalla" utgång kopplades till skyddsjord på sändarsidan. Den sökta kabelns andra ända kopplade också till skyddsjord.

Sökobjektet var en ca 30m lång koaxialkabel som ligger på ca 0,5m´s djup.

Resultatet av mitt första försök var positivt.
Räckvidden verkar vara mer än en meter.
Det var inga problem att hitta kabelns läge med en noggrannhet på 10-15 cm.
Djupet fick jag inte ut av mätningen.
Nästa försök får väl blir att leta rätt på en kabel som ligger djupare och för att se om det också fungerar.

Mätprincipen verkar fungera bra för en kabel som man har tillgång till båda ändar av.

Hur man ska hitta kablar som man inte "äger" båda ändarna på får bli en kommande utmaning.


Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland



torbjorn_forsman

#2 » 17:22:26, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det rör sig om en kraftkabel med spänning på, så är en enklare sökmetod att lita till att det alltid finns en hel del RF-störningar på elnätet, som man kan höra med en AM-radio med ferritantenn i närheten av kabeln. Genom att vrida och vända på radion och utnyttja ferritantennens riktverkan kan man också bestämma kabelns riktning med ganska god noggrannhet. Om inte störnivån räcker till så får man koppla in någonting störande (t ex borrmaskin eller dammsugare med bortklippta störningsskyddskondensatorer) till ett vägguttag som är mer eller mindre förbundet med ena änden av kabeln.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#3 » 17:45:14, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

funkar utmärkt när mina kreatur trampar sönder grannarnas robotslingor
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Rubert (trådstartaren)

#4 » 12:10:52, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant att prova med en mottagare med ferritantenn.
Jag ska titta i mina gömmor efter någon gammal transistormottagare.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Rubert (trådstartaren)

#5 » 06:10:11, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha fått blodad tand av dom första trevande försöken så tänker jag nu tillverka kretskort till mottagare och sändare.
Först ut är mottagaren som jag nu skissar på schemat till.

Bild

Det skulle vara intressant att få information om hur kabelsökning på telekabel görs.
Någon som vet?
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

bonnen513

#6 » 07:43:46, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

menar du på längden?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Rubert (trådstartaren)

#7 » 08:18:01, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill se var kablarna ligger för att undvika skador vid kommande grävning för fiber.
Det som jag är nyfiken på är om och hur man lägger på mätsignal på telekablar vid kabelsökning.
Jag är inte intresserad av att mäta ledningslängder och kabelfel.
I mina försök så körde jag mätsignalen i skärmen på en nergrävd koaxialkabel. Som återledare använde jag elsystemets skyddsjord.
Jag kunde förutom att se var koxialkabeln låg också se var kraftkabeln vars jordfläta som ledde tillbaka mätsignalen låg. Indikeringen från kraftkabeln var svag, jag tror att den ligger på ca 1 meters djup.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Burträskarn

#8 » 22:11:59, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig kabelutsättning brukar gå till så här: Man kopplar ena tåten från sändaren till den borttappade kabeln, den andra kopplar man till ett litet jordspett som man trycker ner i jorden så långt från sökområdet som möjligt. Sen söker man med mottagaren. Somliga sändare har en inbyggd antenn som skickar en signal rätt ner i jorden. Finns det en kabel där kommer den att "fånga upp" signalen, och vidarebefordra den till sökaren (= mottagaren). Ju högre frekvens sändaren sänder på, desto tydligare signal, men kortare räckvidd.

Regelverket säger att man ska handgräva inom en meter från kabelutmärkningen, och det gäller utmärkningar gjorda med proffsgrejer...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Rubert (trådstartaren)

#9 » 23:13:01, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Som jag tolkar din beskrivning i det första fallet så kan den sökta kabeln kan vara oansluten i motsatta ändan.

Jag har etsat kretskort till sändaroscillator och mottagare idag.

Bild

Edit: Rättstavnig

3 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Burträskarn

#10 » 12:29:43, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

O ja. Ledningen kan ju vara flera kilometer lång, eller ha ett avbrott några meter bort.
Valet av frekvens och effekt är en kompromiss. För hög effekt gör det svårt att hitta det exakta läget på en kabel, för hög frekvens ger kort räckvidd, osv, osv...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Rubert (trådstartaren)

#11 » 15:08:39, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den sökare som du beskriver så fungerar den sökta kabeln troligen som en sändarantenn och då behövs inte någon galvanisk krets för att det ska fungera.
Såg i manualen för en kabelsökare att den arbetade på ca 450kHz. en frekvens mellan rundradiobanden långvåg och mellanvåg.
Den lösning som jag testar nu förutsätter en sluten krets. Strömmen i den sökta ledningen skapar ett magnetfält som inducerar ett magnetfält i mottagarspolen.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Burträskarn

#12 » 22:01:07, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att magnetfältet var indikerbart på sånt djup, och på en koaxialkabel. Skärmen borde ju dämpa fältet en aning, kan man tycka.
Kabel förläggs i princip aldrig djupare än 70 centimeter. Om en kabel ligger på större djup än så, så är det sannolikt påfört material. Telekabel kan ligga på 20-30 centimeters djup (JA, jag vet! Somlig kabel ligger i ytan, men det är ju liksom inte meningen att den ska ligga så grunt...).

Din sökare kommer att bli lite begränsad om den förutsätter en sluten krets, det är inte alls så säkert att man kan komma åt bägge ändarna av en kabel (i synnerhet tele...).
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Rubert (trådstartaren)

#13 » 06:32:57, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag mätte på koaxialkabeln så var det i skärmen jag körde mätsignalen.
Den kabeln ligger på ett djup på 3-5 dm.
Uteffekten från slutsteget i mina första försök var ca 15W.
En stor del av uteffekten hamnar i 10 Ohm's motstånd som sitter i serie med utgången för att skydda slutsteget.
Jag är medveten om att den här lösningen bara fungerar på kablar som man har tillgång till båda ändar på och som tål lite effektförluster.
I en specifikation för en "riktig" kabelsökare som arbetade med ca 400kHz så var max uteffekt <180mW !.
Ett alternativ för att inducera mätsignalen är att använda en clamp ( I princip en omvänd strömtransformator).
Om jag kommer så långt i mina försök så får jag väl leta rätt på en gammal tjock TV och ta kärnan från högspänningstransformatorn ur den.
Hela den här grejen är att betrakta som lite av ett "det är vägen som är målet" projekt med med bonusen att jag hittar 6 -7 egna kablar över gården i samband med fiberinstallationen.
Telekabeln är ett litet problem men den har jag lite koll på var den ligger.
Mina kretskort är testade och jag håller nu på med mekaniken till nästa försök.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Burträskarn

#14 » 09:15:38, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har jobbat lite med det här. Kan vara rätt spännande att vada genom meterhöga brännässlor samtidigt som man får signal överallt utom där kabeln borde ligga...
Jag ser fram mot fler rapporter!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

torbjorn_forsman

#15 » 10:27:57, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill ha en strömtransformator i form av "clamp" så finns det ju en sådan, med färdiga plastdelar och mekanik, i varenda gammal stroboskoplampa för tändinställning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se