Jag hade satsat på att göra en anslutning till sugslangen själv, alternativt lämna till någon som kan svarva. Visserligen lättare om man hittar en färdig, men jag har ingen aning om var jag skulle börja leta.
Lite off topic, men bara lite... Jag gjorde lumpen som brandman i flygvapnet. Alla 4112-bilar var utrustade med en Albin 400-spruta (alltså motorpump). Om vi säger som så här, samtliga brandövningar under min utbildning som gick åt skogen berodde på just Albin-sprutorna.
Vanligaste felet var att de inte ville starta. Den lösning jag hittade (och som användes senare när man var tvungen att få igång dessa) var att sätta en kille på sprutan (för att den skulle stå still) medan en annan drog som en galning. 30 - 50 drag minst. Sedan av med stiftet och rengör detta. Sedan behövdes bara två, tre drag så startade motorn fint. Det hjälpe
inte att börja rengöra stiftet, man måste sura det ordentligt först. Hade man haft sprutan igång de senaste två, tre dagarna så funkade den, men hade den stått mer än en halv vecka hade inte jag vågat chansa på att den startade. När jag var förare på stora bilen brukade jag lyfta ut sprutan och provstarta. Vare sig övning eller skarpt läge skulle fallera pga stratovillig spruta när jag var ansvarig.
Att sedan nästföljande tre förare hade nytta av detta, tja det fick man finna sig i.
Ett annat problem var den fjompiga evakueringspumpen. Inte nog med att den tog på tok för lite vatten varje pumptag, den var monterad så man skalade knogarna mot rörramen runt motor och pump varje pumpslag man gjorde. Framför allt om man hade någon meter höjdskillnad att suga vattnet var det stora problem. Fick man inte absolut tätt så var det lögn i h-vete att få fram vatten. Lösningen jag gjorde var enkel. Ta sugslangen (med monterad
backventil) och hoppa ner till vattnet. Få ner hela slangen under vattnet så den blev fylld. Lyft upp så vattnet stannar kvar och skruva fast på pumpen.
Om man ska ha sprutorna som matarpumpar kan de bara trycka en viss sträcka innan tryckfallet blir för stort (kan det ha varit 400 meter?). I så fall får man sätta en ny motorspruta efter denna sträcka, och ytterligare en om detta behövs. Men problemet man får då är att ingen pump får bli utan vatten. Man sätter första pumpen på fullgas innan man startar andra. Denna sätter man på lite mindre gas innan man startar nummer tre. Gällde att man ballanserade detta korrekt.
I vilket fall som, även om jag kanske låter negativ till 400-sprutorna så ska du inte ha dem som just brandsprutor så kan de säkert fungera bra. Alltid kul med folk som tar vara på gamla saker. Glöm bara inte att uppdatera tråden med både bilder och text om hur det går.