Sida 1 av 1

Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 23:53:04, 15-08-2017
av nimrod_pro
Har blivit med motorspruta, dock saknar jag möjlighet att ansluta sugslang. Bild
Är en Albin med en Valmet(Husqvarna?) 2 takts motor på 9 hästkrafter och 9:1 i komp (tur det finns dekomp ventil).
Låter som en motorsåg på steroider :P

Tänkte använda den till att fylla framtida badtunna.

Någon som vet vad detta kan vara för gänga på bilderna?
Bild
Bild


Fler frågor
Var köper jag slangstos till bra pris som passar denna gänga?
Var köper jag beg brandslang med storzkopplingar?

Någon maskinist som rent av har något som ligger och kan tänkas sälja?

Tack på förhand alla maskiniser där ute :rock_on:

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 06:42:35, 16-08-2017
av Janson1
Jag hade en gammal Albin motorspruta fast mycket större, den hade samma typ av gänga till sugslangarna fast större. Jag tror om man går och knackar på hos den lokala brandstationen så är det säkert nån som vet nåt...

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 09:51:27, 16-08-2017
av Joe
Det är inte storz, utan SMS 1150. Tryckslangarna brukar inte vara några problem att få tag i, nu skrev du ju inte vart du håller hus normalt men ett tips är de som handlar med beg militär utrustning.

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 11:41:13, 16-08-2017
av Stridis2
Jag hade satsat på att göra en anslutning till sugslangen själv, alternativt lämna till någon som kan svarva. Visserligen lättare om man hittar en färdig, men jag har ingen aning om var jag skulle börja leta. :vissla:

Lite off topic, men bara lite... Jag gjorde lumpen som brandman i flygvapnet. Alla 4112-bilar var utrustade med en Albin 400-spruta (alltså motorpump). Om vi säger som så här, samtliga brandövningar under min utbildning som gick åt skogen berodde på just Albin-sprutorna. :uupps:
Vanligaste felet var att de inte ville starta. Den lösning jag hittade (och som användes senare när man var tvungen att få igång dessa) var att sätta en kille på sprutan (för att den skulle stå still) medan en annan drog som en galning. 30 - 50 drag minst. Sedan av med stiftet och rengör detta. Sedan behövdes bara två, tre drag så startade motorn fint. Det hjälpe inte att börja rengöra stiftet, man måste sura det ordentligt först. Hade man haft sprutan igång de senaste två, tre dagarna så funkade den, men hade den stått mer än en halv vecka hade inte jag vågat chansa på att den startade. När jag var förare på stora bilen brukade jag lyfta ut sprutan och provstarta. Vare sig övning eller skarpt läge skulle fallera pga stratovillig spruta när jag var ansvarig. :djaevul: Att sedan nästföljande tre förare hade nytta av detta, tja det fick man finna sig i. :vissla:

Ett annat problem var den fjompiga evakueringspumpen. Inte nog med att den tog på tok för lite vatten varje pumptag, den var monterad så man skalade knogarna mot rörramen runt motor och pump varje pumpslag man gjorde. Framför allt om man hade någon meter höjdskillnad att suga vattnet var det stora problem. Fick man inte absolut tätt så var det lögn i h-vete att få fram vatten. Lösningen jag gjorde var enkel. Ta sugslangen (med monterad backventil) och hoppa ner till vattnet. Få ner hela slangen under vattnet så den blev fylld. Lyft upp så vattnet stannar kvar och skruva fast på pumpen.

Om man ska ha sprutorna som matarpumpar kan de bara trycka en viss sträcka innan tryckfallet blir för stort (kan det ha varit 400 meter?). I så fall får man sätta en ny motorspruta efter denna sträcka, och ytterligare en om detta behövs. Men problemet man får då är att ingen pump får bli utan vatten. Man sätter första pumpen på fullgas innan man startar andra. Denna sätter man på lite mindre gas innan man startar nummer tre. Gällde att man ballanserade detta korrekt. :mrgreen:

I vilket fall som, även om jag kanske låter negativ till 400-sprutorna så ska du inte ha dem som just brandsprutor så kan de säkert fungera bra. Alltid kul med folk som tar vara på gamla saker. Glöm bara inte att uppdatera tråden med både bilder och text om hur det går. :eat:

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 22:48:57, 16-08-2017
av nimrod_pro
Idag har jag hämtat upp 80mm POM av en gammal kollega. Så imorgon blir det att mäta gängan lite mer noggrant. Läst något om 5tpi men säkrast att försöka mäta opp gängan. Är ju bara 3 varv så "upplösningen" på mätningen blir inte så hög.

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 22:53:45, 16-08-2017
av Turbodiesel
Försök hitta ett riktigt brandmunstycke att prova den med, det är helt bizarrt vilken kraft det är i den där pumpen (och vattnet med för den delen). Vi provade våran vid något tillfälle, och det är precis man orkar hålla i slang & munstycke. Och det är skön gång i den där motorn.

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 23:42:35, 16-08-2017
av Joe
Det är inte 2-1/2” x 5-1/5tpi Whitworth då? (SMS 1166)

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 12:57:48, 21-08-2017
av nimrod_pro
Nu är det svarvat en anslutningsstos, blev att kasta runt lite kugghjul i svarven så hitta jag en stigning som passade, en stigning på 4,7mm per varv kom tillräckligt nära sanningen.



Bild
Ämnet sitter även fast med en m10 stång genom spindeln, lite väl kaxigt uppsättning annars med tanke på backarna i chucken :D

Bild
4,7 mm per varv går snabbt, fick lägga i reduceringsväxeln för att inte köra skrot av biten.

Bild
Efter en tolkning och justering passade stosen :)

Nu ska jag ta och beställa en bottenventil från tyskland. Vid provkörning klarade inte 1 1/4 ventilen jag hade att leverera sugvatten

Sedan ska man ju ha tag i tryckslang med sms1150 fäste även kallad pressal? Eller iaf en koppling.

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 10:24:07, 22-08-2017
av ac tc
Kopplingar finns: http://www.brinab.se/sites/default/file ... rmatur.pdf
Är själv i brandbranschen och jag har inget alls gott att säga om en sån där..Stridis2 lyckades nästan beskriva vilket missfoster det är men bara nästan...

Re: Gängor på bensindriven pump

InläggPostat: 14:41:39, 22-08-2017
av Zukram
Najs! Hoppas plasten håller!

/m