Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hur stort batteri?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

torbjorn_forsman

#16 » 11:37:59, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Finns många jänkeprodukter som är kopplade att gå utan laddlampa så det går säkert att lösa. Enligt min lev så ska det vara en 8N2268 generator. Googla på det om det stämmer med bilderna. Den är iallafall på 75A


Då är det som regel s k batteriavkännande system (alltså samma lösning som man hittar på t ex franska 70-talsbilar och äldre VAZ). Då finns inga magnetiseringsdioder i generatorn, utan magnetiseringen tas via tändningslåset eller eventuellt ett relä som styrs via tändningen. Sådana system KAN ha laddningslampa, men då fungerar den bara som en indikering och behövs inte för generatorns funktion.
Men gemensamt för alla dessa är att det går minst en ytterligare kabel till generatorn förutom B+ .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



BM425

#17 » 12:28:26, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du inte köra den vintertid dvs temperaturer ner mot noll o under så klarar du dig med 100 Ah. Det är när det är kallt som batterierna visar vad de går för. Min grävare Atlas 1602 med 4 cyl Deutz klarar sig med 100 Ah så långt, jag kör den sällan vintertid.
Måste den däremot starta varje gång du behöver den vintertid så är det bara att betala för ett kvalitetsbatteri som kan leverera Amp vid låga temperaturer.
Köp kvalitet det betalar sig i längden!

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stefan1972

#18 » 12:42:15, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns säkerligen fler system och allt beror ju på hur det är kopplat i generatorn. I customvärlden är det ju populärt att "one wire" koppla generatorn för att slippa kabelnystan så det lär ju inte vara otroligt att man använder detta i andra sammanhang och särskilt om man skippar laddlampa och sånt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se