Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hur stort batteri?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Liebherr901 (trådstartaren)

#1 » 10:24:36, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Hur stort batteri behöver man i en CAT it12 från 80talet?
Den är 4cyl och maskinen är 12v alltså ett batteri, verkar finnas 110-230ah
Liebherr901
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:57:43, 21-11-2009
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nu:
Peljob/volvo EC14 -98 Grävmaskin
Scania/Atlet-77 10-tons gaffeltruck
Clark mini Gaffeltruck -55



bert

#2 » 10:30:52, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät utrymmet i batterilådan så ser du hur stort du får dit

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Stefan1972

#3 » 10:40:17, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

enligt katalog ska det vara på 215Ah, 518x279x240mm. TG2154 hos Tudor
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#4 » 10:44:08, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda nackdelen med ett stort batteri är väl kostnaden.
Om det är möjligt skaffa en elektrisk motorvärmare och använd den .
Jag känner mig som en riktigt dålig människa var gång jag jagar igång en kall diesel motor.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#5 » 11:01:19, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du att batteriet är dåligt ?
Det är en lång kedja som ska vara frisk för att dra runt motorn jordning , batteri , huvudströmbrytare , kablar ,kabelskor , start motor.
Lite klurigt det är liknande symtom när någon av dessa prylar krånglar .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stefan1972

#6 » 11:04:57, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på att ts nyss köpt maskinen som det ser ut och med dagens batteripriser så är det ju inget ovanligt att man stoppar i det sämsta man har på maskiner som säljs.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Liebherr901 (trådstartaren)

#7 » 12:31:20, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Kollade precis på biltema men dom hade bara 180ah "lastbilsbatteri"

Förra ägarn upplevde att batteriet inte var så vasst, den laddade dåligt (enligt amp mätaren)
Han mekade lös generatorn och lämnade den hos bosch service för rep, men han fick tillbaka
Den och den var hel sa dom, och tyckte han skulle byta amp mätare.
Han gjorde det men den visar samma som innan...

Jag har konstaterat att det är ca 12v när maskin är avstängd.
Startar man den den så smyger volten saaaakta uppåt den har vart upp på 13volt efter ett tag.
Liebherr901
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:57:43, 21-11-2009
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nu:
Peljob/volvo EC14 -98 Grävmaskin
Scania/Atlet-77 10-tons gaffeltruck
Clark mini Gaffeltruck -55

63an

#8 » 12:59:45, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många A batteriet är på är inte avgörande på laddningen, bara vid startuthålligheten! Följ Görans råd å kolla diverse saker som huvudbrytaren å jordpunkter Spruta in olja i brytaren å motionera de får jag göra nån ggn. om år! Motorvärmare kan vara avgörande för start också! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#9 » 13:28:31, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liebherr901 skrev:Tack för svar!
Kollade precis på biltema men dom hade bara 180ah "lastbilsbatteri"

Förra ägarn upplevde att batteriet inte var så vasst, den laddade dåligt (enligt amp mätaren)
Han mekade lös generatorn och lämnade den hos bosch service för rep, men han fick tillbaka
Den och den var hel sa dom, och tyckte han skulle byta amp mätare.
Han gjorde det men den visar samma som innan...

Jag har konstaterat att det är ca 12v när maskin är avstängd.
Startar man den den så smyger volten saaaakta uppåt den har vart upp på 13volt efter ett tag.


Spänningsfall någonstans på vägen mellan generator och batteri? Får du samma spänning om du mäter mellan B+ och stomme på generatorn som om du samtidigt mäter mellan batteriets poler, då motorn går med så högt varvtal att generatorn borde ladda för fullt?
Eller slirande drivrem för generatorn, som fungerar som en så att säga mekanisk strömbegränsning? På generatorer som saknar kilspår i axeln har det också hänt att remskivan har slirat på axeln för att muttern i axeländen var dåligt åtdragen, med samma resultat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#10 » 13:30:38, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liebherr901 skrev:...den laddade dåligt (enligt amp mätaren)...
...Startar man den den så smyger volten saaaakta uppåt den har vart upp på 13volt efter ett tag...

Det kan vara dålig kontakt på vägen mellan generator och batteri. Då spelar det ingen roll om generatorn ger de ca 14V jag gissar att den ska, spänningsfallet på vägen till batteriet gör att laddningen blir dålig ändå. Mät direkt på generatorn och se vad DEN ger.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Göran Ekman

#11 » 14:11:38, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon av prylar jag räknade upp tidigare inte är i gott skick finns det en risk för att det nya batteriet inte blir så gammalt som det kan bli .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stefan1972

#12 » 14:25:43, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är vad det är för generator om det verkligen är kopplat över en ampermätare ? Eller har dom shunt ?
En ampermätare är ju egentligen helt "onödig" och går all ström över den så tillför det bara en massa onödigt. Bättre med en voltmätare om man nu har en normal växelströmmare med lite ampere.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Liebherr901 (trådstartaren)

#13 » 23:15:12, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det märkliga är att det bara är en endaste kabel på generatorn.. ? brukar man inte behöva något mer än bara b+ ?
Liebherr901
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:57:43, 21-11-2009
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nu:
Peljob/volvo EC14 -98 Grävmaskin
Scania/Atlet-77 10-tons gaffeltruck
Clark mini Gaffeltruck -55

torbjorn_forsman

#14 » 23:19:21, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en "normal" växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder så finns också en D+ , som är kopplad via laddningslampan. Den används också för att generatorn ska få "startmagnetisering" så den kan komma igång från början genom ström via laddningslampan. Utan D+ ansluten måste man varva upp motorn kraftigt en gång efter varje start för att generatorn ska börja ladda.

Permanentmagnetgeneratorer bör kunna fungera utan D+. De är dock sällsynta på större maskiner. Kan förekomma remdrivna på minigrävare, små kommuntraktorer mm, samt inbyggda i svänghjulet på t ex mc och snöskotrar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#15 » 09:29:01, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns många jänkeprodukter som är kopplade att gå utan laddlampa så det går säkert att lösa. Enligt min lev så ska det vara en 8N2268 generator. Googla på det om det stämmer med bilderna. Den är iallafall på 75A
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se