Sida 1 av 1

Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk

InläggPostat: 21:09:36, 01-01-2018
av dc_lindberg
Lyfter över kopia av inlägg i annan tråd:

dc_lindberg skrev:Eftersom Svea Sidvagnsklubbs hemsida upphört, så får jag söka lägga ut mina artiklar på annat ställe - Maskinisten är ett bra ställe :)

BMW /7 har laddningsproblem, liksom samtliga äldre modeller.
Generatorn på R75-R100 är bra, men ankaret är vevaxelmonterat och snurrar därmed för långsamt... speciellt när man kör i city eller sitter fast i kö...
Under 1500rpm laddas batteriet ur - man måste stänga av halvljuset... många modeller har automatiskt halvljus... ingen bra kombination...

Bästa är att bygga om så att generatorn snurrar lite snabbare, alternativt byta till starkare pirat-generator.

Den här tråden tar upp en "budget-lösning" - att öka spänningen en aning som samtidgt triggar igång generatorn redan kring 1200rpm, vilket ger en klar förbättring och kan lösa många potientiella urladdningssituationer.

Lösningen är en likriktardiod.

Jag valde 1N4004 på Elfa - den var billigast.
Målet är att stänga av bakström från laddningsreleät. Blockerar man det så ökar spänningen med 0.6V vilket gör underverk då BMW har 13.7V som original spänning. De senaste modellerna har ett laddningsrelä som ger 14V (...inte på dem jag mätt...) och för god laddning krävs 14.4V...

På Sommaren använder jag en regulator som ger 14-14.4V. På vintern byter jag till en som ger 14.6-14.8V.

Bilderna förklarar bättre än ord - dioden skall monteras mellan de två blå kablarna och laddningsreläet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Min testanläggning:

Bild

Bild



De jag har att tacka är Hella kundtjänst KGK i slutet på 90:talet som skickade en ombyggd regulator (se bild ovan) och bl.a. artiklarna av John Latuskie vid Brittiska BMW klubben:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk

InläggPostat: 21:14:52, 01-01-2018
av dc_lindberg
Elfenbenskusten, i norr gränsa "Mal i"...
Snacka om "plagiat" !

Bild

Bild

Bild

Monark med stort svänghjul går att använda till mer än att bränna kalorier med ;-)
:thumme:

Re: Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk

InläggPostat: 10:44:47, 20-09-2018
av Volvot24
.

Rumpuppvärmare för damer :buga:

Re: Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk

InläggPostat: 21:12:00, 29-10-2020
av skogsgurra
På den tiden, när jag låg lite för högt i vikt, fick familjen för sig att jag skulle bli jätteglad om jag fick en motionscykel.

Men dom misstänkte att den inte skulle bli så flitigt använd, så dom köpte en billig liten klen sak som jag inte fick rum på/i. Det var först när jag höjt styret och sadeln så långt bak det gick som jag inte slog knäna i styret.

Men då välte den bakåt (tyngdpunkten blev lite fel). Jag löste det genom att ställa cykeln så jag hade utsikt över trädgården och sedan tjudrade jag den med ett rep mot elementet under fönstret.

Det där rummet besöktes inte så ofta men efter ett tag märkte jag att det var något som hustru och barn funderade över. Jag frågade vad det var som tyngde dem?

"Varför har du bundit fast cykeln vid elementet? Är du rädd för att den ska rymma?"

Jag förklarade och då tyckte dom att dom skulle satsa på en större modell. Jag ansåg att det inte behövdes någon ny motionscykel och att det nog inte gick att byta. Kvittot hade jag gömt undan.

Men jag blev en erfarenhet rikare: Det är nog inte många som kört omkull med en motionscykel. Det har jag! :)

Re: Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk

InläggPostat: 18:54:12, 22-12-2020
av dc_lindberg
...jag med... å hur jag bar mig åt är sedan lääääänge förträngt! :vissla:
(Monark med tungsvänghjul, inspiration i överflöd och övervarva... då händer det saker...)

Det var riktigt smart att tjudra besten vid elementet!
Temperamentsfulla tingestar det där!
:djaevul:


Min "wattare" är tyvärr inparkerad värre än din var. Har inte fått nöjet att tampas med min på länge :-(
Är så magen den saknar och kalorierna de trynar (oförklarlig bula som påverkar svångremmens svepningsförmåga...)
:myzsko:


Seriöst:
Monarken har ett fel, det finns inte frihjul på den, och det gör den en smula riskabel.
Moderna konstifika elektromagnetmotståndsmanicker saknar svängmassa men är å andra sidan tystare. Monarken kan nog driva lägenhetsgrannar till känsloutbrott... rasslande kedja, malande kullager,... den rackarn "överröstar" TV'n för mig!... Har funderat -allvarligt- på om de låter sig byggas om till remdrift istället för kedjedrift.
:klia:


Praktiskt sett:
- MAX 3A kan nog anses som över rimlighetsgränsen för vad man orkar (3x14.5 = 43.5W + friktion i konstruktionen => gissningsvis kring 50-60W)
- med träning kan man orka klara 4-5A vid 14.5V; med det är -tungt-
- 40-90min är vad bakdelen anser sig stå ut med... (med träning det längre, utan träning... 5-10 ngt...)
:svettas:

Man -får- en form av respekt för vad el är för energi när man ska producera den själv ;-)
:thumme: