Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk
Postat: 21:09:36, 01-01-2018
Lyfter över kopia av inlägg i annan tråd:
dc_lindberg skrev:Eftersom Svea Sidvagnsklubbs hemsida upphört, så får jag söka lägga ut mina artiklar på annat ställe - Maskinisten är ett bra ställe
BMW /7 har laddningsproblem, liksom samtliga äldre modeller.
Generatorn på R75-R100 är bra, men ankaret är vevaxelmonterat och snurrar därmed för långsamt... speciellt när man kör i city eller sitter fast i kö...
Under 1500rpm laddas batteriet ur - man måste stänga av halvljuset... många modeller har automatiskt halvljus... ingen bra kombination...
Bästa är att bygga om så att generatorn snurrar lite snabbare, alternativt byta till starkare pirat-generator.
Den här tråden tar upp en "budget-lösning" - att öka spänningen en aning som samtidgt triggar igång generatorn redan kring 1200rpm, vilket ger en klar förbättring och kan lösa många potientiella urladdningssituationer.
Lösningen är en likriktardiod.
Jag valde 1N4004 på Elfa - den var billigast.
Målet är att stänga av bakström från laddningsreleät. Blockerar man det så ökar spänningen med 0.6V vilket gör underverk då BMW har 13.7V som original spänning. De senaste modellerna har ett laddningsrelä som ger 14V (...inte på dem jag mätt...) och för god laddning krävs 14.4V...
På Sommaren använder jag en regulator som ger 14-14.4V. På vintern byter jag till en som ger 14.6-14.8V.
Bilderna förklarar bättre än ord - dioden skall monteras mellan de två blå kablarna och laddningsreläet:
Min testanläggning:
De jag har att tacka är Hella kundtjänst KGK i slutet på 90:talet som skickade en ombyggd regulator (se bild ovan) och bl.a. artiklarna av John Latuskie vid Brittiska BMW klubben: