Om inget fysiskt gått sönder så kan följande göra underverk med tjuriga spärrisar:
Ibland om spärrskaften släpper eller rappar över kan detta bero på att det kommit in olja/dynga som suger fast detaljerna i innanmätet. Brukar oftast gå att fixa till med bromsrengöring och snabbt snurrande på tappen åt båda håll, efter detta mer bromsrengöring och blåsning med tryckluft samt mer snurrande. Man brukar inte behöva plocka isär dom för denna manövern.
Fixade faktisk ett Facom spärrskaft förra veckan på det sättet, detta hade legat och kletat till sig en längre tid. Spärrskaft mår nog nästan bäst när dom är osmorda, på sin höjd någon droppe av en väldigt tunn maskinolja (symaskinsolja). Använd inte WD-40 eller någon liknande
olja med klistereffekt.
Jag kör mina spärrskaft torra, smörjer aldrig medvetet, men ibland kan det krypa in klet och damm som hänger upp mekanismen, men då åker bromsrengöringen fram och dom har hittills blivit som nya.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...