Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

CD skivors livslängd

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 11:55:08, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt CD sedan 1983 och gör en del "bilkopior" vid behov.

Kopior bränns alltid på lägsta hastigheten vilket via WIN7 inte blir så lågt...
Har datummärkt alla kopior sedan 2000 och är skivan av "lågpris" så har de börjat fallera sedan några år tillbaka men de "dyrare" håller fortfarande måttet.

Det som är tråkigt är att några fabriks börjar djävlas med mig. Det är ju alltid svårt att som lekman avgöra om det är skada eller tidens tand med en av dessa är inköpt på Gunnars radio i Södertälje fast med ett 0755 telefonnummer så skivan är inte dagsfärsk direkt. Skivorna går fortfarande att spela i dator/DVD men inte i CD. CD skall tydligen göra en "direktavläsning" medans DVD buffrar och läser om vid behov.

Hur är det med Era äldre CD. Fungerar dom
99% av min CD samling är repfri eller nästan repfri. Varsamt behandlade som om det vore vinyl.
En "fabriks" köra aldrig i bilen, dessa förhatliga "slott in" repar ju skivan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Stefan1972

#2 » 12:04:17, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inga direkta erfarenheter själv men att behandla dem som vinyl är bortkastat eftersom de ändå förr eller senare kommer att destruera sig själva. Det är därför helt fel format att samla på och det är väl därför vinylen fått sig ett uppsving.
Har haft cd i bilen i evigheter dock och visst blir de fula men det ska till ena riktiga kronrepor om de ska bli oläsbara. Dessutom är det ju passe snart det också med allt på nätet och dess möjligheter. Själv är jag inte så modern av mig så jag har inte kommit dit än så cd duger gott men det går så långe det går.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#3 » 12:18:17, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nånstans under 80-talet konstruerade jag en cd-sorterare åt Toolex Alpha i Sundbyberg.
Toolex Alpha var då världsledande på cd-pressar, alltså den plastspruta som tillverkade cdskivor.
Jag minns att de regelbundet diskuterade kvaliteten på lackskiktet, och att om lacken inte skulle bli perfekt riskerade aluminiumet att komma i kontakt med luften.
och eftersom aluminiumskiktet är extremt tunnt så riskerade korrosion att förstöra skivan.
Jag har stött på att cd skivor strulat, men jag gissar att det i mitt fall varit just det exemplaret som varit kasst.
( Min maskin sorterade skivor i tre stackar , bra/godkänd/kass beroende på hur täckande aluminumskiktet var. De bra såldes i musikaffärer, de godkända på stormarknader och kass gick i återvinningen.)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 12:27:21, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några gamla fabrikspressade CD som har fått dåliga ställen på senare år. Tittar man noga på dem ser det ut som korrosionsfläckar på det blanka skiktet inne i skivan. Kan tänka mig att de där skivorna är från tidigt 90-tal och de var ungefär 20 år gamla när de började krångla.

Felkorrigeringen i vilken torveldad audio-CD-spelare som helst ska klara av ett signalbortfall motsvarande ungefär 2 mm längd på spåret. På den tiden då man reparerade CD-spelare, och då det fanns en massa trimpotentiometrar i dem som kunde behöva justeras, så var ett känt knep för att ställa in fokus- och trackingoffset att sätta en 1,6 mm bred tejpremsa från centrum och utåt på en skiva, spela skivan (vilket alltså ska fungera hackfritt och störningsfritt om spelaren är ens i närheten av i ordning), koppla in oscilloskop för att titta på reglersignalrena i tracking- och fokusservona, och justera trimpotarna så att spänningen ligger kvar på samma DC-nivå under de ögonblick signalen försvinner pga att tejpbiten kommer mitt för pickupen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#5 » 12:29:35, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara hålla med, inga originalskivor i bilen!

Jag köpte 50 pack med Verbatim ett märke som jag använt sedan länge, ca 50% av skivorna var kass från början, datorn kunde inte skriva till dem. Provade i andra datorer också. Fick byta ut dem på garanti utan problem. Även det nya paketet hade dåliga skivor. Tog en lupp och kunde se skador i nya skivors beläggningar.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

QV_ (trådstartaren)

#6 » 13:44:00, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reper i plasten är inte så farligt jämfört med repor på ovansidan.

När jag kollar skivorna så är det repor och skiktet jag kollar.
Just nu är det en skiva i som har två små prickar

Bild
Pricken är mindre i "verkligheten"

Men det är inte som stör spelaren.
Skivorna som djävlas är i princip lika fina men är konsekventa var de stoppar att spela...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], mekomaskin och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se