Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Telefonmastbatteri ?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Bildhuggare (trådstartaren)

#1 » 13:47:10, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej - amatör här - så jag varnar på en gång för stödhjulskörning bland proffsen..... :grin:

Ursäkta - men vad sjutton är ett "telefonmastbatteri". Eller rättare sagt, om något sådant finns, vad är den korrekta beteckningen.

Jag hittade uttrycket i denna blocket-annons (hoppas att länkning är OK):

https://www.blocket.se/vasterbotten/BM_Teddy__gafflar__kompressor_mm_79369694.htm?ca=11&w=3&last=1

ur texten:


Telefonmastbatteri (tål urladdning bättre än ett startbatteri) 100 Ah 12V beg. 250:-/st (finns 6 st).



Försökte såklart googla, men blev inte slugare.

Tack på förhand
Jörgen
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö



ord bind

#2 » 13:57:16, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är en ganska vanlig variant : EnerSys PowerSafe 12V100Fc
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

torbjorn_forsman

#3 » 16:03:11, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltså ett batteri avsett för reservkraftändamål. Mer likt ett fritidsbatteri än ett startbatteri - robust, tål att stå på ständig underhållsladdning, tar inte så mycket skada av djupa urladdningar eller att stå urladdat, byggt för lång livslängd. Men det har högre inre resistans än ett startbatteri och är inte lämpligt för att kallstarta en dieselmotor vintertid.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ord bind

#4 » 09:55:27, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med rätt laddare kan du ladda dem på ca: 2tim,låg självurladdning.
Jag ska prova att köra min elsnurra på ett marathon 150/12fc. jag köpte 4st för 500kr.
I tråden:
Projekt/renovering/restaurering
används det troligen 8st ca:200ah. Varje väger ca;80kg =640kg. Här är en bild.
Bild
Originalets URL: https://s19.postimg.cc/usu6rdtqb/20180501_154145.jpg


edit: stavfel den gick av :mrgreen:
Senast redigerad av ord bind 10:07:20, 15-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Bildhuggare (trådstartaren)

#5 » 10:05:35, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen !
Stort tack - då är jag med på noterna. Jag hittade själv även en PDF-fil från CTEK där man går igenom lite grundläggande batteri-info (blandat med marknadsföring :grin: ) för oss icke-proffs. Man nämner här också nånstans i texten att dessa reservström-batterier har lång livslängd och ibland används som backup för just telekom-stationer.

http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf


@Torbjörn: förlåt igen. Varför är det inte lämpligt att kallstarta en diesel i kyla med ett sådant batteri som har högt inre motstånd ?

@ ordbind: tack länken. Sjutton -det var en stöddig eldriven minilastare på den bilden ! Hög "vill-ha faktor" där :-). Jag misstänker att det inte behövs mkt mer motvikter där med det powerpacket av batterier i backänden.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

torbjorn_forsman

#6 » 11:17:44, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bildhuggare skrev:@Torbjörn: förlåt igen. Varför är det inte lämpligt att kallstarta en diesel i kyla med ett sådant batteri som har högt inre motstånd ?


För att det höga inre motståndet gör att spänningen sjunker kraftigt vid den höga ström som startmotorn vill dra. Ett batteri med högt inre motstånd (som ju blir ännu högre ju kallare batteriet är) beter sig som ett urladdat eller "dåligt" startbatteri i det läget. Man kanske inte får tillräcklig fart på startmotorn för att dieselmotorn ska starta även om batteriet är väl laddat och i perfekt skick, just för att batteriet inte är konstruerat för att ha så lågt inre motstånd som startbatterier har.

Tekniskt sett är det så att ju fler och tunnare plattor batteriet har, desto lägre blir det inre motståndet. Men ett batteri med många tunna plattor får kortare livslängd och blir rent allmänt mer ömtåligt än ett med få tjocka plattor. Därför använder man batterier med tunna plattor bara på ställen där man verkligen har nytta av det låga inre motståndet, men kan pruta på livslängd och andra egenskaper (t ex just som startbatterier i fordon).

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bildhuggare (trådstartaren)

#7 » 11:51:27, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack Torbjörn – nu förstod till och med den här söndagsteknikern hur det funkar :-)

Då skippar jag nog planerna på ett sådant mastodontbatteri som första-hjälp i släpvagnen.

En kompis till mig som tidigare jobbade som bärgare påstod att dom nästan aldrig hade med sig ”start-hjälpare” (den där modellen som finns hos Jula och Biltema och ser ut som portföljer) – utan istället ett löst lite större 100 Amps startbatteri från lätt lastbil eller liknande – just för att kunna dra igång strömlösa bilar i alla väder.
Jag ska försöka jaga rätt på något sådant.

Ha det bra !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

Alrik

#8 » 06:41:09, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tunga j*vla as till batterier. Brorsan jobbade ett tag med mobilmaster med att bland annat byta batterier.

Är väldigt tråkigt att släpa ner batterier från toppen av hisschacket i gruvan i Garpenberg. Brant och smal gallerdurktrappa dom sista 20m upp på taket. I klass med samma tråkighet att släpa upp stativ och 3G utrustning på samma ställe när trappen är såpass smal att allt som ska upp måste bäras ovanför räckena...
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se